Lektor Doppler med tillegg Skrevet 19. desember 2009 #1 Skrevet 19. desember 2009 Hvorfor er det sånn at dersom markedskreftene slippes fri så ender man igjen opp med monopol? Teks GM. Nå har de kjøpt alt mulig at bilfabrikker, også legger de ned.. Saab hadde jo ikke en sjanse. Kristen Sveaas er sur for at han ikke får kjøpe all skogen i Nordre Land kommune og kaller det stalinisme. Men det han egentlig vil er jo å eie alt sånn at han kan være Stalin. Og dessuten. Når markedet havarerer så uler disse som hater staten om at staten må spa inn penger for å holde hjula i gang. Ja til planøkonomi.
tante grusom master of law Skrevet 19. desember 2009 #2 Skrevet 19. desember 2009 Ja, planøkonomi fungerte jo meget bra i Sovjet. Jeg er halvt russisk og får vondt i sjelen av slike argumenter. Og det å sammenligne noen med stalin blir for dumt. Tviler på at Sveaas har planer om å likvidere halve Norge.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 19. desember 2009 Forfatter #3 Skrevet 19. desember 2009 Det er Sveaas som brukte argumentet Stalinisme, ikke jeg! Forklar hva som er så fint med det frie marked da? Og man kan ha planøkonomi i mindre ekstreme varianter enn hva Sovjet hadde. Det er ikke noen automatikk i planøkonomi og varemangel som jeg tror du relaterer til det. Poenget mitt (satt på spissen) er at det frie marked ikke fungerer uten statlig regulering, da ender det i et oligati som det som finnes i Russland nå og det er vel heller ikke noe vi vil?
tante grusom master of law Skrevet 19. desember 2009 #4 Skrevet 19. desember 2009 Hmmm. Står det noe sted i mitt innlegg at jeg synes fri markedsøkonomi er det beste? Og så heter det oligarki...
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 19. desember 2009 Forfatter #5 Skrevet 19. desember 2009 Sorry, oligarki. Ble korrigert en gang på at det het oligat og ikke oligark, så da trodde jeg vedkommende hadde rett.. men det hadde han ikke. Mannfolk. Skal aldri mer stole på et. For at markedsregulering skal fungere så må man ha ræva full av tilsyn, post og teletilsynet, konkurransetilsynet, og alle andre forvaltningsorgan som passer på at det ikke går over til prissamarbeid, fusk, korrupsjon, oligarki og til slutt monopol. Kunstig livsform.
tante grusom master of law Skrevet 19. desember 2009 #6 Skrevet 19. desember 2009 Ja, mannfolk har ikke peiling, hehe! Jeg er ikke tilhenger av en nattvekterstat i smiths forstand bare så det er klart. Jeg tror imidlertid at med alt for mye statlig styring, så stopper utviklingen og viljen til å produsere opp. Og ordet planøkonomi gir meg frysninger, og får meg til å vende alle piggene ut med en gang...
Patetica fåkksi Skrevet 19. desember 2009 #7 Skrevet 19. desember 2009 Uten å ane hvem og hva du skriver om har jeg ikke mer å komme med enn dette: Sevillana og Telefonica kan suge min julecock hvertfall. Monopol meg i ræva, ellers god jul.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 19. desember 2009 Forfatter #8 Skrevet 19. desember 2009 Kanskje økonomi ikke fungerer? Markedet er oppskrytt? Det er jo ikke så verst i norge, lite korrupsjon og relativt bra produktivitet.. Men det er jo ikke nok for markedsliberalistene, som Sveaas.
Småsporvinj gjeng på tryne Skrevet 20. desember 2009 #9 Skrevet 20. desember 2009 Ehm.,.. blandingsøkonomi da kanskje? Som vi har i gamle Norge?
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 20. desember 2009 Forfatter #10 Skrevet 20. desember 2009 Statlig forvatning av markedsøkonimi er er nok det tryggeste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå