Gå til innhold

Menneskesyn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva slags menneskesyn har du?

Mitt er; jeg tror alle gjør så godt de kan ut fra de forutsetningene de har - et positivt menneskesyn (i mine øyne, da)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da er mitt menneskesyn i forhold til deg, midgard, at du nok har et vel naivt menneskesyn. ;o)

Skrevet

Jeg tror også som deg, og jeg tror at det bor både gode og onde ting i alle mennesker. Det er gjennom å støtte opp om det gode at man hjelper mennesker. Jeg tror også på selvoppfyllende profetier når det gjelder mennesker; forvnets det negativt, blir det dertil og vice versa. Jeg tror på det gode i mennesket, men ikke alle har like forutsetninger for å få det til.

Skrevet

jeg tror ikke jeg har noen klar definisjon av hva jeg mener er mitt menneskesyn på et helt genrelt nivå.

Skrevet

enig, og jeg kan faktisk ikke (fullstendig) forstå hvordan du har det - for jeg er ikke deg...

hva mener dere om min påstand: enhver krangel er et uttrykk for udekte behov (det er noe jeg gjør/ikke gjør som "du" trenger av meg)...

et lite (kanskje dårlig) eksempel: du er faen meg aldri hjemme - kontra å si - jeg savner deg... hva reagerer du best på (jeg ville i alle fall gått i forsvar på den første...).

Skrevet

jeg tror begge deler kan slå negativt ut, om man alltid er positiv til alt folk foretar seg så er ikke alltid det så heldig heller. - personlig syns jeg mennesker som alltid er glade er skumle.

om jeg hadde vært mye borte fra min familie og på den måten ikke vist at jeg brydde meg, så hadde jeg mer respektert personen som sa "nå syns jeg du er alt for mye borte og jeg føler at du ikke tar del i denne familien. er det det du ønsker?"

en "jeg savner deg".

for på sist nevnte hadde jeg bare fått dårlig samvitighet, på den første blir jeg konfrontert.

Skrevet

har du inntrykk at jeg alltid er glad?! he he he... men etter at jeg ble bevisst menneskesynet mitt i jobbsammenheng, ble det lettere... fordi enkelte vet rett og slett ikke bedre - men det går ann å prøve å veilede litt da... men jeg tror ikke folk gjør "ting" for å være onde/slemme, jeg tror rett og slett at de ikke vet bedre eller ikke tenkte så langt...

men hva tenker du rundt at en hver krangel er et uttrykk for udekte behov??

Skrevet

hehe.. nei, det var ikke direkte ment mot deg. jeg snakker om folk generelt ;) (selv om jeg aldri har tenkt på deg som spesielt sur heller :P, men apselutt ikke glad i skummel forstand :P)

jeg vet ikke om det er et udekt behov bak en vær kangel. jeg har aldri tenkt på det sånn. men mine krangler er stort sett politisk baserte ekker grunnsynsbaserte. som når jeg kranglet med en venninne om lesbiske burde få adoptere. jeg tror ikke noen av oss hadde et udekt behov, bortsett fra at vi var grunnleggende uenige.

men jeg er enig i at mange krangler er basert på udekte behov. jeg tror bare at konfrontasjon ofte er bedre en å finne seg i, eller gi dårligsamvitighet. "hvorfor gjør du som du gjør nå?". sånt liker jeg :)

Skrevet

he he he, kanskje en av dere hadde et udekt behov... ha ha ha...

nei, man bør/skal ikke finne seg i... helt enig med deg... og tror "verden" hadde vært enklere om fler gjorde som du, når du spør hvorfor... språk er makt, men det har heller ikke mer makt enn det mottaker gir det... dette ble veldiig dypt (er vel i det dype hjørnet i dag..)... jeg tenkte ikke på at "savner deg", kunne bli mottatt slik du tenker (fordi jeg ikke vet bedre... ha ha ha...) - det var ikke i mine tanker at den skulle bli møtt slik - jeg tenkte heller at partneren skulle/burde(!?) si - savner deg også, nå setter vi av en kveld til oss denne uka (noe sånt...)...

men jeg har i alle fall gode erfaringer med å holde meg rolig når jeg blir "angrepet" (krangling), og prøver å møte vedkommende med forståelse....men har problemer med å godta tolkninger (og følelser) i diskusjoner, for det hele kunne vært ungått om "du" hadde spurt meg... syntes det er tungt med folk som antar eller tror, spør meg så skal du få svar, - det er ikke sikkert "du" liker svaret,men du får svar...

hmmm... syntes det er spennende å høre hva andre tenker, for da er dere med på å utvide min horisont:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...