Magehus Skrevet 19. desember 2009 #1 Skrevet 19. desember 2009 Kan man kaste tamponger i do? Hjemme hos mamma og pappa gjør vi det - huset er bygget i '86 (om det har noe å si).
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2009 #2 Skrevet 19. desember 2009 Klart du kan det, men de løser seg ikke opp så det er ikke anbefalt. Hvis det er en innsnevring i røret, noe som har kilt seg fast e.l. vil en tampong garantert tette røret helt og det ville jo være litt pinlig om rørleggeren kommer og staker frem en masse blodige tamponger...
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2009 #3 Skrevet 19. desember 2009 Det er noen tamponger som kastes i do. Er det ikke? De som ligger i et sånn rør? Har ikke brukt de på årevis så jeg husker ikke hva de heter...
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2009 #4 Skrevet 19. desember 2009 De anbefaler ikke å gjøre det. Rørene skal klare dette, men om det er vinkler på rør, dårlig fall osv kan dette skape problemer når man minst venter det. Hjemme hos mamma er det ingen problem, og jeg har alltid gjort det etter rådføring fra min far. Han har jobbet med slikt, og hos oss burde det gå greit mente han. om det ikke skulel gå bra, så fikk han ta skylden selv. Her tørr jeg ikke å gjøre det, vi har dårlig fall på ledningen ute så det kan fort skape problemer. Og det er hos naboen det tetter seg når det tetter seg, så jeg vil ikke ha mine tamponger der evt. En av naboene brukte papir som ikke løste seg opp, og det tettet rørene helt. Glad det ikke er vår do det kom opp av for å si det slik.
Magehus Skrevet 19. desember 2009 Forfatter #5 Skrevet 19. desember 2009 Tampax? Det er det jeg bruker nemlig. Kan de kastes i do altså?
Magehus Skrevet 19. desember 2009 Forfatter #6 Skrevet 19. desember 2009 Ok. Er blant annet hos svigers jeg har lurt på om jeg skal tørre å kaste eller ikke. Har latt være til nå, og tror jeg fortsetter å la være:)
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2009 #7 Skrevet 19. desember 2009 for meg hadde det ikke vært naturlig å kaste en tampong i do hvertfall...
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2009 #8 Skrevet 19. desember 2009 Spør du din far om du kan kaste tamponger i do??? Det er vel ikke helt den samtalen jeg kunne tenkt meg å ha med pappa. Bare å bruke tampong og pappa i samme setning gir meg frysninger...
Tommage♀♂ Skrevet 19. desember 2009 #9 Skrevet 19. desember 2009 Det er ikke bare rørene som er problemet, det er renseanlegget. Tamponger løser seg ikke opp, og alt som ikke løser seg opp må fiskes opp i renseannlegget. Gøy å tenke på at dere skaper ekstra (og særdeles unødvendig) arbeid til de som jobber der, og som igjen fører til av avgiftene øker. Sikkert kult for dem å fjerne brukte tamponger med avføring og hele pakka. Yey.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2009 #10 Skrevet 19. desember 2009 Jeg aster våtservietter,alltid gjort det. Har kanskje bare flaks!!
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2009 #11 Skrevet 19. desember 2009 de som jobber i kloakkmottaket er alt annet enn glade i brukte tamponger i renseanlegget.. Hva er problemet med å kaste de i bosset da? Hvis du er redd for lukten, bare pakk de inn i små fryseposer..
^..^--- Skrevet 19. desember 2009 #12 Skrevet 19. desember 2009 Det faller meg ikke inn å kaste annet enn dopapir i do...Ikke engang en q-tips! vi har jo søppelboks... I alle fall, i vedtektene til borettslaget står det faktisk presisert at det ikke skal kastes; truser, sanitetsbind,tamponger,rå poteter, store fisker, vaskekluter, plastikkposer osv osv i toalettet... Trodde det var ganske innlysende
Tipp topp Skrevet 19. desember 2009 #13 Skrevet 19. desember 2009 Det som skal i do er tiss, bæsj og dopapir. Tamponger, våtservietter, q-tips, tanntråd osv skal i søppla. Hvor tror dere at det dere putter i do ender? I det store intet? Det kommer faktisk til renseanlegget som bruker mye penger på å fjerne det. Og når det er overløp på ledningsnettet kan det ende på stranden deres.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2009 #14 Skrevet 19. desember 2009 OK, men hva med kontaktlinser? Jeg bruker sånne som jeg hiver hver dag, kan de hives i do (eller skylles ut i vasken)? Eller skal de i søpla? De er jo bittesmå, men lager kanskje trøbbel i renseanlegget? Føler meg skyldig her nå.
Tipp topp Skrevet 19. desember 2009 #15 Skrevet 19. desember 2009 De skal også i søppla. De er bittesmå, men havner likevel et sted. Og det er ofte de minste tingene som skaper mest problemer, da de går gjennom ristene som skal fange opp søppel og kan ødelegge pumper og annet utstyr. Eller de går gjennom og ender opp i utløpsvannet eller slammet bonden bruker på jordet.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2009 #16 Skrevet 19. desember 2009 Q-tips skaper jo store problemer for gutta på renseanleggene, så vil tro tamponger er enda verre (og sikkert tusen ganger eklere). Før kastet jeg alltid tamponger i do, men nå er jeg blitt flink pike og kaster alltid tamponger i søpla.
Lillepromp blir storesøster Skrevet 19. desember 2009 #17 Skrevet 19. desember 2009 Samboeren min jobber på renseanlegg og sier at det at folk kaster andre ting enn dopapir (spesielt våtservietter) gjør at avgiftene blir høyere pga at folk må jobbe ekstra for å ordne opp i dette. Utstyret blir ødelagt osv.. Har dere ikke søppelbøtter? Spør heller om folk kan investere i en søppelbøtte på badet så slipper dere å bekymre dere for dette.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2009 #18 Skrevet 19. desember 2009 Eller gjør som noen foreslo lenger oppe, bruke fryseposer evt hudebæsjposer. Det er jo bare å putte den opp i veska og kaste den i nærmeste søppelbøtte eller vente til man kommer hjem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå