Gå til innhold

Du som tipset meg om å reive babyen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil bare si tusen takk for rådet! :-) Vesla er nok fortsatt ganske urolig om natten og småvåkner ofte enda, men det er mye enklere å roe henne nå. For ikke å snakke om å legge henne. Før har jeg måtte bysse lenge på henne, og når jeg har lagt henne ned, så har hun småvåknet flere ganger før jeg til slutt har fått roet henne helt. Nå sovner hun nesten med en gang når jeg bysser litt, og våkner ikke i det hele tatt når jeg legger henne ned. Fantastisk deilig :-) I går våknet hun ikke en gang ca en time etter leggetid slik hun har gjort hver eneste kveld i over 8 uker nå, kryss i taket bare det, hehe...

Så satser jeg på at osteopaten kan gjøre noe med magen og uroen hennes slik at hun ikke våkner så ofte.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan jeg spørre hva dette går ut på?

Skrevet

Er det dette som er å legge babyen med et litt stramt teppe rundt seg så de ikke vifter med armer og bein? trenger litt tips til min natteragler også nemlig;)

Skrevet

Slik jeg gjør det, så ammer jeg henne først, og så legger jeg et helseteppe utover sengen vår slik at det blir lengst liggende. Så legger jeg vesla oppå litt mot ene siden slik at øverste kanten på helseteppe kommer midt på nakken hennes. Så tar jeg ene armen mot den korteste biten av teppet ned, og bretter teppet stramt over. Så legger jeg andre armen hennes lett bøyd over teppet og bretter den lange delen av teppet over armen og videre rundt bak på ryggen. På denne måten ligger hun helt fast og klarer ikke å bevege seg noe særlig. Jeg blir helt dårlig av å se på det og synes litt synd i henne (for jeg hadde fått fnatt av å ligge slik), men hun roer seg tydeligvis veldig godt av dette. Mannen kaller henne "puppen" når jeg har pakket henne inn fordi han mener det ligner en sommerfugllarve som har forpuppet seg, hehe... Hun får vel følelsen av å bli holdt godt fast antar jeg?

Skrevet

Ja, svøpingen forhindrer moro-refleksen (den uhæ-slå forskrekket ut med armene så man ikke detter ut av et tre-refleksen). Barn som plages av den må omtrent holdes fast - eller da svøpes, for å sove rolig.

Skrevet

Kjære Alva, jeg er svært glad for at reivingen i alle fall har hjulpet dere litt!!;) Jeg har reivet alle mine fra de var født (de begynner med det på sykehuset - lærte det der), helt til de blir nærmere året gamle.

For du som lurte på reiving: Babyer er vant til å ligge veldig trangt i livmora, så på SUS Stavanger har de en metode med å pakke babyer tett inn i babyteppe når de er nyfødte. Kun hodet stikker opp av teppet!

Hjemme har jeg brukt helseteppe (med huller) og pakket ungene inn i dette opp til halsen ca første 8 uker. På denne måten roer de seg godt når de skal sove, og de greier ikke å veive med armene og vekke seg sjøl hele tiden.

Når ungene ble rundt 8-10 uker fant de totten, så da måtte i alle fall 1 arm fri fra helseteppet, og fra babyen er ca 3 mnd. Ruller vi bare helseteppet rundt babyen fra under armene og ned. Går ca rundt babyen 2 ganger, med snippen under ungen slik at teppet ikke skal løsne.

Babyen vår har et nytt helseteppe oppå der igjen, som han koser og sutter på og drar over fjeset. (nestyngste likte best bamsen). I tillegg har jeg et tredje teppe som jeg ruller til en pølse og legger i bue rundt babyens hode. Det hele blir som et lite lunt rede i sprinkelsengen.

På toppen kommer dyne, og oppå der et nytt litt langt helseteppe som jeg dytter ned mellom sengekanten slik at han på 6 mnd ikke så lett sparker alt av seg (men han klarer det av og til likevel sterk som han er i beina).

Til deg Alva så er du kjempetøff som har 4 tette og likevel er så "oppegående". Jeg har mange år mellom mine tre første og så to år mellom 3 og 4. Det var mye tøffere med ny baby nå, så jeg kan godt tenke meg hvor utslitt du også er av lite søvn og krav fra mange.

Jeg sliter ikke med søvnen til minste, men vi har våre problemer med matingen. Jeg tror det er vanskelig å få alt til å gå "på skinner". Vi får glede oss over alle små fremskritt, over hvor søte de dog er, og over at tida går og ting bedrer seg. På toppen av alt er du veldig ung, og du vil være ung enda når barna dine er "lett håndterbare" når de alle er i skolealder.

Jeg beundrer ditt pågangsmot og gode humør Alva, du har også tid til mange flotte innlegg her på DIB! Jeg leser mange av dem! Ha en fin dag (nå er det bare tre dager til sola snur, og da går det sakte men sikkert mot lysere tider;) Lykke til med lillesnuppa!

Skrevet

Tusen takk, både for gode ord og lykkeønskinger :-) Det varmer veldig!

Nå var det ikke akkurat meningen å få 4 tette da, vesla er en skikkelig oisann..., men selvsagt godt velkommen. Tror det var meningen hun skulle komme da, for når hun var født falt jeg veldig til ro, følte at nå var familien komplett, og mannen har sagt han følte akkurat det samme :-) Nei, det er vel sjeldent alt går på skinner, men så lenge ting bare går sånn noenlunde, så pleier jeg å takle perioder som er ille relativt bra. Nå møtte jeg veggen litt og fikk ut en del gugge for et par netter siden, så da håper jeg at jeg holder ut i noen mnd til, da regner jeg med det uansett bedrer seg. Da skal det bedre seg! Hehe...

Tette barn er nok litt mer slitsomt i tarten ja, men du verden så kos det er når de bare vokser litt til. Er 23 mnd mellom mine to eldste gutter, og selv om de er veldig ulike, så er de bestevenner 98% av tiden, er faktisk ofte mye enklere å ha begge to enn bare en av dem alene ;-) De blir jo nesten litt som tvillinger fordi de er nær nok i alder til å dele interesser. Du har nok mye å se fram til der med dine to tette når minste bare vokser til litt. :-)

Skrevet

Det har jeg gjort ofte med mine små, og jeg brukte et elastisk sjale som holdet godt. Nå ligger de i sovepose, eller en grobag heter vel merket, og den roer de seg i mye raskere enn dyne som de kan sprelle av seg.

Vi har en nabojente som var allergisk mot morsmelk, gutten min som har melkeallergi var også svært urolig når jeg spiste melkeprodukter uten at jeg kobla de to. Ikke så ille som nabojenta, de måtte redusere mm og gi laktosefri mme. Jeg regner med at du har forsøkt å kutte ut melk?

Jeg hadde forventa at med nr4 skulle alt gå så greit, så at du møter litt veggen forstår jeg godt. Siden jeg ventet 3 og 4 samtidig hadde jeg psyka meg selv så langt ned at selv om de er krevende babyer så går det mye bedre enn jeg hadde forventa - men var det bare en hadde jeg nok blitt skuffa og lei.

Skrevet

Små babyer liker gjerne slikt. Man bruker gjerne slikt også til for tidlig fødte og nyfødte for den slags skyld. Det hjelper barnet å "samle seg" og da roer de seg. Det blir tygt og godt :) Er jo vant til å ha det tett rundt seg i mors mage, derfor bidrar slikt til at de roer seg. Er jo også litt av samme tankegangen bak det å bære barnet i bæretøy (da er det jo også flere andre gode grunner i tillegg.

Har "surret inn" (som jeg kaller det) alle mine små, og det har kanskje bidratt til at alle tre har vært rolige og harmoniske barn fra dag en ;)

Før i tiden var nok dette mer vanlig, er vel kanskje en mer glemt kunnskap. Ser ofte mange foreldre som ikke gjør dette med sine minste spedbarn, mens de samtidig også opplever at barnet er ofte urolig. Noen ganger er det ikke mere som skal til, med mindre det ikke er andre ting som plager barnet.

For mange barn kan også det å bli båret i bæretøy vare en roende faktor.

Skrevet

Jeg var vel strengt tatt forberedt på det, spesielt etter nr 3 som i tillegg til å være slik vesla er om natten, hadde kolikk og ikke ville ligge i vognen (slitsom tid ja!), men så var jo hun så rolig og grei i starten, så håpet liksom det ville vare. Det gjorde det ikke. Eller, hun er jo blid og skjønn på dagtid, det er bare virringen på natten som er slitsom.

Jeg har ikke prøvd å kutte ut all melk i og med at begge de to minste guttene våres i det minste (eldste husker jeg ikke helt) var slik vesla er nå på den alderen, om natten altså, og ingen av dem har melkeallergi. Mellomste hadde litt laktoseintoleranse, men de så vi jo også på bæsjen hans, da kuttet jeg ut all melk i flere uker, men han var like urolig på natten da som før. Jeg tror derfor at vesla heller ikke har noen allergi, hun er jo så veltilpass på dagen også, gråter nesten ikke.

Synes du er tøff jeg, tvillinger og så klarer du seg så bra! :-) Får angst bare ved tanken på to stykk på en gang, hehe...

Skrevet

Jeg har også veldig troen på slik. Slet veldig mye med søvnen på yngstemann her, han våknet hver time hele natta. Han var veldig motorisk urolig, snudde seg og styret på, fant ikke roen. Vi begynte med slik pose med seler, det blir jo litt samme prinsippet, selv om han da har armene fri. Han sovnet mens jeg hadde igjen glidelåsen på posen første natta, og sovet hele natta siden. Før dette måtte vi tviholde på han, slik at han fant roen og sovnet. Vi bruker den enda (19 mnd), må vel begynne å avvenne etterhvert, men dette går nok greit.

Skrevet

He, he...jeg trøster meg med at det bare er to:) Jeg har vært utrolig streng med gutta og de er dressert til å ligge i sengene sine på visse tidspunkt. Nattmaten, eller kutte de ut, er det jeg gruer meg til siden de spiser hver tredje time på natta.

Skrevet

Takk for gode tips, vet jo dette ble brukt mye før i tiden:) Jeg skal prøve meg på det i kveld. Vi har ikke problemer med innsovingen, men hun våkner etter en time og er urolig deler av natten så dette kan kanskje hjelpe:)

Skrevet

Jeg brukte også mye reiving på førstefødte. Begynte først da hun var en måned eller noe, og brukte det til 3-4 måneder. Hjalp mye! Men hun er aldri blitt flink til å sove, er nå blitt 2.5 år og våkner fortsatt på natta.

Nå da vi fikk jente nr 2, tenkte jeg å bruke samme teknikken. Men denne gangen var det ikke nødvendig! Jeg legger henne ned med et løst teppe oppå, og hun sovner.. gjerne med en liten snipp over ansiktet. Hun er blitt 2.5 mnd nå og sover fortsatt godt, håper det varer..

Skrevet

Bare husk at babyen må få sprelle fritt når den er våken, slik at de utvikler seg best mulig motorisk. Spesielt er det viktig at hoftene er fri når de er våkne.

Skrevet

Så bra at dette har funket hos dere. Veldig godt å finne noe som hjelper .-)

Lillegutten vår måtte også reives slik de første ukene, for han kavet så med armene at han ikke fikk sove og våknet av mororefleksen.

Jeg syntes også det var fælt å se på at han ble rullet så stramt inn, men det funket jo og han ble roligere.

Vi sluttet med reivingen da han var 7-8 uker. Da begynte han å kunne roe seg uten reiving. Og mororefleksen blir jo borte rundt 2-3 mnd alder.

Men jeg synes det høres litt voldsomt ut å reive barnet til de blir 1 år, som en skriver her. Det er viktig for utvikling av hofteskålen at barna får ligge i froskestilling med bena, så jeg ville nok droppet reivingen så snart det er mulig og la vesla få bevege seg mest mulig fritt når hun ikke sover.

Lykke til!

Skrevet

Ja, det er ikke snakk om noe tvangstrøye i den forstand med et teppe surret rundt magen når de nærmer seg året. Dette letter innsovningsfasen (for våre), og med litt anstrengelse er teppet fort av om natta. Men likevel er det ofte nok til at de slumrer inn i stedet for å våkne til i overgangsfasene mellom dypere og lett søvn.

For øvrig kompenserer barna fullt ut når de er våkne - med god motorikk og bevegelighet, smidighet. To av våre gikk før de var et år gamle, krøyp og satt tidlig uten at det var et mål for oss. Jeg lar dem komme ut av senga når de ikke skal sove i den. Senga er ikke noe lekegrind!

Morsomt å se dem når de er bittelitt større, da har to av dem sovet med stumpen i været og nærmest på kne, med hodet på puta (hvis de holdt seg i rette enden av senga da;)

Skrevet

Hun ligger bare reivet første del av natten, og evt litt på slutten, midt på natten og hele dagen er hun ikke surret inn :-)

Tror faktisk motorisk utvikling kan være litt av grunnen til uroen hennes om natten, hun er ganske tidlig av seg. Bare 4 mnd og alt oppe på strake armer og prøver å dra seg litt framover, var 3 mnd når hun rullet rygg-mage og begynte å snu seg om sin egen akse med magen i gulvet, grep leker og puttet i munnen osv. Så er ikke bekymret for motorikken :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...