Gå til innhold

Engangsstønad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge går det før man får utbetalt denne etter fødsel? Eller er det, som jeg har forstått av noen her inne, slik at man får den utbetalt nesten med en gang man sender inn papirene - altså FØR man har født? Syns dette høres noe rart ut???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får den ca en til to uker etter at du har søkt. Det er penger man skal ha FØR fødselen, de er jo ment til å dekke utstyr man trenger til barnet.

Jeg fikk mine ca 10 dager etter at jeg søkte.

Skrevet

Hvor lenge på forhånd er det lurt og søke??

Skrevet

Har alle "krav" på dette , eller hvordan er det?

Skrevet

Alle har krav på engangstønad, men hvis du har vært i jobb før fødselen (min. 50% i min. 6 mnd, sykemelding teller som jobb) vil det lønne seg med permisjon og foreldrepenger. Engangstønad blir ikke utbetalt før etter 26. svangerskapsuke, man må ha bekreftelse fra jordmor/lege som er datert etter dette.

Mer informasjon finner man på NAV sine nettsider

Engangstønad: http://www.nav.no/Familie/Svangerskap,+fødsel+og+adopsjon/Engangsstønad+ved+fødsel+og+adopsjon

Foreldrepenger: http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+fødsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+ved+fødsel

Skrevet

Jeg var på NAV i dag, og da sa dama at jeg ikke trengte å krysse av for søking på engangsstønad, for den ville komme automatisk dersom jeg ikke hadde rett på foreldrepenger!

Det må være noe feil hun sa der... For alle har jo rett på engangsstønad, og alle skal dermed søke på den.

Slik som hun sa det, virket det som det var enten engangsstønad eller foreldrepenger.

Skrevet

Det er nok feil det ja... Om ikke dere har laget en spes avtale da... Ellers må man søke. Stønaden er jo en-gangs, så de må ha papirer ang fødsel og termin, ville jeg tro. Skal søke selv, så veldig greit med litt info om hvordan man går frem her...

Skrevet

Som jeg skreiv over her, hvis man har hatt opptjening i 6 mnd. før fødsel så har man rett på foreldrepenger. Da bør man velge den. Man får ikke BÅDE/OG her. Engangstønaden er for dem som ikke har tjent seg opp rett til foreldrepengene. Foreldrepenger gir utbetaling av 80/100% av grunnlønna di i 12/10 måneder, noe som for de aller fleste er mer enn de 35k som engangstønaden utgjør. Etter min mening vil det derfor være dumt å søke om engangstønad hvis man har oppfylt krava for å få foreldrepenger og permisjon fra jobb...

Skrevet

OK, da har jeg ikke forstått skikkelig. Hvor mange prosent stilling må man ha for å få mer enn 35 000? Har ca. 40-50 prosent i en kontorsliter-jobb.

Skrevet

Riktig at man får ENTEN engangstønad eller foreldrepenger.

Man kan tidligst søke i svangerskapsuke 26, men det er viktig og ha bekreftelse på termin dato, som er 'skrevet ut' av lege ETTER uke 26. Jeg la med kopi av gravid-helsekortet mitt, men siden Ultralyd terminen min var datert FØR jeg var kommet i uke 26 godtok de den ikke... dette har med og gjøre at du har ikke rett på enganstønaden om du f.eks skulle miste barnet i uke 25 f.eks. Så jeg måtte ringe legen min og få henne til å sende ny bekreftelse til nav i posten, så det tok nesten en mnd fra jeg søkte til jeg fikk den utbetalt. I forrige svangerskap fikk jeg den utbetalt uka etter jeg søkte.

Er foresten også rett at man får engangstønad for å bruke det på barnevogn, seng, klær o.s.v, men man har rett på enganstønaden tilogmed 6mnd etter barnet er født, men etter 6mnd faller retten på det bort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...