:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 17. desember 2009 #1 Skrevet 17. desember 2009 her er det juleferie og i morgen skal jeg og småen pynte huset til jul og kanskje lage noe i tillegg, for vi har ikke en eneste julekake enda... personlig er mest glad i: peppernøtter, sandkaker, kokkosmakroner, kakemenn og puffa ris i sjokolade (delfiakake og kromkaker lager mor) men jeg er åpen for forslag! i fjor prøvde jeg meg på googleoppskrifter med ikke så heldig resultat. (familieoppskrifter fins ikke)
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 17. desember 2009 #2 Skrevet 17. desember 2009 Har nettopp spurt svigermor om oppskriften på noe jeg tror hun har kalt Oldemors kaker eller Oldemors pletter - de var besynderlig gode til å se så kjedelige ut. Ikke fått den enda, og eneste jeg fant på nett var denne (men svigermor har garantert ikke noe knuste lavendelblomster i, haha) http://www.matoppskrift.no/sider/oppskrift15383.asp Og kransekakestengene de selger på Coop Mega er fantastiske. Kanskej ikke samme julestemingsskapern å gå å handle da :oD
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 17. desember 2009 Forfatter #3 Skrevet 17. desember 2009 hehe.. kransekaker skal være kjøpt, det er tradisjon hos oss, så det er jul for meg samme med pepperkaker. vi baker her og, også bygger vi pepperkakehus. men jeg spiser ikke hjemmelagde peppekaker... hehe.. det blir helt feil litt skeptisk til disse lavendelblomstene men det så jo enkelt ut da!
petite fleur Skrevet 17. desember 2009 #4 Skrevet 17. desember 2009 Knallgode kakemenn: 1 kopp fløte 2 kopper kulturmelk 3 kopper sukker 2 ss hjortesalt mel til passe deig (deigen skal være fast) Må stå i kjøleskapet natta over, så kanskje du ikke får gjort dette i morgen hvis du ikke hiver sammen deigen nå :-) Jeg må få samboeren min til å gjøre det, jeg er ikke sterk nok i armene til den faste deigen. Kjevle deigen i ca 4 mm tykkelse. Stekes på 225 grader på midterste rille i 6-7 minutter.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 17. desember 2009 Forfatter #5 Skrevet 17. desember 2009 super dupert blir ikke til i morgen, men her har vi intatt feriemodus, så resten av førjulstiden er til slike ting. så vi har jo mange andre dager og bake kakemenn på
petite fleur Skrevet 17. desember 2009 #6 Skrevet 17. desember 2009 Ja da anbefaler jeg deg å prøve oppskriften, de beste kakemennene jeg har smakt i alle fall :-) Fikk oppskriften for 3 år siden, og vi er hekta!
Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 17. desember 2009 #7 Skrevet 17. desember 2009 Jeg vil anbefale Sara bernard på det sterkeste!!! Orker ikke skrive oppskriften, men hvis du googler finner du den! Jeg skal lage dem i helgen )
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 17. desember 2009 Forfatter #8 Skrevet 17. desember 2009 den ser veldig bra ut! også er det ikke 5 kg mettet fett inni der som det alltid pleier å være. og det er super bonus skal prøve den og fortelle deg hvordan det gikk takk igjen
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 17. desember 2009 Forfatter #9 Skrevet 17. desember 2009 jeg var sååå skreptisk når du sa Sara bernard! tenkte på de slitene som jeg har solgt i alt for mange år.. hehe men når jeg googlet (eller jeg brukte kvasir, selv om det ikke var det du ba meg om ) så ble jeg meget positivt overasket, det så langt bedre ut med hjemmelagde kanskje det blir sånne til jul her også
Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 17. desember 2009 #10 Skrevet 17. desember 2009 Ja de er helt vill! Laget en ladning i fjor, og de røk til før jeg fikk sukk for meg! Svigers var meeeeeget imponert, så jeg blir nok nødt å servere dem i år også. Hehe... Men da skal jeg sørge for å legge av noen til bare meg )
Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 17. desember 2009 #11 Skrevet 17. desember 2009 Se her du! Kanskje dette må testes? http://anneskreative.blogspot.com/2009/11/sara-bernard-i-lanpanne.html
Gjest Skrevet 17. desember 2009 #12 Skrevet 17. desember 2009 Biscotti (www.detsoteliv.no) Vidunderlig gode, og lette å lage Må advare på det sterkeste mot Sarah Bernard. Dritkliss og vanskelig. Endte opp med å ete opp mesteparten av deigen.
Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 17. desember 2009 #13 Skrevet 17. desember 2009 Er jo ikke vanskelig, men tar litt tid. Synes det virkelig er verdt det når de er så fantastisk gode! Men sjekk linken min her oppe da.
Gjest Skrevet 17. desember 2009 #14 Skrevet 17. desember 2009 BERLINERKRANSER! Blir ikke jul uten. Og det skal være Ingrid Espelid sine 1 hardkokt eggeplomme 1 rå eggeplomme 4 ss sukker ca 3 dl hvetemel 125 g margarin eller smør til pynt: 1 eggehvite perlesukker Først gnir du utover den hardkokte eggeplommen i en bolle. Bland med den rå plommen, ha i sukkeret og pisk i foodprofessoren til tykk eggedosis. Så smuldrer du smøret (ikke smelt, mind you!) i ca 3/4 av melet, og blander i eggedosisen. Hvis deigen blir veldig løs, kan du ha i litt mer mel - resten sparer du til du skal trille ut. Arbeid deigen til den er jevnt blandet- men ikke jobb den ihjel. La gjerne deigen hvile litt kaldt før du begynner å rulle ut, smøret har en tendens til å bli kranglete dersom det blir for varmt. (ta også gjerne ut deigen av kjøleskapet i små doser). Så triller du deigen i lange pølser, som du deler opp og lager små sånne rosa-sløyfe-aksjon-sløyfer av. Trill lett, bruk mel på bordet og hendene (men ikke for mye), og ta minst mulig i deigen. Når sløyfene er ferdige gjør du klart to fat; ett med eggehvite på, og et med perlesukker. Først legger du sløyfen med trynet ned i eggehviten, så opp igjen og samme prosess i sukkeret. Og så på brett Stekes midt i ovnen på 180 grader i 10-12 min eller til de begynner å bli gyllene. (jeg pleier forøvrig å minst seksdoble oppskriften, for det blir bare ett brett av en enkelt. Og det spiser jeg jo alene på en kveld...)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 17. desember 2009 Forfatter #15 Skrevet 17. desember 2009 fine fine linken tusen takk renate
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 17. desember 2009 Forfatter #16 Skrevet 17. desember 2009 Berlinerkranser hadde jeg glemt! det var jo det eneste jeg fikk til i fjor... haha.. men den ble ikke så bra at jeg tok vare på oppskriften så supert! da skal jeg lage det elsker berlinerkranser
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 17. desember 2009 #17 Skrevet 17. desember 2009 noen som kan gji meg en oppskrift på slike riskaker? slike med sjokolade..
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 17. desember 2009 Forfatter #18 Skrevet 17. desember 2009 hehe.. det er andre gang jeg får anbefalt og lage biscotti denne uken... syns de ser helt gyselige ut... hehe.. men kansk jeg skal prøve alikevel. det er jo undelig at den blir så godt omtalt
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 17. desember 2009 Forfatter #19 Skrevet 17. desember 2009 den som står bakpå pakka med puffet ris er helt fantastisk!
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 17. desember 2009 #20 Skrevet 17. desember 2009 oki takk:) da bruker vi den:)
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 18. desember 2009 #21 Skrevet 18. desember 2009 Nå har jeg snakket med svigermor og fått oppskriften på "Oldemorskaker" som smelter på tunga :oD 300g sukker 300g (meieri-)smør Røres hvitt Tilsett: 300g hvetemel 1 (sammenvispet) egg 1ts bakepulver Legg med skje på bakepapir - kakene blir flate. Stekes på ca 200grader til de er lysebrune på kanten og gul/gylne i midten.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 18. desember 2009 Forfatter #22 Skrevet 18. desember 2009 superdupert
solita 06 Skrevet 18. desember 2009 #23 Skrevet 18. desember 2009 Mmmm de oldemorskakene skal jeg og prøve! Liker gode OG enkle oppskrifter :-) Mitt bidrag i denne tråden er ikke kake men konfekt. Kjøp 1 Odense ekte marsipan (lilla pakke), kna inn ca 20-25 finhakkede aprikoser, ca 8 ss Cointreau. Trill små kuler, legg på bakepapir. Smelt 2 plater 70% kakao kokesjokolade i vannbad, bruk 2 gafler og dypp kulene i sjoko. Avkjøl på bakepapir i sval romtemperatur så holder de seg blanke. Kanskje ikke noe for poden... men mmm finfine etter at han har lagt seg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå