Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 18. desember 2009 #1 Skrevet 18. desember 2009 Jeg ville bare dele noen små tips fra min fødsel. Alle fødsler er jo forskjellige så om dette ikke er riktig for 98 % av dere her inne så håper jeg kanskje at 2 % finner det nyttig. 1) Når riene begynner - slapp av. Jada, ikke spesielt enkelt, men det er litt som når man skal tøye ut en muskel, da må man jobbe MED smertene, det fungerer ikke å spenne seg eller jobbe mot muskelen. Babyen skal nedover i bekkenet og om du er spent så bruker den mye lengre tid ned! Så begynn med å slappe av i skuldrene og ryggen og så nedover i bekkenet. Det er sinnsykt vanskelig, men når man tenker på det så er det jo ganske logisk, eller? Da jeg kom inn på Storken var det en KJIP jordmor som DYTTA skuldrene mine ned og sa temmelig bryskt til meg at jeg måtte slappe av ellers kom ikke babyen nedover. Heldigvis kom en annen jordmor etterpå, men jeg husket på å slappe av i skuldrene hele tida og da kom kroppen lettere etter også. 2) Pustinga. Jeg hadde lest et sted på nett (kanskje her inne?) om dette med å telle pust gjennom riene. Når rien starta begynte jeg å puste lange gode pust og telte dem. Etter hvert fant jeg ut at på det 8. pustet begynte rien å slippe taket og på det 11. pustet var rien over (sånn ca). Dette hjalp meg veldig til å holde kontrollen for da visste jeg hvor lenge det ca var igjen av hver ri. Det som var kjipt var de gangene neste ri begynte nesten før de første var over, men det skjedde heldigvis ikke hver gang! Lykke til med fødselen jenter! De første ukene etter fødselen var utrolig harde. Jeg var totalt utslitt og alle hormonene som ikke hadde gjort noe i svangerskapet kom dettende ned i hodet på meg. Jeg grein og grein! Heldigvis har jeg en fantastisk kjæreste som hjalp meg og lot meg sove så mye som mulig. Nå er Vesla 14 uker gammel og det blir bare mer og mer morsomt å være mamma for hver dag! Fødselen min tok forresten 13 timer fra første rie startet (da hadde vannet gått 12 timer før) uten noen smertestillende.
Lykke ღprins&prinsesseღ Skrevet 18. desember 2009 #2 Skrevet 18. desember 2009 Flotte tips! ) Har selv stor tro på avslapping / meditasjon under fødsel...Så langt det lar seg gjøre
sailor m1+2prinsesser :-)) Skrevet 18. desember 2009 #3 Skrevet 18. desember 2009 yepp funket for meg forrige gang. jobbe med smertene og ikke mot på en måte. eller som min søster sa, det er som å seile i storm det tar på er hardt krever konsentrasjon om du jobber med kommer du raksere i mål enn om du jobber imot. og så er det fantastisk når man er kommet i mål.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå