Gjest Bjørnen Collargol*gravid Skrevet 17. desember 2009 #1 Skrevet 17. desember 2009 Er det veldig smittsomt over til mennesker? Bør vi ta kur også? uff, typisk at hun skulle få det nå som jeg er gravid, kjenner jeg blir litt småhysterisk pga det.... Lever de videre når de kommer ut av katten? Uff, for noe dritt!!!
Bea80 & Gullgutten Skrevet 17. desember 2009 #2 Skrevet 17. desember 2009 Off det er så ekkelt, vi hadde en katt som spydde levende spolormer en gang, urk, det var så vemmelig. Ring dyrlegen og få ormekur (hvis du allerede ikke har gjort d, han kan sikker svare deg på spm også )
Gjest Bjørnen Collargol*gravid Skrevet 17. desember 2009 #3 Skrevet 17. desember 2009 Mannen min er på vei til apoteket nå, så får vi se da
Tabitha Skrevet 17. desember 2009 #4 Skrevet 17. desember 2009 At man nå må ha resept for å få kjøpt markmedisin, er noe av det dummeste... det fører bare til at jeg ikke gidder å kjøpe det så ofte som før.
♥ Løvemamma ♥ Skrevet 17. desember 2009 #5 Skrevet 17. desember 2009 Ring veterinæren og hør ang. hvor smittsomt det er. Marken lever en kort tid utenfor katten men dør fort. Har hatt katter tidligere som har hatt mark men ingen mennesker ble smittet. Er det en utekatt er det lurt å sette opp faste markkur dager. De trenger en fire kurer i året. En på vinter, vår, høst og sommer. Så slipper man å bli plaget med mark. =) Lykke til
Gjest Bjørnen Collargol*gravid Skrevet 17. desember 2009 #6 Skrevet 17. desember 2009 Ja, vi hadde ikke fått med at vi trengte resept vi da, men var jo ikke noe problem å få det vel og merke, MEN enig med at det er et pes når man må ha resept. Fatter bare ikke hvorfor jeg altså!!!! Uansett så sa de både på apoteket og hos veterinær at det ikke var nødvendig for oss å ta kur.
husmus &2 Skrevet 17. desember 2009 #7 Skrevet 17. desember 2009 Jeg vet ikke om dette er det samme, men da jeg var gravid med førstemann var jeg i Malaysia og der hadde alle kattene mark noe som igjen smittet over på de fleste av de som var der. Mannen min gikk rundt med to mark i bena i lang tid før han fikk medisiner som drepte de. Vanligvis dør de av seg selv. MEN, sykepleieren som var tilstede der da advarte meg mot å unngå de fordi dette kunne være ekstremt skadelig for barnet. Om det var den samme typen marken tviler jeg egentlig på, men jeg ville vært veldig hysterisk på hvor den katten sitter og ligger hen uansett.
FruSkurk&BandittBarna Skrevet 18. desember 2009 #8 Skrevet 18. desember 2009 Alle utekatter får mark. Også nusselige kattunger som aldri har vært utenfor døra er smittet gjennom mora. Så pusen har nok hatt orm hele tiden. Derfor skal katten behandles rutinemessig for mark noen ganger i året. Det gir et bedre liv for katten siden den blir kvitt parasittene som stjeler næring fra den. Tror enda endel markkurer til katt er uten resept, men de kurene som tar flest arter er kommet på resept. Enkelte arter kan smitte over på mennesker. det er derfor vi vasker hendene etter å ha tømt kattedoen og før vi lager mat. Dere trenger ikke kur. Men tenk vanlig hygiene i den daglige omgangen med husdyr. Feks ingen katt oppå benken/spisebordet, håndvask før mat, skal katten få sove i senga til ungene? osv. Lykke til når dere skal trykke tabletten i pusen da. Kan være rene kampsporten på enkelte katter...
Gjest Bjørnen Collargol*gravid Skrevet 19. desember 2009 #9 Skrevet 19. desember 2009 Det har blitt slik at man har et middel i nakken på de nå, så det gikk så fint at. Nei de selger heller ikke markkur uten resept lengre, ble slutt fra Juli av. Skikkelig tungvint, men sånn er det nå. Syntes ikke det var lenge siden vi tok sist kur, men vi fant ut at det var visst en stund siden Men nå har vi en kur liggende ekstra til begge kattene, så da har vi til sommeren også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå