Anonym bruker Skrevet 19. desember 2009 #1 Skrevet 19. desember 2009 HJELP! må få det inn med tesje og:) så detaljert oppskrift ønskes:)
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2009 #2 Skrevet 19. desember 2009 Hei! Jeg har lært å lage brun saus av min mor, og den er til å drikke! Smelt smør i stekepanna, vent til det har sluttet å bruse før du hiver oppi like mange spiseskjeer mel som du brukte smør (1 spiseskje pr person du lager mat til). Brun dette til det får en fin mørkebrun farge, sleng så over i en gryte, og ha oppi vann. Lag sausen ganske tykk til å begynne med, for mens ribba steker, skal du ta litt av kraften fra den å hive oppi sausen:) Så salter og peprer du såklart etter behov:) Jeg skal lage det på denne måten, og jeg HÅPER den blir like god som mamma sin himmelske ribbe-brunsaus;)
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2009 #4 Skrevet 19. desember 2009 Mamma lager den også slik som din mamma, bare at hun koker opp en kotelett i vann og bruker kraften i sausen. Den beste sausen jeg får:)
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2009 #5 Skrevet 19. desember 2009 Hørtes godt t 19:51 men blir vel ca det samme når en bruker ribbefettet som kraft oppi:) mmmmh, gleder meg til julaften! første anonym
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2009 #6 Skrevet 19. desember 2009 Jeg tar en dæsj smør i en kjele og smelter, har oppi hvetemel og bruner. Sper i skyen fra ribbestekingen (ribba stekes i langpanne med 1 liter vann tilsatt løk og gulrotbiter, den siles når ribba er ferdigstekt). Smaker til med salt, pepper og littegranne soyasaus. Du kan også ha i en skive brunost..
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2009 #7 Skrevet 19. desember 2009 På hellstrøms vis Ta stekesjyen fra ribba, la den stå litt og når den har "satt" seg, så tar du av litt av fettet med en liten øse. Fettet legger seg øverst, så øs av litt av det. Deretter tar du og drysser et par ss mel over (spre det litt utover) og la det synke til bunns før du visper i den. Ha i soyasaus og worchestershiresauce, og kok opp. Hellstrøm steker ribba med hvitløksfedd, og moser dem gjennom en sikt ned i skyen. Blir antagelig veldig godt, ja:) Men den første delen bruker jeg selv, og med de sausene som krydder blir det veldig bra. Da trenger man ikke ekstra fett som smør- og melblanding.
prekæs Skrevet 19. desember 2009 #8 Skrevet 19. desember 2009 Man steker ribba i langpannen. Vanner den litt innimellom. Etter ribba er ferdig og svoren sprø, tas ribba ut og man koker ut langpanna med vann. Ikke bruk for mye vann, tilsett heller til passe mengde i kjelen. Dette helles over i en kjele. Siles samtidig. Vil man, så tar man da av litt ribbefett som tas enkelt av med en slev. For den som vil ha kun ribbefett til ribba. (fettet legger seg øverst så det er ikke noe problem å ta vekk med en slev) Lag meljevning, røres i kraften under omrøring og tilsett evnt. mer vann, men selvfølgelig ikke så mye vann at man får altfor mye saus. Kok opp, la koke noen min. Salt og pepper. Har funnet ut at ribba stekes best liggenes i langpanna og ikke på rist og det gir definitivt den beste kraften og sausen. Men trenger vanligvis ikke sukkerkulør for å gjøre sausen brun og meljevning lages ved å ta mel i en bolle eller glass, helle på vann og riste/røre til jevningen har drikkeyoghurt tykkelse
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2009 #9 Skrevet 19. desember 2009 Bruker Toro kjøttkakesaus med litt av sjyen fra ribba!
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2009 #10 Skrevet 19. desember 2009 Gå inn på VG nett så ser du filmsnutten til Helstrøm:)
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2009 #11 Skrevet 19. desember 2009 Smør og hvetemel brunes i en panne. spe på med vann til passe konsistens. Blir sausen for lys så kan du ha i sukkerkulør. Jeg bruker masse krydder.. bl.a salt, blandingskrydder, svinekjøtt krydder...bruker det jeg har egentlig. Har også i en halv løk. Gir en ekstra smak. Blir sausen for tynn kan du lage meljevning.. mel og vann ristes i et glass, tømmes i en tynn stråle ned i sausen, så det ikke danner seg klumper. Det er viktig at sausen står å småkoker en liten stund, så du får vekk mel smaken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå