LittleBee Skrevet 17. desember 2009 #1 Skrevet 17. desember 2009 Jeg fikk for 3 dager siden påvist UVI (hadde proteiner og blod i urinen) og fikk en 3-dagers kur mot dette. Jeg har nå tatt siste tablett, men er ikke blitt noe bedre. Det stikker og gjør utrolig vondt i blæra og underlivet. Jeg bare lurer på om det er meningen at man skal bli bra med engang eller om det er vanlig at medisinen ikke virker før det har gått en stund? Noen som vet?
Mammas lille venn heter Liam Skrevet 17. desember 2009 #2 Skrevet 17. desember 2009 Bare 3 dager? Hørtes rart ut. Tror nok du trenger en lenger kur enn som så. Du burde levere en ny urinprøve. Regner med du trenger penicillin i 7 -10 dager. Har iallefall ikke vært borti at noen bruker ab i bare 3 dager (tabletter).
LittleBee Skrevet 17. desember 2009 Forfatter #3 Skrevet 17. desember 2009 Jeg reagerte også litt på at den bare var på 3 dager, men regner jo med at legen vet best..
lykkeligmor til to<3 Skrevet 17. desember 2009 #4 Skrevet 17. desember 2009 Lever ny urinprøve hos legen i morgen. Det hender seg at de må prøve forskjellige sorter pencillin for at du skal bli kvitt det. Regner med de sendte inn en prøve til dyrking?? Den vil som regel vise hvilken sort pencillin du bør bruke. Ble selv satt på en ukes kur, så rart det bare var tre dager. Lykke til:O)
**knærten <3** Skrevet 17. desember 2009 #5 Skrevet 17. desember 2009 spørs hvordan type antibiotika, hvor stor dose etc. Kan få både 3,5,7,10 etc dagerskurer... bare husk å levere kontrll-prøve hos legen ett par dager etter endt kur:) meeen kun proteiner og blod i urinen? ingen laukocytter eller nitritt? Kan jo henne d er noe annet...
Gjest Skrevet 17. desember 2009 #6 Skrevet 17. desember 2009 Jeg går per dags dato på Selexid for en urinveisinfeksjon. Legen sa da tll meg at dette var eneste type antibiotika for gravide med denne typen infeksjon. Derfor må jeg gå på den i 5-7 dager for å være sikker på at den hjelper. Samtidig skal urinprøven du hadde med dyrkes, for med sikkerhet vite hvilke type bakterie det er snakk om. Etter avsluttet kur, leveres ny prøve for å se at du er kvitt infeksjonen. Slik jeg forstod på legen min var 3-dagerskuren forbeholdt ikke-gravide.... Du må uansett ta kontakt med legen din igjen ettersom du fortsatt har symptomer. Du skal ikke forvente at du blir bedre etter at kuren er avsluttet. Bedring kommer vanligvis 1-2 dager etter oppstart på antibiotika dersom du har fått rett type. Lykke til
Elsie84 Skrevet 17. desember 2009 #7 Skrevet 17. desember 2009 hei du.. jeg har hatt UVi mange ganger i svangerskapet. har fått foreskrevet 3-dagers kurer med selexid. 3 dager skal ofte holde, men legene behandler gjerne flere dager og med lavere dose under graviditet. det er heller ikke så mange typer antibiotika en skal ta under graviditet, så regner nesten med at det er selexid du har fått? men hvis det er proteiner og blod i urinen er ikke det typiske utslag for uvi. som knærten 3 skriveer så er det lpk (leukocytter) og nitritter en får utslag på samt noen ganger blod. men ofte behandler legene symptomene som svie som en UVI selv om det er ikke er utslag på lpk og nitritter. jeg har den siste tiden hatt mye svie og ubehag i blæren som ikke er UVI men tyngden på babyen som presser på slik at det blir ubehagelig. kan du ikke levere en ny urinprøve til legen og se om det er bakterier der. samt be de ta en bakt ( utvidet prøve for å se hvilke bakterier som evt finnes). håper det blir bedre.. lykke til
ღMorgenSolღ Skrevet 17. desember 2009 #8 Skrevet 17. desember 2009 Jeg fikk behandling på 9 dager, rart du bare fikk på 3 (?).. Hadde ikke vondt før de oppdaget det, men mens jeg gikk på kuren. De påsto forresten da jeg var innlagt med rier i uke 32 at det var pga uvi.
MissMe*med*lillegutt Skrevet 17. desember 2009 #9 Skrevet 17. desember 2009 Lever en urinprøve hos legen i morra så lenge du svir fortsatt. Du trenger nok en lengere kur. Jeg har gått 1 Furadantin og 2 Selexid kurer sålangt i svangerskapet, den ene ble jeg ferdig med i går.. Men jeg har fått kurer på 7dager... Medisinen skal virke iløpet av få dager, hvis ikke må man prøve en annen type medisin. (Har selv kronisk UVI, så har vært gjennom litt når det gjelder akkurat dette). Anbefaler deg å ta tranebær som forebyggende og drikke masse vann og gjerne appelsinjuice
LittleBee Skrevet 18. desember 2009 Forfatter #10 Skrevet 18. desember 2009 Jeg ringte fastlegen (det var på legevakta jeg fikk resepten), og han sa at det stemmer at gravide skal ha lengre kur enn 3 dager, helst 7 dager. Så da får jeg heller fortsette på den kuren i noen dager til og så ta kontakt med legen igjen hvis jeg ikke blir bedre. Takk for svar :-)
C_Haga Skrevet 18. desember 2009 #11 Skrevet 18. desember 2009 Jeg skriver under her jeg, siden det er om UVI. Lurer litt på om jeg har fått urinveisinfeksjon selv? Var hos jordmor forrige uke, og da sa så hun eggehvitte i urinen. Men siden jeg ikke har merket noen smerte i underlivet, så regnet hun med det ikke var UVI og at det ikke var helt "fersk" urin. Har hatt uvi engang før, og da var det et sant helvete å tisse og ha sex. Og i går kveld etter samleie, fikk jeg en brennende følelse i underlivet, men da jeg tok turen til toalettet etterpå svidde det ingenting, og merker ingenting i dag. Men utfolden har gått fra å være hvit til mer gul/grønn de siste dagene. Noen som vet om dette kan være starten på UVI? Skal til jordmor på tirsdag, så tenker det er ikke noe vits å bestille legetime før det, eller?
MissMe*med*lillegutt Skrevet 18. desember 2009 #12 Skrevet 18. desember 2009 Høres ut som det kan være en soppinfeksjon du har fått.. Er ikke alltid det medfører kløe (noe som er typisk tegn på soppinfeksjon), noen får "bare" svie og missfarget utflod som også kan lukte litt. Du kan jo prøve å smøre deg med Canesten eller Pevaryl å se om det hjelper ? (Evt. stikkpiller, men da må de føres inn med fingeren og ikke den pinnetingen som følger med) Hvis ikke så kan du jo se det ann å gi jordmor urinprøve som hun kan analysere for deg å se om det er noe mer utslag på den enn hva det var på den forrige Men hvis du begynner å svi ved vannlating og får vondt i magen ville jeg kontaktet lege/legevakt før tirsdag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå