Gå til innhold

Om å gi gave til de voksne i barnehagen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som IKKE gir noe, hva er grunnen til det?

Jeg personlig gir ALLTID noe til de voksne på avdelingen til dattera vår. Jeg kan ikke tenke meg noen i verden som fortjener det mer enn de som tar seg av ungene våre fra tidlig til sent, hver dag, hele året gjennom. Som skifter bæsj, vasker truter med grøt, tar instrukser og koster gulv - alt for at barna våre skal ha det best mulig i barnehagen!

I barnehagen der vår datter går har de tatt godt i mot henne (hun begynte i ny bhg i høst) og tatt seg av henne på alle tenkelige måter! De gir beskjeder, prøver å følge oss opp så godt de kan, er positive til forandringer som har med henne å gjøre. De hører på hennes trassige anfall, trøster henne når hun gråter og tuller med henne så hun ler. Hun utvikler seg godt og lærer masse nytt, både sanger og kunstteknikker, lek og ord.

Nei Gud, skulle vi ikke huske disse folkene til jul? Som gir oss så mye tilbake??? UHØRT!!!

Ha en riktig god jul!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja jeg er nok en av disse UHØRTE damene. Grunnen min er som følgende.

1. Jeg har to barn på to forskjellige avdelinger. Det er tre fast ansatte på hver avdeling + to studenter som har vært masse på den ene avdelingen + to vikarer som også har vært mye på den andre avdelingen over de siste par årene, som eldste har godt forhold til + hun som jobber på den tredje avdelingen, men er ansvarlig for førskoleopplegget som min eldste er med på + styrer som gjør en flott jobb.

Det blir 12 ansatte å kjøpe til. Det blir for dyrt og voldsomt for meg.

2. Jeg har lyst til å lære barna mine å gi noe til fellesskapet, ikke kun til enkeltpersoner

Så her i huset gir barna en gave til hver av sin avdeling, en gave som barna og de voksne kan bruke sammen. En bok, ett spill, ett puslespill, en leke eller lignende ting.

Vi gir en slik gave til sommeravslutning og juleavslutning. En gave til hver av avdelingene barna går i. Når eldste slutter bhg til sommeren for å starte skole, kommer vi til å gi en liten ting til hver av de voksne.

Jeg forstår du synes dette er respektløst, men håper du ikke sier det høyt fremfor mine barn. Vi setter like stor pris på de voksne i bhg som deg og vi er flinke til å gi de positiv feedback på den jobben de gjør for våre barn.

God jul til deg også.

Skrevet

Det er jo sjelden noen gir julehelsing til hver enkelt voksen, og det mest vanlige i vår barnehage er julekort og en ting til 20-60 kr til pauserommet. Da deler jo alle de ansatte, og i gangen henger julekort av alle de små. De store sjokoladeplatene som er på salg til 15 kr har de fått mange av:)

En leke til barna er jo også en hyggelig gest. Jeg kommenterte i et annet innlegg at

a) det er ikke nødvendig eller noe alle gjør

B) det trenger ikke koste noe. Et julekort er nok, og en kaffipose eller en sjokolade til de ansatte sier mer enn nok

c) argumentet om at de får lønna si er usaklig og smålig. En gave til 50 kr på fellesen utgjør ikke noe økonomisk selv for barnehageansatte.

Skrevet

Helt enig med deg erteposen, ble bare litt irritert på Hi sine store bokstaver om at hun ALLTID ga til de voksne i bhg og at det var UHØRT!! å ikke gjøre det samme ;-)

Vi gir jo selv, men ikke til hver enkelt voksne og synes det er vel så hyggelig å gi noe til hele avdelingen til barna som både barn og voksne kan ha felles glede av. En bok som de voksne kan lese høyt for barna i kosestund el.l

Jeg har ingen problem med hvordan folk løser julegave giving, syntes bare Hi snakket litt bombastisk og med store bokstaver hvordan hun mente vi alle burde tenke ;-)

Skrevet

Det er jeg enig i, MEN HUN VIL KANSKJE BARE BLI HØRT! Jeg kjenner faktisk at store bokstaver stresser meg:)

Skrevet

He he, jeg blir også litt stresset av store bokstaver og merker jeg blir litt halvspydig når folk HENVENDER SEG TIL MEG MED STORE BOKSTAVER. Jeg MENER, jeg ER JO VANT TIL at folk vanligvis føler de kan snakke til meg uten å SKRIKE SINE meninger MOT MEG.

Huff, nå tok det litt av for meg ;-)

(Beklager Hi, dette ble overdrivelse av hva og hvordan du skrev og jeg ble bare litt lattermild på din bekostning. Det er flott du gir gave til de ansatte og flott du er fornøyd med bhg. Vi gir også gave og er også fornøyde, men tenker du kanskje mest var ute etter å provosere når du er opptatt av å skrive hva du ALLTID gjør og at det er UHØRT!! at andre ikke gjør det samme som deg.)

=)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg gir ikke gave fordi

punkt 1: Det er faktisk jobben dems. Selvom jeg handler aldri så god mat av ferskvaresjefen på Meny, så får han ikke julegave

punkt 2: Jeg kan ikke fordra barnehagen. De er en gjeng med inkompetente mennesker som ikke lytter til oss foreldre, som i ett og alt overkjører det vi ønsker, og det vi prøver å si.

punkt 3: Det er en gjeng med "tanter" som klager og syter over jobben til envher tid, og som stadig bryter det jeg annser som taushetsplikt overfor andre barns hjemmesituasjon.

punkt 4: De får faktisk lønn

Skrevet

Hei Juletresus.

Det er selvfølgelig helt i orden at du ikke gir julegave, det er ingen julegaveplikt i dette landet.

Det jeg blir mer lei meg for er at du tydeligvis har barna i en dårlig bhg. Håper du har tatt dette opp med ped.leder, styrer og evt ved behov enda høyere opp. Hvis ikke dette når frem, håper jeg du har mulighet til å bytte bhg evt benytte deg av dagmamma.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Heisann Nyhet :)

Hehe, en skulle tro det var det om man leser nok tråder her inne ;o)

Ja, barna mine går i en dårlig bhg. Jeg har tatt det opp mang en gang, men ingenting skjer. Jeg har endt opp en gang med å ta med meg ungen på armen og snu tvert i døra, fordi ingen har tatt imot barnet mitt ( det er en av tinga som har plaget meg mest, at de ikke har tatt imot mitt litt usikre, sjenerte og nå gjerne på gråten-barn).... men ingen hører, og ingen gjør noe med det.

Grunnen til at jeg ikke har byttet bhg før er fordi vi har hatt lyst til å flytte herifra på et tidspunkt. Ungene lider eeeegentlig ikke noe nød, det er jo vi som foreldre som reagerer.

Men vi flytter i januar, så da blir det (forhåpentligvis) ny bhg :o)

Skrevet

Det var godt å høre at dere ant bytter bhg over nyåret. I vår bhg står det opplest i vedtektene at alle barn skal bli møtt når de kommer og alle barn skal også ha en ansatt som sier hadet når de går.

Jeg har aldri opplevd at dette ikke skjer i vår bhg. Heldigvis. Så hold motet oppe Juletresus, det finnes bra bhg der ute! Bruk julen til å sjekke ut hvilke bhg som er i området der dere skal flytte. Vi gjorde det og jeg dro på kort besøk til alle bhg før jeg satte opp søkelisten min, heldigvis kom vi inn iverdens beste bhg (selv om sef det ikke alltid er helt samsvar mellom mine tanker og bhg sine tanker, men vi blir alltid enige)

=)

Skrevet

Nå har ikke jeg fått lillegutt i bhg enda, men jeg må si at som ped leder i en barnehage synes jeg det var utrolig koselig å få en liten oppmerksomhet i julegave av en av barna! Jeg forventet meg absolutt ingen gave av noen, men ble veldig glad og rørt når dette ene barnet kom med gave til meg. Det var "bare" et lite stearinlys, men d var det at de tenkte på meg som gjorde meg mest glad.

Så ja, jeg kommer nok til å gi de ansatte i bhg en liten ting til jul når den tid kommer.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Så godt å høre at dere fikk en flott barnehage! :) Jenta mi har gått i en annen bhg (før vi flyttet hit) og den var jeg knallfornøyd med! Kom alltid noen å møtte oss, satte seg ned i garderoben med oss og spurte om alt var bra, osv. Det samme når vi skulle hjem, kom å fortalte om dagen... Veldig viktig kjenner jeg :o)

Vi har søkt på 3 barnehager jeg vet er gode, men har ikke fått noe svar :( Flytter om 5 uker, så det haster litt! :o)

Skrevet

Vi har ikke gitt av den enkle grunn at jeg ikke har tenkt noe over det egentlig.

Han har gått der ett år bare.Så det har gått i glemmeboka.

Skrevet

Jeg har to barn på to forskjellige avdelinger, det er en stor barnehage med mange ansatte. På avdelingene roterer enkelte av personale også mellom flere avdelinger.

Jeg kunne ikke vært mer fornøyd med barnehagen til ungene enn jeg er, og jeg gir uttrykk for hvor fornøyd jeg er. Men gir ikke noen gaver til personalet. Men jeg har tenkt å gi barnehagen en konfekteske over helgen så de kan ha noe godt til kaffen på personalrommet.

Skrevet

Men det er jo å gi en gave, ugla?

Eller må man liksom gi en personlig gave til hver enkelt ansatt?

Synes det er fint med et julekort og en eller annen liten ting til felles bruk til de ansatte. Trenger jo ikke å ta helt av heller.

Skrevet

hei,

gutten vår begynte i bhg i høst og vi syntes d var hyggelig å gi dem noe, men jeg syntes d ble feil i gi til hver enkelt, er jo noen stykker der og hva gir man?? så vi kjøpte en stor pose twist og skrev på et julekort hvor vi takka for hvor flinke de hadde vært med william og for at de passa så godt på han, seff d er jobben deres men likevel...det er tross alt mennesker vi jobber med..

jeg jobber selv på sykehjem og ofte får vi også konfekt/fruktkurv/blomster til avdeling til jul, fra pårørende eller pasienter, og det synes vi er litt ekstra hyggelig..så da tenker jeg, de i bhg synes nok d samme...og den dagen jeg kom å henta gutten min takka de fint og sa de hadde kosa seg:) og da ble jeg også glad...ikke snakke om store ting, bare en liten ting som viser at man bryr seg...

d er nå min mening...

Skrevet

Jeg gir ikke gaver til de ansatte, men setter pris på om foreldrerepresentanten ordner noe felles. Dette fordi jeg selv er pedagog, og ser at det hoper seg opp dill og dall (elevgaver er søte, men ofte noe smakløse...)

Skrevet

Jeg har aldri kjøpt gaver til de ansatte i bh. Er ingen andre som gjør det heller.

Foreldrerepresentanten ordner noe felles her. Synes det er like greit.

Skrevet

Vi gir ingenting rett og slett av den årsak at jeg vet f... meg ikke hvem som jobber der!!

Har vært sååå mye fram og tilbake og ut og inn, tror det har vært 10 ulike innom i løpet av høsten. Vet det er 2 som jobber der fast, men mulig det er flere, og da blir det urettferdig overfor dem.

Så i stedet har vi kjøpt tusjer og to tegneblokker som kan komme hele barnehagen til gode etter nyttår.

Om du synes det er respektløst, HI, så deg om det.

Skrevet

Jeg gir ikke gave til de ansatte i barnehagen. Avdelinga får ei bildebok, og foreldreutvalget gir ei fruktkorg til personalrommet. Det synes jeg holder. Jeg tviler på at de savner å få en liten dille-ting fra meg.

Jeg tror heller ikke jeg hadde blitt så glad for å få dilleting(for det blir fort noe smått og dillete) av tretten foreldre.

Skrevet

Jeg gir også alltid en oppmerksomhet, men da en gave til hele personalgruppa på avdelingen. Gir alltid spiselige ting da jeg vet at det blir satt pris på! Det er alltid noen som liker sjololade!

Til dere som gir puslespill, bøker og liknende! Er det for å vise at dere setter pris på personalet?????

Det er da noe som kommer barna til gode! Ikke noe galt med det, men hvis tanken er at personalet blir kjempeglade for ei ny bok så tror jeg ikke det fungerer slik!

Jeg gir også noe godis til de ansatte på SFO og en liten dilleting til eldstemanns lærere! Det har de ærlig fortjent.

Skrevet

Hvorfor i all verden skal man kjøpe julegave til de ansatte i barnehagen???

Må si at det skjønner ikke jeg.

Skal vi begynne å lære barna våre så tidlig alt dette kjøpehysteriet???

Vi betaler for en tjeneste og det kunne ikke falle meg inn å kjøpe gave til alle jeg kjøper "tjenester" hos. Hva med kassadamene på rema da som er så hyggelige å selge oss julematen...Burde de og få julegave kanskje.

Nei vi kjøper julegave til så få som mulig, og så får de noe ordentlig. Istedenfor å bruke drøssevis med penger på masse små dritt-ting som alle og enhver skal få.

Ellers om jeg mener noen fortjener en oppmerksomhet, så får de kanskje et kort. Men det aller viktigste synes jeg er å gi positive tilbakemeldinger gjevnt og trutt til de som passer på våre kjære slik at de vet at vi HELE året setter pris på at de utfører jobben på en god måte.

Skrevet

Jeg tror personalet klarer seg fint uten å få sjokolade fra meg. Jeg regner med at de, som meg, får nok godis i julemåneden. Jeg tror de allikevel vet at jeg setter pris på dem, jeg håper ihvertfall jeg får formidlet det noen ganger under henting og bringing. (De får også fruktkorg av foreldreutvalget.)

Selv om bøker, puslespill o.l. kommer barna til gode, så kommer det da personalet til gode også. Det er alltid gøy å ha noe nytt å lese opp eller leke med, og det gjør arbeidsdagen deres bittelittegranne morsommere,(håper jeg!).

Skrevet

tojunibarn; men nå passer kanskje ikke damene på rema ungene dine 8 timer hver dag, uke ut og uke inn?

Det som er så fint er at alle gjør som de vil. Jeg ønsker å gi de ansatte en oppmerksomhet når jula kommer, som en takk for at de har vært så flinke med ungene mine i året som gikk, mens du syns det er like greit å la være ;)

Skrevet

jeg var litt i stuss på hva jeg skulle gjøre fordi mine barna går på to forskjellige avdelinger. og det jobber 6 stk på ene avdelingen og 4 stk på andre avdelingen.... ( er en del delte stillinger) jeg bestemte meg egentlig for å kjøpe en konfekt eske til hver avdeling..... men så kom jeg over noen søte små lykter. Veldig søste. så da kjøpte jeg en til hver av dem. var veldig stas for begge ungene å dele ut gavene..;) så fikk de et julekort på hver avdeling.

men jeg syns ikke det skal være noen plikt i å kjøpe gaver. jobber selv i barnehage og har fått en gave denne julen. har 25 unger på min avdeling. jeg syns det er veldig kjeke å få en liten oppmerksomhet. men jeg går ikke rundt å tenker at det er kjipt at vi ikke har fått noe fra de andre liksom..for vi har ikke noen forventninger om å få noe....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...