Gå til innhold

Hvordan merker man blodpropp???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke lenge til eg skal føde nå og er så redd for å dø etter fødselen:( har sett på tv og film sånne tragiske hendelser der mor hadde blodpropp og døde:( hvordan merker man det? Noen med erfaring?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror jeg leste et sted at det dør ca 2-3 stykker for hver 100.000 som får blodpropp, så jeg tror ikke du skal være redd. Men skal ikke si det slikt, for jeg var veldig redd for blodpropp selv. Spør helsesøster. Det skal visst gjøre driiiiiit vondt, og man får hevelser og blir blå.

Skrevet

Hei- uff, ikke godt å gå rundt å være redd, men det er ingen stor fare for å utvikle blodpropp under fødselen.

Hvis du er i risikogruppe for å utvikle blodpropp, vil jeg tro fastlegen/jordmor har tatt høyde for dette i oppfølging i svangerskapet.

Hvilke sympt man får på blodpropp spørs hvor i kroppen den sitter.

Ben/arm, får man hevelse, rødhet, smerte.

I hjertet, (hjertekrampe eller hjerteinfarkt) brystsmerter, stråling ut i arm, rygg, kjeve, magesmerter, pustevansker

I hodet, synsforstyrrelse, svelgevansker, talevansker, svimmelhet, hodepine, kvalme og oppkast.

i lunga, pustevansker, stikking i ryggen.

(dette er bare noen symptomer)

Hvis du er veldig engstelig for dette, syns jeg du bør snakke med jordmor. Desuten er det veldig få som utvikler blodpropp i forbindelse med fødsel, flere som får en blødning, som gjør at man må stoppe dette, gjøres i narkose, men på sykehus så er man under overvåking, og de har bestandig, kirurg og anestesilege på vakt nettopp for å fixe dette med engang.

Jeg har termin om 2 uker- ønsker deg lykke til.

Hilsen fra sykepleier

Skrevet

Tusen takk for fine svar jenter.. Skal prøve å legge fra meg denne dumme tanken, og går ikke det så skal jeg ta det opp med jm:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...