MissMe*med*lillegutt Skrevet 19. desember 2009 #1 Skrevet 19. desember 2009 Hvordan er sjangsen for et barn født i uke 31-32? Noen som selv har prematur barn som kan informere litt ang. dette? Kan man, dersom man har medisinsk grunnlag for det bestemme at fødselen skal skje før termin?
Trimdama Skrevet 19. desember 2009 #2 Skrevet 19. desember 2009 Hei ! Jeg har ikke erfaring med å føde prematur, men jeg kan fortelle at jeg ER født prematur. Det vil si "ekstremt prematur" som det heter. I uke 26 i året 1975. Medesinsk har det vært noen utfordringer , men jeg trakk vinnerloddet. Ikke CP rammet, har ikke lunge trøbbel etc. Men en del annet følger jo i kjølvannet. Det jeg prøver å si er at dem er kommet meget langt på den fronten! Veide 792 g når jeg kom til verden. Kan legge til at mine tre brødre alle er født i uke 30. Er noen kjekke karer blitt uten noen men! Når det gjelder fødsel før termin vil dem selvøfølgelig vurdere tidligere forløsning om det er gunnlag. MEN dem tilstreber vel alltid at barnet får være i mors liv lengst mulig. Det er jo en modningsprosess for barnet - så er det sterkest mulig når det møter verden. Prematur fødsel kan være myre relatert til livsstil. Det er grunnlaget for at jeg er prematur født ivertfall. Vet ikke om du er klokere av dette svaret, men ta opp med jordmor alt du lurer på. Ikke gå å bekymre deg! (";) Ha en fin kveld!
mamma til tre nydelige jenter Skrevet 19. desember 2009 #3 Skrevet 19. desember 2009 mener å ha lest et sted i en eller annen bok om svangerskap at etter 28+0 var overlevelses prosenten 80-90% om dette stemmer vet jeg ikke. Det sier jo ingenting om senskader o.l som det nok er endel av. er legen som tar avgjørelsen om å forløse barnet før termin, dersom det er det beste for mor og\eller barn. som ved f.eks alvorlig sv.skapsforgiftning. kjenner flere som har barn født både i uke 24, uke 28, uke 31. og alle har kommet tålig bra ut av det. jenta som jeg kjenner som er født i uke 24 har ingen senvirkninger. utrolig nok!. mens de to andre er gutter å har vel det man kan si er kraftig ADHD. men er jo flotte personer fordi om.
Stolt tvillingmor Skrevet 20. desember 2009 #4 Skrevet 20. desember 2009 Vel - barnet kommer til å bli liggende på nyfødt intensiv en god stund, og det finnes selvfølgelig risiko for både komplikasjoner for den nyfødte og senskader. Lungene er for eksempel ikke utviklet godt nok så tidlig, så man bør som minimum regne med CPAP, og kanskje også respirator. En tommelfingerregel for så små barn er at 1 døgn i magen = 3 dager på nyfødt intensiv (men her er det store individuelle forskjeller). Med andre ord; god grunn til å la barnet bli inni magen så lenge som mulig. Men - det er jo medisinske indikasjoner som bestemmer forløsning eller ikke, og det er selvsagt LEGER som gjør slike vurderinger. Det må foreligge en reell risiko for enten mor eller barn for at man gjør en forløsning såpass tidlig. Utifra måten du spør på virker det som om du har tenkt å be om å bli forløst så tidlig? Det kan du i tilfelle (heldigvis) ikke bestemme selv. Det er utrolig slitsomt både fysisk og psykisk å ha barn liggende på nyfødt intensiv, så om man kan unngå det, er det selvsagt det beste. Lykke til med innspurten i svangerskapet!
