Gå til innhold

Sengevæting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg skikkelig fortvila på både sønnen mins og mine egne vegne :(

Han er ni år og var tisset på seg om natta lenge, men hadde pause på over et år. I sommer begynte han forsiktig igjen, så tiltok det når skolen begynte i høst til et par netter i uka - nå er det h-v-e-r natt, og i natt tisset han to ganger.

Bestiller en time hos legen i dag for å sjekke ut urinveisinfeksjon, men jeg tror ikke han har det. Han tåler infeksjoner dårlig og pleier å bli veldig-veldig syk når han er syk. Sjelden heldigvis. Jeg er temmelig sikker på at dette skyldes "psykososiale" forhold, eller i hvert fall ting som har skjedd. Ting som jeg ikke får gjort NOE med, men som kanskje blir bedre med tiden. Ikke egentlig noe traumatisk, men ... tissingen begynte i alle fall etter det. Og så har det bare fortsatt og blitt verre og verre.

Nattbleie nekter han plent å bruke, og det skjønner jeg jo. Men rommet hans blir helt ubrukelig - han kan nesten ikke ha venner der inne lenger, for etter at det er lufta ut er det steinkaldt i hele etasjen. Jeg har så jævla lite lyst til å presse ungen inn i bleie, men jeg er jo helt nødt.

... med mindre: alle disse "kloke" slektningene ... mener at medisinsk hjelp er tingen mot sengevæting. Det er mye god hjelp å få.

Er det noen som har fått medisinsk/annen hjelp mot sengevæting? Hjelp som har hjulpet eller ikke ...

Satan nå begynner jeg å bli temmelig tynnslitt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta en runde med legen på det, det finnes en del ulike tiltak, men vær forberedt på at det ikke er sikkert noe hjelper. Vår eldste var sengevæter til han vokste det av seg da han var godt oppe i tenårene. Han hadde også bedre og dårligere perioder, men for hans del var det likevel fysiske årsaker, så det er ikke sikkert at det er psykososiale faktorer som gjør det hos deres gutt heller, selv om det for enkelte kan spille inn.

Skrevet

Jeg har 2 barn som er/har vært sengevætere.

Det barnet som hadde nytte av medisin (Minirin), hadde en tørr periode også. Ca et halvt år var sengen tørr før det begynte igjen. Og da var det hver natt. Og jeg klarte ikke å få ungen til å bruke bleier igjen, etter lengre tid uten.

Det andre barnet har aldri vært tørr, og her hjelper ikke Minirin heller. Så her er det bleier enda(9 år), for dette barnet har aldri vært uten bleier. Så bleier er greit for barnet da.

Alt av inkontinensutstyr til barn over 5 år skal en ha på blå resept. Dette inkluderer bleier, kladder(til å legge under lakenet i sengen), osv osv.

Og Miinirin skal en også ha på blå resept.

Jeg vet godt hvordan det er, og hvor fortvilende og samtidig slitsomt det er.

Skrevet

Har en venninne,hvor barnet hennes har samme problem,der har det visst hjulpet med en slags nesespray,også kjøper de bleier som ser akkurat ut som truser.da kunne barnet dra på telttur i sommer bla,uten å bli avslørt med "bleie"

Tror man også kan få de i boxere.

Er ikke sikker på hva disse trusene heter,men det gjør kanskje andre her inne??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...