Fjelljenten Skrevet 19. desember 2009 #1 Skrevet 19. desember 2009 Jeg har veldig lavt folatnivå, fikk det nettopp påvist, og en uke senere viste testen positivt. Er uvanlig å ha det leste jeg... bare gamle og alkoholikere (??), og jeg er ingen av delene...! Har tatt gravid-tilskudd innimellom de siste 4 månedene, da vi begynte å prøve da, men det har visst ikke vært nok. Legen beroliget meg, men jeg har nå vært så dumt at jeg har lest litt rundt om dette, og synes lesingen er ganske skummel :-( Har nå fått folattilskudd som jeg har tatt ca en uke, og disse er 4 ganger så sterke som de i gravid-tilskuddet, så jeg håper det tar seg fort opp til det nivået som skal være. Men er jo redd for at det lave nivået disse 4 første ukene kan ha skadet den lille. Er det noen her som har hatt folatmangel i begynnelsen av graviditeten, der alt gikk bra med svangerskapet og barnet?
veldig fødeklar Skrevet 19. desember 2009 #2 Skrevet 19. desember 2009 Jeg gikk på medisiner i mitt første svangerskap som gjorde at jeg måtte ha sterkere folattilskudd enn normalt. Tror de jeg fikk var så mye som 10x sterkere. Man tar jo folat fordi det har vist seg positivt i forebyggingen av ryggmargsbrokk. Hos meg gikk det veldig bra, det er klart at jeg ble veldig oppmerksom på ryggsøylen når vi var til ul, men den var hel og fin. I mine to siste svangerskap har jeg kun brukt vanlig folsyre fordi jeg ikke lenger bruker medisin. Hvis jeg skal være helt ærlig så har jeg nok heller ikke vært så innmari flink til å ta dem, men ryggmargen til gutten på 2.5 er fin og det ser den ut til å være på lillefrøkna også. Det finnes jo en del matvarer som er rikholdig på folat, mener brokoli bl.a er det. Vil ikke tro at det lave nivået de fire første ukene har skadet den lille. Det er jo ikke alle som engang vet at de er gravid på dette tidspunktet og dermed har begynt med folat og for de fleste så går det jo helt fint. For at du ikke skal gå rundt å være så bekymret så går det jo ann å enten ringe til fødepoliklinikken eller be fastlegen din om å gjøre det slik at du kan få en ul litt tidligere for å se på ryggmargen. Lykke til.
Fjelljenten Skrevet 19. desember 2009 Forfatter #3 Skrevet 19. desember 2009 Ja, jeg tenkte å spørre fastlegen om det på mandag, hun skal ringe meg da. Har også tenkt på det med at mange ikke begynner å ta tilskudd med en gang, men de fleste har jo et normalt nivå til å begynne med, mens jeg har hatt folatmangel (som jeg leser at er veldig uvanlig....), så det gjør meg ganske stresset. Jeg har troen innerst inne på at dette går bra, men klarer ikke legge det fra meg for det. Selv om jeg ble bittelitt roligere av svaret ditt, så takk :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå