Gå til innhold

Har dere tradisjon med julesokk til barna ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vokste opp med dette, og husker det som veldig spennende. Jeg hang den tomme sokken på døra mi lille julaften, og på morgenen etter var den full.

Så til saken - hva putter dere oppi ? :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har hatt den tradisjoen fra vi var liten å skal videreføre den til våre barn:) vi hadde sokken i sengen og når vi våknet på morningen var den full:)

Jeg tenkte å kansje putte en film oppi til vesla, hun er enda så liten så det blir ikke så mye snop på henne.. ellers tenkte jeg en eventyrsjokolade, en marsipan gris, en juice kartong og noe kjeks.. det er vel det jeg har tenkt på, men har ikke bestemt meg enda..

Skrevet

Jeg har delevis vokst opp i USA og der fikk vi den på 1 juledag. Jeg synes det fungerer fint her i huset siden jula ikke starter før kl 17:) 1 juledag henger strømpene med litt godteri, kanskje litt hobbysaker, en liten bil og en ny jobbedress (vår tradisjon) - og hele familien koser seg med tegnefilm og julegodter altfor tidlig om morgenen.

Skrevet

Julehefte og en slik julesokkpose med snop.

Husker ikke merke, men er den som har den Pez nissen.

Akkurat det samme hvert år.

I fjor var minsta bare et år, så da fikk hun rosiner i stede for snop. Men fra i år av skal hun få akkurat det samme som storesøsteren.

Skrevet

Jeg har også en film på lur, og en aktivitetsbok. Hun er glad i å skrive og tegne. Eldste er 5,5, men prøver å unngå for mye snop allikvel.

Jeg har kjøpt sokk til minsta også, selv om hun bare er 19 mnd:-D

Hun kopierer eldste på ALT, og ALT hun har og gjør, prøver den lille reka også å gjennomføre:-)

Hun får nok kjeks, rosiner (og gjett om hun blir gal når hun ser at det ikke er likt for dem begge............puh...) og kanskje ei lita klaffebok - kommer i grunnen ikke på noe mer nyttig for henne:-)

Det er en koselig tradisjon, og tar av for litt av spenningen opp mot pakkene på kvelden, syns jeg. Det er en god ting, for ventingen blir litt lang...:-)

Skrevet

Ja, har selv vokst opp med tradisjonen og fører den videre. Barna får en stor julestrømpe med litt forskjellig godt i , gjerne et Julehefte og en liten gave som de kan trøye seg litt med siden det er en lang dag med mye venting og høy spenning.

Skrevet

Jepp :)

Gutta får hver sin :)

De får en film, en leke, klementiner, og endel godteri hver seg, alt er likt ellers blir det panikk haha

Skrevet

1. juledag, ja. Det er så fint å kunne lage sine helt egne familietradisjoner - det setter jeg stor pris på ved det å stifte egen familie:-) Dere feirer full amerikansk jul, da ?

Forresten, du er jo god på mat - hva putter du inn i kalkunen ? ;-)

Skrevet

Vi fikk ikke julesokk når vi var små, men barna her i huset får.

Fyller de når ungene er i seng den 23. Fyller de med en liten leke, lesestoff, kjeks, rosiner....Litt forskjellig siden den eldste er 12 og minste kun er 1 år.

Skrevet

I alle fall interessert i mat:) Foreldra mine er jo mest norske, og da vi bodde i USA var vi erkenorske i alt vi gjorde.

Jeg lager stuffing ved siden av fordi vi ofte lager en så stor kalkun at det tar så lang tid, men tar litt av kraften og putter i stuffingen når kalkunen er feridg. Noe putter vi inni. Godt med salt og pepper, og 2-3 sitroner del i to og gjerne et par skiver bacon. Jeg løfter skinnet på brystet til kalkun/kylling og dytter under smør og legger gjerne et par baconstrimler over brystet når kalkunen vendes opp. Pappa sprøyter inn væske med sprøyter, men han er lege:) I stuffingen bruker jeg løk, hvitløk, eple, selleri, litt svisker, bacon og ofte litt brødbiter. Krydder varierer, men lager jeg bare for oss har jeg spisskummin og paprika inne. Ikke helt vanlig.

Skrevet

Ja, og det er kjempegøy! Alltid like herlig å bli vekket av to småtroll som ekstatiske vifter med sokken og roper at nissen har vært på rommet!

Jeg tar oppi litt godteri som de liker, en liten innpakket gave og litt nøtter og frukt.

Skrevet

Vi er vkst opp med julesokk, den hang på døra da vi våknet på julaften! Var alltid stor stas, oppi var det godteri, klementiner og en liten ting.

Skal videreføre den koslige tradisjonen til barna mine, er første året hun får i år. :)

Skrevet

Huh, ligger kalkunen ned noen gang ??

Jeg elsker tradisjoner, men hater panikken mange får når de oppdager noe som fraviker fra tradisjonene.....

.Jeg er veldig glad i å legge til noe nytt og spennende (men passende;-) til tradisjonsrik mat, for ellers blir man jo lei. Norsk mat er jo ikke akkurat heftig:-D

legger du sitronene i bunnen ved siden av fuglen ?

For et herlig innslag med innsprøytingen av vann, hahaha!! Ser for jeg mannen i hvit frakk som står og stikker kalkunen................

Skrevet

Nei. Var ikek vant til det fra jeg var barn selv, så vi har liksom aldri begynt med dette. Datteren min ble helt forundret da hun oppdaget at så godt som alle andre, bare ikke vi, driver med julesokk.

Skrevet

Ja, begeistringen er veldig søt....:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...