Ate,mor til gutt nr3;-) Skrevet 19. desember 2009 #1 Skrevet 19. desember 2009 Jeg er gravid med nr 3 og har en gutt på 3 og en på 4,5år....og nå er jeg oppgitt og lettere rådvill og fortvilet....greit at han på brått 3 er "vankelig" om dagen men nå sliter vi så veldig med han på 4,5...han har ikke respekt for voksene og hører ikke på oss,blir så oppgitt og lei meg for det blir lite hyggelige dager med bare konflikter og krangling.Han er en skikkelig"drittunge"(missforstå meg rett nå assa...)om dagen og vi har prøvd alt fra straff,kjeft,fratatte goder,prate om ting mm...men ikke noe hjelper.Noen som sliter med det samme som kansje har råd?Blir så lei meg assa og egentlig så er han en så snill og go gutt,men akuratt noe som på en måte er skjedd med han.Ikke er det sjalusi heller....:-( dem går begge to fult i barnehage,kan det være noe derfra? Har snakket med dem om det å men dem sier det ikke er no problem der...er vi bare elendige foreldre eller?Takk for svar og at du leste!!
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ i magen Skrevet 19. desember 2009 #2 Skrevet 19. desember 2009 I barns oppvekst er det mange overganger. Spesielt i de periodene er det ofte litt konfliktfyllt. Jo eldre de blir, jo mer selvstendig skal de bli. Når barn tester ut selvstendigheten sin blir de ofte helt pyton! Jeg kjenner meg godt igjen. Det er ikke slik at det bare er treåringer som trasser. De periodene blusser opp stadig... Selv om det ikke er en baby nr tre der enda, så tar den jo av ditt fokus og energi. Det plukker en smarting på 4,5 opp. De protesterer på at verden endrer seg, og de markerer og tester ut hva det er de har kontroll over og kan bestemme, og hva de ikke kan bestemme. Min erfaring er at jo dess roligere jeg reagerer mot mine barn, og dess mer konsekvent min reaksjon er, dess fortere går det over. (Ikke alltid like lett når man har temperament som en løve, men jeg prøver..) En annen ting som hjelper nå i disse tider når energien er på bunn og hormonaggresjonen på topp er læresteningen "Pick youre battles!" velg hva du går i konflikt på, og vær sikker på at du orker å stå i konflikten til den er over. Trøst deg med at det roer seg igjen gangske snart! Lykke til! Hilsen pedagog og snart trebarnsmor
Ate,mor til gutt nr3;-) Skrevet 19. desember 2009 Forfatter #3 Skrevet 19. desember 2009 Takk for svar...klem
Budeia82,m/4 jenter:) Skrevet 20. desember 2009 #4 Skrevet 20. desember 2009 Vi har samme problemet hvert år ved juletider. Eldste jenta vår blir frekk, sur, vrang og alt er galt. I hennes tilfelle er det rett og slett at det blir for mye for henne rundt jul. Mye ekstra i barnehage/skole, og ellers mye endringer i rutiner. Ho begynnte slik når ho var rundt 4, eneste trøsten jeg har er at alt roer seg uti januar...) Vet jo ikke hvor lenge gutten din har vært slik nå, men det kan jo være en mulig forklaring dette også)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå