Nagilimia Skrevet 20. desember 2009 #1 Skrevet 20. desember 2009 Trenger tips Dere skjønner: Jeg var et sted og feiret jul (husker ikke hvor). Jeg husker at jeg tenkte: "Åh! Dette var en fin måte å dele ut pakker på, slik vil jeg gjøre når jeg skal ha jul hjemme". Det er kansje 10-8år siden. Det som er viktig for meg er i hvertfall at det ikke ble som i fjor når vi var på besøk hos søs til sambo. Hun har to barn og der kastet de seg over pakkene, begynte å krangle om hvem sin tur det var og ble helt kaos, gråt og krangling. Nå er de søskna der kansje litt i overkant sjalu og de skal ikke hit til jul, men kansje neste jul... Vi skal i hvertfall prøve å lage vår tradisjon, uten krangling og kaos
Blind Gudinne Skrevet 20. desember 2009 #2 Skrevet 20. desember 2009 Vi har en som leser opp en og en pakke. På den måten får alle sett hva de andre får. Da er det litt opp til den som leser opp at det blir litt fordelt, at ikke en sitter og pakker opp flere pakker etterhverandre. Går litt fortere for seg nå etter at det har kommet små barn i familien da.
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 20. desember 2009 #3 Skrevet 20. desember 2009 Tenker du på selve julaften så bruker vi, på begges sider av familien- at det er en som deler ut og vi åpner en og en gave. Så skal alle se hva som var i gaven og gjøre oss "ferdig med den" før det er neste. Alle gavene ligger under treet. Husker jeg leste en gang at kongefamilien ikke hadde gavene under treet, men et bord til hver person- det synes jeg virka litt merkelig,,,
Alba44 Skrevet 20. desember 2009 #4 Skrevet 20. desember 2009 En deler ut og en og en pakke blir åpnet. Liker så godt å se hva alle får, så vi bruker laaang tid og koser oss med pakkeåpning i mange timer. )
Gjest Skrevet 20. desember 2009 #5 Skrevet 20. desember 2009 En som leser opp en og en pakke. Så når alle pakkene er delt ut, så åpner man på tur, slik at alle ser hva alle får.
Rampongi Skrevet 20. desember 2009 #6 Skrevet 20. desember 2009 Likt som Fjerteberte, men blir annerledes i år. Skal feire i italia og de åpner pakkene 1. juledags morgen i pysjen uten juletre.. jaja, blir vel trivelig det også..
Mrs. Bouquet Skrevet 20. desember 2009 #7 Skrevet 20. desember 2009 Samme her, en som leser til og fra lappen og overrekker gavene. Vi andre ser på når gaven åpnes så er det neste sin tur. Vi ordner ofte gavene i hver sine hauger slik at de med minst gaver ikke blir ferdig lenge før den med mest gaver.
MammanTilEmma❤ Skrevet 20. desember 2009 #8 Skrevet 20. desember 2009 når det er pakketid til oss.. så pakker barna opp først, å de voksne noen timer senere.. da tar en voksen å leser opp hvem den er til og hvem den er fra.. ingen åpner før alle har fått en pakke vær.. synnes dette er en bra måte å gjøre det på, så alle får se hva en får:-) å bana er ikke så intrisert i hva de voksne får, så vi venter:-)
wirre;o) Skrevet 20. desember 2009 #9 Skrevet 20. desember 2009 På min side og hjemme hos Wirremannen og meg gjøres det slik: alle pakkene deles ut, for deretter å konkurrere om høyest pakketårn ( derfor prøver man å gi bort så små pakker som mulig...), også pakkes det opp etter tur slik; yngste, eldste, nest yngste, nest eldste osv. Vi bruker tiiiimer. Og det gjelder også de små. Her skal tålodighet og tkknemlighet utvises. På Wirremannens side deles det ut ,også sitter alle og pakker opp sitt hver for seg, og da får jo ingen med seg noen ting..
Verdens tøffeste mamma Skrevet 20. desember 2009 #10 Skrevet 20. desember 2009 Jeg er vant til å gjøre det slik at en leser opp og at vi åpner en og en pakke, men hos svigers gjør de det litt annerledes. Der er det en som leser og så deler de ut alle pakkene før de begynner å åpne dem.. Liker ikke helt måten det blir gjort på, men innretter meg etter deres tradisjon annen hvert år...:-)
Gjest Skrevet 20. desember 2009 #11 Skrevet 20. desember 2009 Vi har en tradisjon jeg setter stor pris på og er superkoselig! En og en (etter tur) går og henter èn pakke til hver person, så åpner alle sin pakke samtidig og viser fram. Vi har stor familie og mange venner så vi har mye pakker å dele ut så dette tar tid men er supertrivelig:) Fikk litt sjokk når jeg kom til sambo sin familie i fjor som bare fordelte alle pakkene og åpnet villt. Fikk ikke med meg hva datteren min fikk før vi kom hjem..
mai mammaen til to Skrevet 20. desember 2009 #12 Skrevet 20. desember 2009 jeg liker best, som mange over her også gjør, at det er en som leser opp og deler ut en pakke. så ser alle hva de får før neste gave blir lest opp. Jeg er vokst opp med dette... men når vi feirer med sambo sin familie løper søsteren hans som en gal rundt å deler ut gavene. første julen eg var der var datteren min 8 mnd.. så det var jeg som åpnet hennes for det meste. eg hadde en STABEL foran meg og fikk ikke med meg hva de andre fikk i det heletatt. hadde nok med å passe på hva snuppa fikk.... i år skal vi heldigvis være hos min familie så da tar gave åpningen litt tid og vi kan kose oss med det...
TurboPrinsessen:-) Skrevet 20. desember 2009 #13 Skrevet 20. desember 2009 Hos oss har det alltid vært den minste som deler ut pakker. Hvis det er flere barn der, så bytter de på å dele ut en og en gave. Henter ikke ny gave før gaven er pakket opp. Det tar lang tid, men jeg synes det er koselig å se hva alle får. Hos sambo sin familie var det ikke så koselig. I fjor var vi bare 6 voksne og snuppa på 2,5år. Søsteren til sambo delte ut gavene. På meg virket det som det var om å gjøre å bli fort ferdig. Hun bare delte ut til det var tomt. Stoppet bare når hun selv skulle åpne en gave. Det ble for stressende for meg. Hadde jo dèn stabelen med gaver. Snuppa fikk ikke med seg så mye heller og ble litt stressendes for henne også, det gikk for fort, I år skal snuppa og jeg være med min familie (han er på jobb) og neste år skal vi være hos faren hans ( regner med søsteren drar til moren) - så det kan gå 3 år til før vi skal feire sammen med søsteren - og forhåpentligvis har vi da flyttet inn i nytt hus, og feirer det hjemme hos oss selv - med våre nye tradisjoner:-) Det skal jo ta noen timer å åpne pakkene.. bare koselig det:-)
Nagilimia Skrevet 20. desember 2009 Forfatter #14 Skrevet 20. desember 2009 Tror nok jeg faller på å ha pakkene under juletreet, dele en og en ut. Bruke god tid så man ser hva alle får i litt tilfeldig rekkefølge, men aldri samme personen 2 ganger etter hverandre. Jeg er nok ikke så tilhenger av pakketårn (men ser humoren altså da vi skal ha besøk av en gutt som har minimal familie og nesten ikke får pakker, og tror kansje det er litt sårt for han.
Bolla:) Skrevet 20. desember 2009 #15 Skrevet 20. desember 2009 samme gjør min svigerfamilie olebrumma...liker ikke helt den måten jeg...liker at alle ser hva alle får og man får sagt ordentlig takk og sånn..ellers synes jeg d blir kaos og man husker ik hva man fikk av hvem og sånn...men hos de såer d jo de som bestemmer ;o)
Lillebror og stoerebror Skrevet 20. desember 2009 #16 Skrevet 20. desember 2009 Jeg liker også å ta en pakke om gangen og det har vi gjort helt fram til jeg traff min mann. Vi er med svigermor og min svigerinne hvert år og min familie annenhvert år. Svigerfamilien pakker opp i en fart og min mann hiver seg over alle fellespakkene. Alle pakkene er jo åpnet på under 30 minutter. I år har jeg sagt ifra at jeg og min mann får annenhver fellespakke og at vi skal ta det litt med ro med pakkene. Ungene på 1 og 2 år tenker jeg at pakker opp så mange pakker de vil så legger jeg bare bort resten til dagen etter. Vi har også tidligere gjort dette til de minste barna. Får de en gave de blir sittende å leke med så legger vi bare bort gavene dems. Håper min bror vil dele ut gavene og da tar det litt tid for han er ikke så flink til å lese enda. Gøy å se når andre får gaver jeg har gitt og gaver andre har gitt. Reaksjonen er jo halve opplevelsen.
*Lykkelita*2barnsmor Skrevet 20. desember 2009 #17 Skrevet 20. desember 2009 Vi deler ut alle pakken først, så hver har sin egen haug, så pakker vi opp en og en, på rundgang, slik at alle får se hva alle får. I år kommer vi dog til å gjøre sånn at barna pakker opp flest gaver i "runden", slik at de får lagt seg når de burde, så pakker vi voksne opp resten etterpå, også en og en ...
freebird Skrevet 20. desember 2009 #18 Skrevet 20. desember 2009 I min slekt har vi alltid gjort det sånn at et eller flere barn er ansvarlige pakke-utdelere, så henter de en og en pakke fra under juletreet. Den som får gaven må pakke opp så alle ser, takke pent (om giveren er der) og så neste gave osv. Det skal ta laaaang tid. For meg er det helt fjernt at noen kan pakke opp alle sammen samtidig i fullstendig kaos, det ville ødelagt hele julen min!
Mamma´n til lillemor Skrevet 20. desember 2009 #19 Skrevet 20. desember 2009 Hjemme hos min familie har det alltid vært meg (jeg er yngst) som finner fram gaver under treet. Alle ser på når det åpnes, og så er det å finne neste pakke. Den eldste først og videre ned til meg. Hos svigers er det også yngste søster som deler ut en og en og alle følger med. Det er jo koselig å se hva de andre får også, ikke bare se sine egne.
Gjest Skrevet 20. desember 2009 #20 Skrevet 20. desember 2009 Har pleid å ha en som deler ut (og leser opp) en og en pakke, og så åpner man og viser fram før det er neste. I år, med to små (som sannsynligvis vil trenge seler for å holdes vekk fra gavehaugen), kommer vi nok til å åpne ungene sine og noen til oss voksne (de som ungene har laget i barnehagen blant annet), og så tar vi resten av "voksenpakkene" når ungene sover. Ble helt vanvittige mengder pakker i fjor, så blir det tilnærmet like mange i år så kommer ungene til å spise opp juletreet før vi er ferdige hvis vi voksne skal åpne en og en pakke og vise fram
Dailis Skrevet 20. desember 2009 #21 Skrevet 20. desember 2009 Vi deler ut til en og en og alle ser på når det pakkes opp. Yngste åpner først og så går det etter aldre før det er yngstes tur igjen osv. Har tatt mange timer nå som vi er blitt så mange. I år skal vi bare åpne gaver fra dem vi feirer med, resten tas lille julaften eller 1. dag. Og vi skal sette en grense for når vi slutter å åpne gaver, resten tas 1. dag. Hvis ikke så sitter vi og åpner til klokken 1 om natten. Ungene har alltid lagt seg før vi er ferdige, og det er jo ikke så hyggelig. Men det er flott at alle ser når man åpner opp.
Frk.TreningsGlad med 2 KidZ Skrevet 20. desember 2009 #22 Skrevet 20. desember 2009 Vi leser opp en og en gave, som flere andre her gjør, aldri samme personen rett etter hverandre. Har alltid gjort det og kommer aldri til å gjøre annet.
Gjest mamma til 2 prinsesser:) Skrevet 20. desember 2009 #23 Skrevet 20. desember 2009 En leser opp, og så ser vi hva personen for i gave før vi tar neste pakke..MEN med små barn og noen ganger veldig mange pakker så hender det at det går litt fort på siste halvdel..da er det gjerne 2-3 som åpner pakkene samtidig..
camilla^ Skrevet 20. desember 2009 #24 Skrevet 20. desember 2009 Her så deler ungene ut alle gavene til alle, slik at vi får en haug hver. Når det er gjort så pakker vi opp i ro og mak. Ungene velger ut den de vil åpne først. Vi syns vi får en mye hyggligere kveld slik. På far siden til ungene åpner de en og en gave. den som har åpnet en gave skal plukke en gave og gi til neste. Det syns jeg var en forferdelig slitsom dag, unger som maste, suttret, og folk som maste om at de måtte forte seg. ungene feirer jul annethvert år hos faren, og de syns ikke det er noe hyggelig. Når de kommer hjem derfra er de veldig glade for å være hjemme, for de syns det bare er styr de også. ifjor kom jenta på 6 år og gav meg en kjempe kos mens vi åpnet pakker. "Dette er mye kosligere enn hos pappa" Så for oss er dette måten å gjøre det på. Vi voksne pleier å vente med gavene våre til ungene har åpnet noen og begynt å leke litt med hva de har fått. Det pleier å ta lang tid før de er ferdige med å åpne, siden de sitter og leker litt og titter på hva de andre åpner og har fått. Spiser litt kaker og bare koser seg.
Plotten Skrevet 20. desember 2009 #25 Skrevet 20. desember 2009 Vi deler ut en og en, så alle ser hva de andre får =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå