Gå til innhold

Kan ikke gravide spise nekjøtt heller nå.....???

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eeeee... Flott at tastaturet fant ut at man skulle kutte ut "pin" i pinnekjøtt.... =)

Skrevet

så lenge kjøttet ikke er rått er det vel ikke farlig?

Skrevet

Var ei venninne som var helt hysterisk på facebook fordi jeg spurte hvor de hadde det beste pinnekjøttet.

Gravide kunne ikke spise det! Og kom med den linken.

Men har fulgt rådene på matportalen, og der står det INGENTING om at man skal holde seg unna fårekjøtt...

Så jeg kommer nok til å spise mitt gjennomkokte pinnekjøtt jeg ja =)

Skrevet

Stod vel ikke noe i den linken om pinnekjøtt, eller leste jeg ikke nøye nok? Så lenge kjøttet er stekt eller kokt, dør jo alle parasitter. :)

Skrevet

Nei, det gjør jo ikke det heller... =)

Hun som sa det røyka under hele graviditeten sin, og ungen har både asta og allergier... Men pinnekjøtt er farlig! Så det holdt hun seg unna ja!

Opp til hver enkelt, uten at noen skal blande seg=)

Skrevet

Så lenge kjøttet er fryst eller godt varmebehandla så er jo parasittene døde uansett, så trur pinnekjøtt er trygt etter 3 timers koking...

Skrevet

Jeg har hørt noe om at pinnekjøtt er for salt. Men så kan jeg ikke huske å ha lest at det skal være farlig. Jeg spiste pinnekjøtt hvertfall. Regner med det er trygt hvis det ikke står i de offentlige ambefalingene :)

Skrevet

Det står jo i artikkelen at det er rått kjøtt som er smittefarlig og jeg tviler på noen spiser rått pinnekjøtt... Toxoplasmose dør ved frysing i mer enn 2døgn og ved oppvarming over 70grader, så du kan nok spise pinnekjøtt med god samvittighet. (at det er mye salt i stemmer helt sikkert, men for en gang eller to i løpet av jula er det nok ikke noe problem)

Skrevet

Jeg kunne ikke spist pinnekjøtt om jeg var gravid i den årstiden, pga det høye saltinnholdet da jeg hadde max ødem og veldig høyt blodtrykk!! Var i fare for svangerskapsforgitning ja, siden uke 28, og ble satt i gang pga utbrytning av det 5 dager før termin (i oktober i fjor). Så jeg fikk streng beskjed om å ikke spise noe som helst mat med salt i, og så ramset legen min opp en del - derpå pinnekjøtt.

Men det er såklart ingenting i veien med selve kjøttet da det jo dampes i over 3 timer, og toxoplasmose-bakteriene dør ved høye temperatur (over 70-80 gr) eller lave temperaturer (frysing).

Så om du ikke har høyt blodytrykk og masse ødem, eller er i fare for å få svangerskapsforgifning, kan du så vidt jeg forstår hvertfall, spise pinnekjøtt med god samvittighet :D God jul :))

Håper jeg aldri går gravid i disse tider om jeg skulle få svangerskapsforgiftning igjen, for jeg eeeeelsker pinnekjøtt :P hehe! Det er det beste som fins i verden!!!!

Skrevet

jeg spiste masse pinnekjøtt da jeg var gravid... og jeg har et velskapt vakkert barn. tror kanskje man bør være forsiktig om man har mye ødemer.

Skrevet

Så lenge kjøttet er gjennomstekt/gjennomkokt ser jeg ikke problemer med noen form for kjøtt om man er gravid.

Skrevet

Så bra ! =) Skjønner ikke hvorfor hun sa det da.. Skal jo såklart ikke spise tørt,rått pinnekjøtt!

For min del kunne jeg godt ha kutta ut pinnekjøttet i jula, har spist en del på jobb =P hehe. Spiser ribbe på julaften da. Men vi må ha pinnekjøtt også, for den skal mannen ha!

Så da er det greit å vite hvor man skal kjøpe=)

Jeg har ikke noe ødemer ennå (Banker hardt i bordet)

Hadde masse med Iris. Men ikke før de siste 3 mnd.

God jul til dere alle!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...