Gå til innhold

da lille Alvin kom til verden, fødselshistorie.

Anbefalte innlegg

Skrevet

den 8 des. var jeg hos jordmor og ble strippet. hun sa jeg var moden og avflatet, så jeg gikk hjem med en god følelse av at nå skjer det endelig.

Hele dagen etter gikk jeg med kynnere som kom og gikk hele tiden. det var ikke før den 10 des. at riene kom. de startet om morgenen, og når klokken var 12 om formiddagen var det 20 min mellom hver. de var ikke spesiellt sterke, men det var ingen tvil om at det var rier og ikke kynnere.

mannen min kom hjem fra jobb, og resten av dagen gikk med til å ta tiden mellom riene, men når kvelden kom og de enda hadde 20 min mellom hver og ikke ble sterkere bestemte vi oss for å legge oss å prøve å sove, (etter anbefaling fra jordmor på tlf).

halv 4 gikk vannet og jeg klarte faktisk å sprette ut av senga som om jeg ikke skulle vært gravid i det hele tatt. Da dro vi på sykehuset.

Der fikk vi et "familierom" som lå rett ved siden av fødestuen. jeg skiftet og de tok ctg, men ville ikke sjekke åpningen pga infeksjonsfaren.

Riene ble sterkere med en gang vannet gikk, og kom med 8 -10 min mellomrom. Vi måtte bare vente til tingene tok seg opp, og fikk igjen råd om å prøve å sove. men denne gangen var det ikke så lett, så det gikk ikke.

i 11 tiden om formiddagen syntes jeg riene var så sterke at jeg ikke skjønnte hvordan man kom seg levende igjennom dette. men jordmor mente at det enda var for tidlig å sjekke noen åpning. ctg registrering ble gjort hele tiden, og min stakkars mann kunne ikke hjelpe meg med noe. bare det å puste seg igjennom riene var hardt arbeid, og jeg var absolutt ikke forberedt på at når de sier fødsel er vont, at det var på åpningsriene de mente.

klokken ble 13 og jordmor syntes synd på meg, og sjekket åpningen min, men den var bare 3 cm. hun forlot rommet, og bare minutter etter kom riene så tett som hagl.

mannen min ringte på og jordmor kom tilbake. nå hadde jeg så vont at jeg trodde jeg skulle dø......jordmor ville ha meg til å gå inn til fødestuen vha prekestol, men jeg trodde ikke jeg klarte. de støttet meg inn på fødestuen ved siden av for å gi meg lystgass og akupuntur til anestesi legen kunn komme å gi meg epidural. jeg var helt hinsides, og i min egen smerte verden.

når jeg la meg på føde sengen forandret smertene seg, og jeg fikk en enorm trykke trang. smertene var ikke et helvete lengre, men helt okei. lyst gassen hjalp også. jordmor trodde ikke helt på meg siden hun akkurat hadde sjekket åpningen på det andre rommet og måtte sjekke igjen. utrolig nok hadde jeg nå full åpning og kunne bare trykke. epidural rakk vi ikke. 14.15 kom Alvin ut 3810 g og 54 lang. han hadde et hodeomkrets på 38, og jeg revnet en del under fødselen, men kjennte det ikke,

det er helt utrolig hva kroppen tåler, og hvordan alt går av seg selv.

på forhånd hadde jeg gruet meg til selve press fasen,om det var plass, revner jeg ol. men den delen gikk helt fint. måtte sy etterpå, og da var lyst gassen god å ha, men at jeg skulle føde uten smertestillende som epidural hadde jeg aldri trudd. man er visst tøffere enn man tror.

så først gikk det tregt og så kom han i full fart. fra hun sjekket åpningen sist var han ute på 15 min.

lykke til damer. jeg sitter nå med verdens beste belønning i armene.....

klem

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herlig! Gratulerer så mye!! :) Tøfft navn på gutten og!!

Skrevet

Gratulerer så masse igjen ;o)

Takk for at du delte fødselshistorien med oss ;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...