Gå til innhold

Navnebytte uten fars samtykke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min har mitt etternavn som mellomnavn, og bf. sitt etternavn.

Det har seg sånn at bf. og jeg gikk fra hverandre for 1,5 år siden. Siden da har han valgt og ikke ha noe kontakt med sønnen sin/oss. Jeg får ingen kontakt med han, å har ikke snakket med han på over 1 år nå. Ingen i familien hans heller.

Jeg syns det er veldig dumt, å har gjort det jeg kan for at de skal ha et godt forhold.

Men siden han ikke vil, kan jeg ikke tvinge han.

Men jeg syns det er så dumt at sønnen min og jeg skal ha forskjellige etternavn, hvertfall når han ikke har noe kontakt med faren sin.

Jeg hadde da kunne tenkt med at han fikk mitt etternavn, så kan han godt ha bf. sitt etternavn som mellomnavn. For han har jo en pappa. Men syns ikke det er rett at han skal ha bf. sitt etternavn når han ikke vil ha noe med sønnen sin å gjøre.

Trodde ikke jeg kunne endre navn uten samtykke fra far. Har prøvd å sende til han før, men han svarer ikke på noen henvendelser, ikke når det gjelder at sønnen er på sykehuset engang.

Men så leste jeg dette på navneedringsskjemaet:

"Selv om begge foreldrene har del i foreldreansvaret, kan en melding fra bare èn av dem godtas dersom der foreligger særlig grunn.

Folkeregisteret vil i tilfelle innhente uttalelse fra den andre av foreldrene som har del i foreldreansvaret, der denne ikke har underskrevet navnemeldingen".

Betyr det som jeg tror at jeg KAN få endret etternavnet uten bf. underskrift om jeg forklarer situasjonen? At de evt. kontakter han selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er slik jeg forstår det...

Skrevet

Jepp, det er slik det fungerer, de tar da kontakt med han selv..

Du burde kanskje prøve å få far til å gi fra seg foreldreansvaret sitt, slik at alle avgjørelser faller på deg når det gjelder skole, flytting osv... Dette kan du ta igjennom en advokat.. Du kan nemlig få problemer med å søke bhg / skole og få pass dersom far har foreldreansvar og du ikke får kontakt med han..

Skrevet

Ja, jeg stemmer også for at du kontakter advokat og får full bestemmelsesrett over sønnen din. Meningsløst at han skal ha noe å si når han ikke er der.

Skrevet

Det er ekstremt vanskelig å ta ifra noen foreldreretten for retten vil nesten alltid se rom for forbedring..

Min advokat rådet meg til å ikke begynne den kampen fordi bf har faktisk ikke noe han skulle ha sagt når alt kommer til alt.. han har opplysningsrett. Dvs hvis barnet havner på sykehuset el kan bf få opplysninger om hva som skjer..

Du kan endre navn på sønnen din og de kommer til å informere bf og da får han en sjans til å komme med sin mening. Men vet ikke hvor mye den har å si når alt kommer til alt..

Skrevet

Tusen takk for svar!

Det er som anonym over sier, ingen vits i å prøve å få alt ansvar selv. De på fvk. anbefalte meg i allefall å ikke starte den kampen så lenge det ikke er rus/vold i bildet.

Jeg har fått pass, men det tok jo en del lengere tid da politiet måtte prøve å få kontakt med han. I tillegg må jeg gjennom det hver gang jeg må søke pass. Så alt av unbderskrifter vil jo bli et problem fremover.

Men hva annet trenger jeg bf. underskrift på?

Det er ikke det at han ikke vil at jeg skal dra ut av landet, han bare gidder ikke svare, å gjør alt bare megavanskelig for meg. Spesielt da han bor et stykke unna også, så det er ikke bare til å møte opp heller.

Men jeg ble veldig glad for det med navnendringen! Det betyr jo at det er en sjans for at jeg får byttet etternavnet! :o) Blir det kanskje på samme måte som med passet da, at han får en frist til å komme med et svar, å svarer han ikke så godtar de kanskje navnendringen.

Hva syns dere da? Skal jeg bare søke om å bytte plass på etternavnene, eller ville dere tatt bort far sitt helt?

Det kan jo hende han skjerper seg..?

Takk igjen for svar! Ble så glad jeg nå, for det har vært et irritasjonsmoment for meg at vi skal ha forskjellige navn når bf. er helt borte for oss...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...