MissMe*med*lillegutt Skrevet 20. desember 2009 Forfatter #5 Skrevet 20. desember 2009 Takker så mye for svar. Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har hatt en del problemer med en nyre, noe som ble oppdaget i uke 20. Fikk innlagt en stent fra nyra og ned i blæra som jeg egentlig skulle gå med fram til babyen var født. Men denne stenten ga infeksjoner og stoore smerter så etter 3uker hvor jeg tisset rent blod hver dag, og ikke kunne bevege meg pga smerter ble stenten tatt ut. Hadde da fått morfin nesten hver dag, og det er jo ikke veldig bra for fosteret! Så viser det seg nå at nyra mi har blitt enda verre og jeg står i fare for nyresvikt dersom de ikke gjør noe fort. Har blitt bestilt time til operasjon i morgen, hvor de skal kutte et hull gjennom huden på høyre siden å putte en slange rett inn i nyra for å prøve å avlaste den. Den skal da være inne fram til etter jeg har født. Dette er noe jeg ikke føler jeg har krefter til å klare å gå gjennom en gang til. Blir så psykisk og fysisk sliten av å ha det sånn, og tenker så mye på barnet i magen. Det blir en tid framover med mye smerter og smertestillende, og jeg kan ikke klare å se for meg at babyen kan ha godt av å gå gjennom dette nok en gang. Skal ha gynekologisk tilsyn før operasjonen i morra, så vil snakke med h*n da om alt jeg lurer på. Men jeg vil ikke at babyen skal bli tatt ut dersom det er fare for at han ikke overlever eller kan få skader av det, var derfor jeg spurte etter erfaringer hos dere. Men jeg får bare bite tenna sammen å holde ut noen uker til hvertfall. Kansje jeg slipper å gå heelt til termin hvertfall, bare et par uker før hjelper. Igjen, takk for svar.
Mamasan*i*januar Skrevet 20. desember 2009 #6 Skrevet 20. desember 2009 Min baby har selv problemer med nyrene inne i magen, og må ut tidlig. Men overlegen sa til meg at de helst ikke setter i gang fødsler før uke 37 og at det er ekstremt sjelden at de setter i gang fødsler før uke 34. Men nå høres jo ditt tilfelle ganske ekstremt ut, og hvert enkelt tilfelle blir nok vurdert individuelt. I utgangspunktet er det svært gode sjanser for at babyen overlever etter uke 28. Masse lykke til!!
Herkules Skrevet 20. desember 2009 #7 Skrevet 20. desember 2009 Hei og huff a meg Håper dere kommer til en løsning som blir den beste mulige. Jeg kjenner babyer som har kommet 6 uker før som har problemer, men det er overkommelig ting. Kjenn*er en gutt som er 6 mndr nå som de ikke helt vet om har senskader han slet mye etter fødsel 6 uker før termin Selv fødte jeg 4 uker før og selv det var jo ikke helt uproblematisk. Fikk en flott frisk gutt, men vi måtte inn på riksen pga billirubin verdier som stadig steg. Ikke noe alvorlig, men nok til at jeg var glad da terminen nærmet seg med nr 2 ( ikke fullt så glad at det gikk 2 uker over ' Om du nå er i uke 31 ville jeg tenkt at det beste var om du holdt ut i noen uker til, men det er jo til slutt legene som må avveie om det best å få babyen ut. Både din og barnets helse må jo ses i sammenheng. Vet foresten om flere barn som har mødre som har fått morfin mens de har vært gravide, det har gått fint med dem i alle fall. Forøvrig har jeg foresten kjennskap til en gutt som kom 10 uker før. Går bra med ham , men noen ting er det utviklingsmessig, konsentrasjonsvansker bla. Husk at om det er det eneste mulige så skal barnet ut og det har store overlevelses muligheter, men også muligheter for større eller mindre plager. Husk at barnet skal leve med disse plagene resten av livet God bedring og lykke til Håper du får i pose og sekk, at du blir bedre og at barnet kan bli så lenge som mulig.
KR0705 Skrevet 20. desember 2009 #8 Skrevet 20. desember 2009 Jeg fikk en gutt i uke 29+0 pga svangerskapsforgiftning. Han veide alt for lite, 990 gram og var 35 cm lang. Vi var 8 uker på sykehuset før vi fikk han med hjem. I dag er han en frisk og sprek 1 åring som ikke ligger noe etter andre på hans alder. Masse lykke til
shari_z Skrevet 20. desember 2009 #9 Skrevet 20. desember 2009 Hei du Hører ikke til her inne, vil bare lese fødselshistoriene, men ble nysgjerrig på overskriften din. Det er umulig for noen her å si om du kan bli forløst tidlig pga dine problemer, men jeg vil tro at det er muligheter for det. Jeg hadde truende for tidlig fødsel fra uke 26 med min eldste jenta, og i uke 36 fikk jeg kraftig nyrebekkenbetennelse som satt i gang regelmessig rier igjen. De holdt igjen på fødselen i 2 dager, men så bestemte de å ta vannet og starte fødselen da de ikke lenger kunne behandle meg med baby i magen. Dessuten var det faktisk babyen sin skyld da hun lå oppå lederen fra nyren til blæra, og var utvilsomt at hele situasjon ville rette seg bare de fikk henne ut. 2,5 timer etter at de tok vannet, uke 36+2, var jenta mi født, frisk heldigvis. Du får ha lykke, lykke til med nyreproblemene dine! Håper alt går bra for både deg og babyen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå