husmus &2 Skrevet 19. desember 2009 #1 Skrevet 19. desember 2009 Jeg får ks hvis jeg vil og det trodde jeg jo at jeg ville. Men nå har jeg blitt litt i tvil gitt. Jeg hadde haste ks forrige gang og var i fantastisk form etterpå, men jeg vet jo godt at det ikke nødvendigvis trenger å skje igjen. Samtidig kan en jo revne herfra og til helvete og det ene og det andre i en vanlig fødsel og. Men... Noen som har noen erfaringer å dele som har hatt ks på den første og så født vaginalt etterpå?
Bamse&baby+spire*fødeklar* Skrevet 21. desember 2009 #2 Skrevet 21. desember 2009 Nå har ikke jeg noen erfaring, men søsteren min hadde KS med første(prematur) og hun hadde vaginal fødsel med nr 2. Virket som fødselen med nr 2 hadde gått ganske så greit. Eneste er jo at hvis man blir sydd, så er det jo litt rart og ubehagelig der nede gjerne, men det går jo over..
Bilingüe Skrevet 21. desember 2009 #3 Skrevet 21. desember 2009 Av de jeg har hørt som har opplevd begge deler, anbefaler de virkelig vaginal fødsel hvis det er mulig. Det sies jo at det er bedre for babyen både der og da og på sikt. I tillegg kommer mammaen seg mye raskere, som regel, etterpå. En operasjon er jo en oprerasjon tross alt, med de komplikasjonene som kan oppstå. Men selvfølgelig -er det grunn til at ks er bedre, så er det flott at det fins et alternativ
Trudelutt_ Skrevet 21. desember 2009 #4 Skrevet 21. desember 2009 Har tenkt samme tanke som deg . Min fødsel endte i haste keisersnitt første gang , nå skal jeg ha barn nr 2 å trudde d va vaginal fødsel jeg ville ha , men er ikke helt sikker enda . Kan velge som deg , men trur til syvende å sist jeg velger vaginal får mye støtte å hjelp av jordmor , å barna å oss selv har best av å føde vaginalt.
SusyQ Skrevet 21. desember 2009 #5 Skrevet 21. desember 2009 Hei, begge deler går helt fint. Jeg skal selv ha keisersnitt denne gangen etter KS forrige gang. Hadde planlagt KS sist, og det er noe helt annet enn et hastesnitt, veldig koselig og fin opplevelse, og var oppe og gikk samme kveld og sluttet på paracet da jeg dro hjem fra sykehuset, så ikke noe plagsomt vondt etterpå heller. Mer "øm" i musklene, om du skjønner. Tror det blir litt hipp som happ hva du velger. Risikoen for livmorruptur er jo noe større ved vag fødsel etter KS. (men den er fortsatt ganske liten etter bare ett KS.) Planlegger du mer enn 4 barn bør du velge vaginal fødsel., da de som tommelfingerregel ikke anbefaler mer enn 3 keisersnitt. Den nedereste PDFen her er veldig fin og oversiktlig om fordeler og ulemper ved vaginal fødsel vrs KS etter ett KS. Det er hjemmesiden til den amerikanske fastlege organisasjonen. http://www.aafp.org/online/en/home/clinical/clinicalrecs/tolac.html Lykke til!
rødt&blått Skrevet 21. desember 2009 #6 Skrevet 21. desember 2009 Hvorfor har du/dere fått invilget planlagt ks da? Jeg venter på time for ks-samtale, fikk hastesnitt m narkose sist, men dette er vel ikke grunn nok til at de vil innvilge planlagt ks? Om du ikke redd er redd for å føde vaginalt, så bør du absolutt velge vaginalt mener nå jeg..
Solstrålen_ Skrevet 22. desember 2009 #7 Skrevet 22. desember 2009 Jeg har blitt anbefalt KS fra en spesialist tidligere (før jeg ble gravid) fordi jeg har problemer med bekkenet. Han sa at hvis jeg noen gang skal ha barn, bør jeg søke om planlagt KS av hensyn til mitt bekken. Nå skal jeg på UL på Ullevål (ordinær, har vært på tidlig før) om noen uker. Jeg såpurte legen min hvordan vi går frem rundt dette med planlagt KS, men hun var ikke sikker. Sa jeg skulle spørre på UL på Ullevål. Er det noen av dere som vet hvordan vi skal gå frem for å utredes for dette? Det er vel ikke jeg selv som bestemmer om det blir KS eller ikke. Av hensyn til meg selv så vil jeg gjerne ha KS. Er redd alternativet blir krykker i flere måneder etter fødselen hvis bekkenet mitt ikke tåler vanlig fødsel. Men jeg er altså veldig usikker på hvordan man går frem. Er det noen som vet når et planlagt KS gjennomføres, og hvordan man går frem - så tar jeg gjerne i mot råd! og når det gjelder planlagt KS - så må jeg si mange bøker om fødsel virkelig svartmaler KS. Og vi kvinner som "velger" det fremstår som livredde pingler eller onde hekser. Sånt blir jeg provosert av. Enkelte har ikke noe valg... Et lite sukk fra meg. Gode råd mottas med takK!
husmus &2 Skrevet 23. desember 2009 Forfatter #8 Skrevet 23. desember 2009 Det var en bra side å henvise til! Jeg er fortsatt i tvil. Jeg skal til jordmoren igjen i februar, så får se hva jeg tenker da. Jeg må ærlig innrømme at jeg synes det er flere goder ved ks som gjør at jeg tror jeg foretrekker det, men selvom det gikk helt strålende forrige gang, ER det ikke gitt at det gjør det neste gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå