NyttNick Skrevet 17. desember 2009 #1 Skrevet 17. desember 2009 Er 50 prosent sykemeldt og jobber tre dager denne uka og to dager neste uka. Men skal jeg da jobbe to dager neste uke når det bare er fire arbeidsdager? Himmel så knotete forklart men håper dere skjønner. :-)
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 17. desember 2009 #2 Skrevet 17. desember 2009 Er du ikke satt opp på fast timeskjema i den perioden du er sykemeldt? For hvis da en av arbeidsdagene dine har falt på en av helligdagene, så har du jo "fri" på en måte, sånn som hvis du hadde jobbet fullt. Eller jobber du fritt?
NyttNick Skrevet 17. desember 2009 Forfatter #3 Skrevet 17. desember 2009 Egentlig jobb tirsdag og torsdag neste uke men sjefen har laget "juleturnus" etter hvor mange som har fri,permisjon og ønsker seg fri osv. Da har hun satt meg på mandag og onsdag istedenfor. Tenker jeg feil når jeg tenker at 50 prosent av feks to uker (10 arbeidsdager ) er 5 dager, men siden det er helligdag fredag blir det jo bare 9 arbeidsdager. Og da skal jeg vel ikke jobbe 5 dager?Eller?
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 17. desember 2009 #4 Skrevet 17. desember 2009 Jeg kan ikke noen regler på det, men helligdagene er jo flyttbare og kunne like godt havnet på en søndag. Sånn sett blir antall arbeidsdager i høytidene litt flaks/uflaks mtp arbeidstid. Og at man fortsatt er istand til å jobbe 5 av 10 arbeidsdager uavhengig om det er fridager eller ikke. Tror ikke jeg hadde gjort noe mer utav det med mindre jeg hadde en regel å gå etter.
bunnie Skrevet 17. desember 2009 #5 Skrevet 17. desember 2009 du skal nok regne 50 % ut av 10 arbeidsdager.. :/
NyttNick Skrevet 18. desember 2009 Forfatter #6 Skrevet 18. desember 2009 "Problemet" er ikke hvilke dager jeg må jobbe, men kom bare til å tenke på om jeg egentlig skal jobbe to dager neste uke når det bare er 4 arbeidsdager...
Gemini77 Skrevet 18. desember 2009 #7 Skrevet 18. desember 2009 Jeg mener du skal gå ut ifra hvor mange arbeidsdager det er den uken. Neste uke er det altså 4 dager. Normalt skal du jobbe 2.5 dager i uken, så neste uke blir 2 dager (50 % av 4 dager). Siden du roterer utifra 10 og 10 dager, så vil det være 0.5*9=4.5 dager. Du har allerede jobbet 3 av de, så da skal du jobbe 1.5 dag neste uke. Jeg er 30 % sykmeldt ut året og det er lagt inn i stemplingsordningen våres. Antall timer jeg skal jobbe i uken avhenger av hvor mange timer den uken har - normalt 37.5 timer i uken. Nå i julen står det selvfølgelig mindre siden det er helligdager og da blir også timene jeg ikke skal jobbe også forandret.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 18. desember 2009 #8 Skrevet 18. desember 2009 Du skal gå ut fra en vanlig uke. Hadde vært annerledes om det var ferie, sykemelding er jo noe du har fordi du bare orker å jobbe halvparten av det du egentlig gjør. Det blir ikke noe mer slitsomt å jobbe mandag og onsdag hvis det er helligdag på fredag enn hvis det ikke er helligdag!
Gemini77 Skrevet 18. desember 2009 #9 Skrevet 18. desember 2009 Prinsippet er jo greit - mer eller mindre sliten på en uke, men hva med reglene?? Man er jo prosentvis sykmeldt fra en jobb med en viss arbeidstid. Er det en uke med mindre timer så vil jo prosentsatsen også forandre seg. Min uke på stemplingsuret ser slik ut: Normal uke: 37.5 * 0.7 = 26.25 timer på jobb (istedenfor 37.5) Neste uke hvor julaften er halv dag, samt fredage fri: 26*0.7= 20,28 timer. Så er det opp til meg å fordele disse timene.
NyttNick Skrevet 18. desember 2009 Forfatter #10 Skrevet 18. desember 2009 Ja er ikke noe krise eller nå sånt for at jeg skal jobbe men lurte bare på om det er noen regler for det.
~sjiraff~ Skrevet 18. desember 2009 #11 Skrevet 18. desember 2009 50% sykmelingen gjelder for hele perioden du er sykemeldt. Er du sykemeldt i 20 dager skal du jobbe 10. Er du sykemeldt i 9 dager skal du jobbe 4 1/2.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå