Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 20. desember 2009 #1 Skrevet 20. desember 2009 Må jo være noe som går kjapt og enkelt, men som er godt også=) Er lei av pizza, pasta, og sånn type kjøttdeigmat egentlig. Men er det noe godt som vi ikke har prøvd før, er jo kjøttdeig noe vi alltid har=) Hat sett litt på matprat.no, men er liksom ingenting som frister nok =P Skal handle inn for hele jula nå. Mener litt sånn hverdagsmiddag da, ikke typiske julemiddager =) Også er vi altfor dårlige på å ha salat til maten! Kanskje det er et tips til oss selv for å få litt mer smak og variert kost..?
* 5 om dagen * Skrevet 20. desember 2009 #2 Skrevet 20. desember 2009 jeg er også litt matlei nå i disse dager, så i dag tenkte vi at vi skulle ha nakkekoteletter,stekt i stekeovnen...enkelt og greit. (synes jeg da, for mannen lager nå, ig jeg holder på med siste rest av baking)
noLadyjustME Skrevet 20. desember 2009 #3 Skrevet 20. desember 2009 hei her har det blitt mye råkost-salat i det siste..med reker, eller egg, og gjerne et grovt rundstykke...Ikke en typisk middag da, men lett og godt å salaten kan jo varieres med alt mulig..Lillegutt vil jo ikke akkurat ha råkost, så han får gjerne fullkornsspaghetti ,pølse og grønnsaker de gangene jeg smeller til med salater
Lykkekløver Skrevet 20. desember 2009 #4 Skrevet 20. desember 2009 Hva med pai. Der kan også innholdet varieres mye. kjøp en ferdigbunn og så står det to lettvinte forslag til hva du skal ha oppi bak på pakken.
År og dag Skrevet 20. desember 2009 #5 Skrevet 20. desember 2009 Pestomarinert kylling. Kjøp ferdig pesto, mariner kyllingfiletene med den, stek dem lett på stekepanna og legg den etterpå i ovnen ca 20 min på 180-200 grader (litt lenger hvis filetene er veldig store). Vi bruker ofte saltbakte poteter med aioli til, evt potetbåter og salat. Ellers er jo wok godt, og ikke så vanskelig å lage.
cec26 Skrevet 20. desember 2009 #6 Skrevet 20. desember 2009 Burittos Taco pasta ( pasta, tacokjøttdeig, et beger creme frache, et beger kremost med urter og ost til gratering... ca 10 min i ovnen... super godt;) Kyllingsalat med bacon, fetatost, oliven, ruccula salt, tomater, paprika og salatbønner.
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 20. desember 2009 Forfatter #7 Skrevet 20. desember 2009 Saltbakte poteter? Hvordan gjøres det da? Er det bakt potet med salt liksom? Du snakker med frøken-kan- ikke-lage-mat =P Hehe. Pesto er liksom en ting vi ikke har brukt før. Men jeg elsker det jo! Der ser dere, er ikke mye som skal til for å få litt nye smaker! *Skrives opp på handelisten* =) Wok har vi myye=) Er jo kjempegodt! Men litt lei, kom på at jeg kunne lage wokkede grønnsaker, og ha koteletter ved sidenav! Det er sikkert godt =) Sulten! hehe
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 20. desember 2009 Forfatter #8 Skrevet 20. desember 2009 Tacopasta hørtes også godt ut =) Pai er noe jeg ikke er så glad i, fordi bunnen blir så hæslig! Salatbønner, hva er det da? Herregud, skulle tro jeg aldri hadde laget mat.. Men jeg har jo aldri laget noe særlig med mat heller da... Blir liksom det samme, kjøttkaker, wok, lasagne, pizza, pasta, kylling og ris, kyllingfilet med nudler og bretagne saus (DET er godt da! , gryteretter (liker ikke ferdigposer, men spiser det likevel), hjemmelaget blomkålsuppe (det kan jeg godt!) Og det er liksom det det går i.... Pannekaker en gang i blandt. Har jo mer enn det til middag, men det jeg kom på nå.
Gjest irismor Skrevet 20. desember 2009 #9 Skrevet 20. desember 2009 Brennende kjærlighet. Stek kjøttdeig og løk, bland i krydder og tomatpure. Legg blandingen i ildfastform, lag potetmos og legg oppå. Strø ost over og stek på 225 grader i 30 minutter (eller osten er gylden og maten er varm). Tacolasagne 400gr kjøttdeig 1 løk, hakkes 1 gulrot rives 1 dl revet sellerirot 1 pose tacomix 2-3 dl vann 1 gl salsa medium ostesaus 5 dl melk 1 pose old el paso cheddardip 150-200gr revet ost 1 pose tortilla chips Legges lagvis start og slutt med ostesaus stekes ved 200 grader i 15 minutter. Fiskekaker, poteter, brunsaus og gulrøtter Fylte paprika 4 store paprikaer 1 løk 2 hvitløks båter 1 purre 2 ss olje 400 karbonadedeig 4 ss tomatpure 8 ss revet ost salt pepper Skyll paprikaene, skjær av lokket ved stilken, rens ut alle frø. Settes på høykant i smurt form. Finhakk løk og hvitløk bland inn purren og la det surre i ltt olje på middelsvarme til det er mykt og blankt. Tilsett karbonadedeigen og smuldre den opp og stek den til den er gyldenbrun, tilsett tomatpureen og smak til med salt og pepper. bland inn halvparten av osten i kjøttfyllet. Fordel fyllet i paprikaene og dryss resten av osten på toppen. Legg lokkene ved siden av i formen. Stekes ved 225 grader i ca 15-18 minutter. Server med brød og salat. Fleskepannekaker og ertesuppe. Kyllingsalat med hvitløksbrød Vårruller med ris og sweet chillisaus
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 20. desember 2009 Forfatter #10 Skrevet 20. desember 2009 Takker for mange tips og oppskrifter =D Kjempekjekt! =)
Gjest Skrevet 20. desember 2009 #11 Skrevet 20. desember 2009 Dette er godt og sunt: Laks med sennep og honning Smør litt sennep(helst Dijon) og sennep på laksefilet, porsjonsstykker. Stek i ovn på 180 grader i ca 12-15 minutter. Server med ris og f.eks denne spennende salaten: Skjær opp mango,avocado og hakk litt rødløk. Du kan også ha i fersk koriander eller hakket bladpersille. Klem over litt lime. Sønnen min på 2 år liker denne salaten, men plukker ut løken.Laksen er også veldig god.
År og dag Skrevet 20. desember 2009 #12 Skrevet 20. desember 2009 Saltbakte poteter: Små poteter, gjerne mandelpoteter, legges i ildfast form med skallet på, ha litt olivenolje over og fingersalt. Stekes på ca 225 grader i en times tid, lengre dersom de er store, kortere dersom de er veldig små. Lag aioli (en pk majones, 2 ss sitronsaft, 1 fedd hvitløk, litt salt og pepper), snitt potetene og ha i aioli når de skal spises. Nam - nam. Passer veldig godt til kylling- og kjøttretter. Kyllingfileter blir kjempegode marinert i pesto! Jeg har ofte wokede grønnsaker til f.eks koteletter, biff, svinefilet etc, kjempegodt! Store variasjonsmuligheter, bare velge forskjellige grønnsaker. Ellers kan du jo ta fram husmannskosten: Fiskekaker, fiskeboller, fiskepinner, fiskegrateng, fiskepudding, kjøttkaker osv - det elsker ungene mine.
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 20. desember 2009 Forfatter #13 Skrevet 20. desember 2009 Åååh, de potetene hørtes gode ut =D Fiskekaker og fiskepudding spiser jeg ikke. Smaker ikke godt =P Grateng, boller og pinner kan jeg spise.. Men er også noe vi har veldig sjeldent! Kjøttkaker har vi en del =) med tyttebær! Ser jeg bare må tenke mer kreativt egentlig, ikke være så sinnsykt pinglete med å smake på ting jeg ikke har smakt før =P Hmm.. Også er det tilbehøret jeg er dårlig på... Pinglete der også, eller, vi har egentlig for lite kjøleskap tror jeg! =P Elsker jo grønnsaker, salater og frukt! Men er altfor dårlig til å bruke råvarene..
solita 06 Skrevet 20. desember 2009 #14 Skrevet 20. desember 2009 Ser ut som dere spiser lite fisk? Sønnen min elsker marinert laks (frossen Findus). Vi har ofte det med fullkornspasta til, putter brokkolibuketter oppi pastavannet de siste minuttene. Pesto ved siden av. Og grønn salat. Enkelt og godt! Eller med mandelpoteter og brokkolipuré til. Da spiser mini mengder! Da koker du brokkoli i biter og moser med stavmikser med litt smør, salt og pepper. Baccalao, tar litt tid men ikke vanskelig. Fisk i form, bruk filet og ha litt grønnsaker rundt, hell over en boks tomat, eller litt hvitvin og fløte. Mye som er enkelt og godt uten kjøttdeig m.m :-)
lille sprelle Skrevet 20. desember 2009 #15 Skrevet 20. desember 2009 pita med salat og tunfisk/skinke (boks) spinatsuppe m/egg pannekaker (gjerne med ertesuppe først)
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 20. desember 2009 Forfatter #16 Skrevet 20. desember 2009 Solita, ja, vi er for dårlige på å ha fisk! Når vi har det går det i laks=) Hel side fra nordfjord eller noe. Urte eller sitronmarinert. Har jo mye torsk i fryseren som jeg har fisket selv også =) Men å ta den opp av fryseren å ha den en dag er vanskelig! Må visst bli flinkere til å ta opp middag dagen før også! Hurtigtint torsk tror jeg ikke er like godt som "sakte tint". Hehe. Madelpotet er jo den beste poteten, skjønner ikke hvorfor vi bare har den i julen.. Har på en måte blitt en julepotet det =P Takker for tips! =D Alt lagres og skal skrives ut =D
Odine! Skrevet 20. desember 2009 #17 Skrevet 20. desember 2009 Tomatsuppe med kokte egg. (der litt av vannet er byttet ut med hakkede tomater) Evt lage selv: 1 porsjon: 1 spiseskjei tomatpure 1 spiseskjei smør 1/2 spiseskjei mjøl 1/2 teskjei buljong (ca) litt salt (det kutter jeg ut, er nok med buljongen) 1 dl melk 3 dl vann Jeg pleier å krydre med paprika, svart pepper og oregano eller basilikum. Hvis du har friske urter i huset, så er det fint å bruke.
solita 06 Skrevet 20. desember 2009 #18 Skrevet 20. desember 2009 Så bra med selvfisket torsk. Bare å stupe i fryseren :-) Må ofte planlegges litt med fisk ja, men er fort ferdig. Laksefilet tar vel omtrent like lang tid som pizza i ovnen :-) Her liker vi best fisk med mye smak, lettsalta torsk, marinert fisk, eller så kan en ha f.eks baconbiter ved siden av. Mmm mye som er godt! Gutten min er mer glad i fisk enn kjøtt, så derfor jeg har blitt flinkere til å sette fisk på bordet. Kjøp dere en ny kokebok og la dere inspirere. Må ofte bare bryte mønsteret når en har kjørt seg fast :-)
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 20. desember 2009 Forfatter #19 Skrevet 20. desember 2009 Ja, er jo utrolig glad i salta torsk med bacon, brokkoli, gulrot og potet.. Skjønner ikke hvorfor den ligger i fryseren og stivner? =P hehe. Kokebok ja, den var ikke dum =P hihi. Det er en sånn ting som jeg tror blir stående... Tips på kokebok med enkle retter da?? =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå