Gjest Skrevet 19. desember 2009 #1 Skrevet 19. desember 2009 Jeg har lagd en del fin konfekt til jul, og i den forbindelse lest mange oppskrifter. Og ofte står det "til de voksne kan man tilsette en ts likør". Så har jeg grublet litt på dette. Hvorfor detn egentlig? Mengden alkohol er jo beskjeden, så det kan ikke være frykt for at de små skal bli brisne rundt juletreet. Er det fordi man går ut fra at de ikke liker smaken? Eller fordi det per definisjon er moralsk galt å gi sånt til barn? (presiserer at jeg selvsagt snakker om barn som er store nok til å spise sjokolade)
Ugl@ Skrevet 19. desember 2009 #2 Skrevet 19. desember 2009 Hehe, jeg hadde en slål med fylt likørkonfekt og twist stående framme etter et kaffeselskap forrige helg der både 2 og 4åringen rappa hver sin likørkonfekt, men det ble fort spytta ut og de grein fælt på nesa. Tviler på at det finnes så mange unger som synes det smaker godt, guttungen på 11år synes heller ikke det smaker noe godt.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2009 #3 Skrevet 19. desember 2009 Tipper det er fordi man går utfra at barn ikke liker smaken..
sånn ca Skrevet 19. desember 2009 #4 Skrevet 19. desember 2009 Egentlig et godt spørsmål, lurer litt på dette jeg å? Jeg husker jeg fikk likørsjokolade av oldemoren min alltid, og det smakte heslig.. Jeg har aldri spurt mamma om hun egentlig syns det var greit at jeg fikk slik (var jo ikke så store jenta), eller om hun bare godtok for oldemors skuld, fordi hun viste at jeg ikke orket å spiste det likevel^^
It's all about me Skrevet 19. desember 2009 #5 Skrevet 19. desember 2009 For meg er det det moralske, barn skal ikke ha alkohol samme hvor små mengder. Og jeg kjenner faktisk ei som da hun var liten spiste seg drita på cognac-kuler.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2009 #6 Skrevet 19. desember 2009 jeg tror man skal spise ganske mange slike sjokolader for å bli brisen, for ikke å snakke om drita (selv barn). Jeg gir mine barn slik sjokolade og hun minste synes de er gode.. Uansett så lar jeg jo ikke barna spise ubegrenset med godteri og sjokolade, slik at dette løser seg helt av seg selv uten at jeg må bekymre meg for hvor mye alkohol de får i seg.. De får også lov til å dyppe fingeren i likøren etc og smake.. Og ja, jeg vet - jeg er en dårlig mor!!!
Gjest Skrevet 19. desember 2009 #7 Skrevet 19. desember 2009 Enig med deg ugla i at de fleste barn spytter ut de der kjøpesjokoladene med likørfyll. Men mine hjemmelagde har mye mindre likør i seg, og smaker ikke så sterkt. Lagde noen kjempegode med blåbær, honning, melkesjokolade og likør (ca 1 ss på 300g sjokolade). Da synes jeg det er litt teit at det blir presisert i oppskriften at det er "voksent".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå