Anonym bruker Skrevet 18. desember 2009 #1 Skrevet 18. desember 2009 jeg er førstegangs og jeg har ammet i 3 uker. og det har gått fint helt til nå. jeg overproduserte melk og det rant konstant! så ble det mindre og mindre. nesten så det er helt borte? hvorfor? babyen min blir ikke mett og jeg må gi han mme sammen med melka mi. jeg ringte ammepoliklinikken og spurte om å få time. de sa jeg måtte prøve andre ting først, jeg pumper hver andre time, hver tredje time om natten. jeg drikker amme te og har "restarta fødselen" som de å pent kaller det. nå er det nesten ingenting. kanskje 30 ml men de går rett i munnen på babyen. what to do? hva funker? akupunktur funker ikke. jeg MÅ klare det snart før ungen mister sugeteknikken sin helt.
ROFL Skrevet 18. desember 2009 #2 Skrevet 18. desember 2009 Du må amme mye. Hvis ungen drikker seg mett på mme, suger den ikke nok på brystet og du mister melka. Pumping er ikke alltid det beste, siden du ikke klarer å tømme brystet like godt som når babyen suger. Det er mulig at du er inne i en økeperiode, og at det er derfor babyen ikke blir fornøyd, og da ødelegger du økningen hvis du gir mme. Selv om du bare klarer å pumpe ut 30ml er det ikke sikkert at du ikke har mer. Jeg klarte aldri å pumpe ut mer enn 25-50ml iløpet av de 10mnd jeg ammet vesla, men hun fikk nok melk. Har du vært på helsestasjonen å veid babyen? Den skal vel legge på seg minimum 100g i uka. Hvis den ikke gjør det, eller virker sløv, kan du heller gi mme. Jeg er ingen ekspert, men du kan jo også ringe ammehjelpen, å få hjelp derfra. (www.ammehjelpen.no)
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2009 #3 Skrevet 18. desember 2009 Og husk å spise:-) Kroppen din skal tross alt lage melken:-) (glemte det selv med nr 1). Husk, amme først- så gi mme. Du vil antagelig lage mer melk etterhvert igjen når du og babyen "kommer i takt"
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2009 #4 Skrevet 18. desember 2009 Drikk masse-masse vann!!!! Legg barnet ofte til brystet. Det kan være sånn av og til, men melken kommer helt sikkert tilbake igjen. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2009 #5 Skrevet 18. desember 2009 Det er ikke meningen at man skal gå med sprengte pupper som lekker konstant, det er sånn det er før melkemengden stabiliserer seg. Så er det som de andre sier, jo mer du ammer, jo mer melk får du. Når du gir mme i stedet for å amme ofte, så vil du få mindre melk. Pumpa klarer heller ikke å tømme like bra som babyen, så det er mye bedre å amme ofte enn å pumpe. Jeg vet om noen som har nærmest fullammet til babyen har vært 8mnd pga problemer med å innføre fast føde og babyen har lagt på seg som den skal selvom mor knapt har klart å pumpe 10-20ml hver gang. Gi minst mulig mme til babyen og la den amme ofte, da får du mer melk.
LOTP i Barneparadis<3<3<3 Skrevet 18. desember 2009 #6 Skrevet 18. desember 2009 Hvorfor pumper du på natten tenker jeg? Spiser ikke babyen? Kutt ut mme, drikk masse vann, vørterøl, clausthaler, ammete. IKKE stress. Hvor lenge ammer du på hvert bryst? Husk å gi først det du forrige gang ga sist. Det stimulererm produksjonen. Det er bedr å øke produksjonen med amming enn pumping. Pumpe fungerte aldri for meg. Husk å få masse hvile.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2009 #7 Skrevet 18. desember 2009 Du merker ikke nødvendigvis at du har melk etterhvert, selv om du har det. De tre første ukene hadde jeg brystspreng, og jeg lakk melk hele tiden. Etter tre uker kunne jeg slutte med ammeinnlegg, og brystene var slappe og virket tomme. Jeg fikk ikke ut en eneste ml ved pumping. Men jeg fullammet til hun var seks måneder til tross. Hun virket litt misfornøyd da hun var rundt fem måneder, det løste jeg med å drikke tre liter vann hver dag, spise masse og ofte og sove mye. Det hjalp. Jeg synes det virker som om du har trodd du har mistet melken din, og begynt å gi mme. Og det er jo en ond sirkel. Du vil jo ikke produsere nok melk når babyen får mme fremfor å opprettholde produksjonen ved å suge (masse!) Jeg ammet hvertfall hver andre time da jenta mi var tre uker.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2009 #8 Skrevet 18. desember 2009 1: Slapp av og ro ned! Det virker som om du stresser svært med akkurat dette, og det har motsatt virkning.. 2: Drikk mye vann 3: Amm ofte! Om så, la ungen ligge på puppen nesten konstant, men bytt side når ungen begynner å bli sint 4: Prøv å unngå å gi mme.. Kan f.eks prøve å bare gi det rett før du legger deg om kvelden, sånn at ungen får sove og ikke minst at du selv får sove litt! Var gjennom noe lignende selv da min var sånn ca på den alderen.. Føltes nesten som om jeg bare kunne drite i å ha på genser.. Holdt på sånn i litt over ei uke, og da var vi mer samspilt.. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2009 #9 Skrevet 19. desember 2009 1 ta kontakt med helsestasjonen hvor de kan henvise deg til ammehjelp som alle har rett til dersom man sliter med amming. 2 slapp av, sett deg godt til rette...(her kan ammeveileder hjelpe til med sittestillinger som stimulerer utdrivningen...rett i ryggen, rette bein.. barnas liggestilling osv er av betydning...) 3 ta den tiden det trenger.. 4. amm til å begynne med ca annen hver time... slik at brystet får tid til å produsere ny melk før neste amming. 5 amm ca 15-20 minutter på hver side.. prøv å få han til å drikke effektivt..vekk han om han sovner..det er ikke stimulerende for melkeproduksjonen. 6. skift side og tømm begge brystene helt....( vanskelig å vite når det er...igjen derfor lurt med fagfolk.) lurt å veie barnet før og etter amming for da ser du hvor mye/lite han har fått i seg..(fagfolk kan hjelpe deg... snakk med helsestasjonen for dette er viktig dersom du ønsker å fortsette å amme...) hudkontakt stimulerer sugerefleksen.. ligg med han hud mot hud i ett døgn.. masser hender og føtter... det også stimulerer barnet.. vørterøl og ammete virker!!! men det viktigste er at du faktisk har rett på faghjelp!! jeg trengte det da jeg hadde fått mitt fjerde barn! på de tre første gikk det greit, men nr fire var ikke så glupsk som sine søsken... jeg måtte krangle for å få hjelp. men fikk heldigvis god hjelp av fagfolk når vekten på den lille viste at det var nødvendig. Jeg fikk også tips at mme ikke er gunstig å gi i tillegg da barnet blir mett og ikke har lyst til å drikke pupp når han er mett. å drikke ut av flaske er også en annen sugeteknikk som er enklere enn å suge pupp...så barnet kan bli sugeforvirret... ( derfor er det lurt med fagfolk rund..som også kan følge barnet..slik at han ikke blir underernært...) LYKKE TIL=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå