Little.miss.sunshine&Adrian Skrevet 17. desember 2009 #1 Skrevet 17. desember 2009 Har en som nesten bare sover på dagen hvis han får sove i vognene ute, men nå er det så kaldt og leg lurer på hvor går grensen for at dere ikke lar dem sove ute i vogn?
Gjest Skrevet 17. desember 2009 #2 Skrevet 17. desember 2009 Man sier at det ikke bør være kaldere enn minus 10. Men jeg har en som din og han lå ute i vognen i fjor vinter i 14 minus. Det var ikke noe problem. Har en Odenwalder pose som man kan snøre igjen på toppen, hvertfall så det ikke blir så åpent, og vognen er jo lun inne i kalesjen. Han var omtrent ikke kald i kinnene engang. Men kaldere enn det ville jeg nok vurdert å prøve å legge ham inne.. (noe som var helt umulig med min lile vogngutt)
Babyønske �� Skrevet 17. desember 2009 #3 Skrevet 17. desember 2009 Siden jeg bor på vestlandet er jeg ikke så vant til kulde, så jeg var litt i tvil i dag med -5 ute(Bergen). Men tok sjansen, og han var god og varm etter å ha sovet1 1/2 time. Er vel - 10 som sies å være grensen, men her spiller jo vind og luftfuktighet også inn.
Little.miss.sunshine&Adrian Skrevet 17. desember 2009 Forfatter #4 Skrevet 17. desember 2009 Tusen takk for svar! Jeg har også en slik vogngutt, og her er det 12 minus i dag. Så jeg ble så i tvil. Han klarer til slutt å sovne i vogna inne, men da sover han bare en 30 min/time, mens han fort sover 3-4 timer ute i vognen. Har en mer fornøyd gutt når han får sovet skikkelig. Men, i dag får han bli inne, så får dagen bli som den blir;-) Lurer på hva jeg skal gjøre hvis vi får en uke med masse minus i strekk...ler. Kjøre bil, mange mil, for da sover han også;-)
Neijasså... Skrevet 17. desember 2009 #5 Skrevet 17. desember 2009 Vognjenta her sov ute tre timer i 12 minus i dag. Hun var innpakket i ull, dunpose og pledd utenpå der igjen etter alle kunstens regler og var god og varm da hun våknet igjen. Hadde også regntrekket på vogna og vogna stående i garasjen, slik at det ble lunt og godt. Er mye varmere i vogna under kalesjen enn det er i lufta utenfor vogna. )
Little.miss.sunshine&Adrian Skrevet 17. desember 2009 Forfatter #6 Skrevet 17. desember 2009 ....tror det må bli innpakking i varmt tøy og skinnpose her snart også før både han og jeg blir gale. Han er jo så trøtt stakkar at han vet ikke hvor han skal gjøre av seg. Pakker han inn jeg, får sjekke han ofte :-)
Underveis --> Skrevet 17. desember 2009 #7 Skrevet 17. desember 2009 Har samme problem som alle over her. Sover godt i vogn, men siden det var 10 minus i dag, så tenkte jeg at jeg skulle la ham sove inne. Sov i 30 minutter, og dett var dett! Var jo i fin form, selv om jeg så at han var trøtt. Var på besøk, og før jeg rakk å begynne å trille vognen, så sov han. Sover ennå. Ute ;-) Har tenkt å sette på stormtrekket på vogna. Da blir det kanskje ikke riktig så kaldt for ham å puste den kalde lufta. Noen få grader varmere blir det jo sikkert der inne. Har ingen problemer med å holde ham varm, men er vel den kalde lufta som kan bli litt mye for luftveiene til de små.
Tjorven:-) Skrevet 17. desember 2009 #8 Skrevet 17. desember 2009 Her sover minsten i vogna si, men inne på soverommet vårt med vindu litt oppe, ca 2 + der inne nå. Ute er det 16 kalde, og det blir for kaldt å puste i for småtasser. Men søvnen blir som normalt, da vi kan pakke posen passe godt rundt han, og han fortsatt får frisk og kald luft :-) -soverommet får jeg varme opp litt etterpå, når jeg har fått lagt litt for mye i vedovnen, som jeg pleier å gjøre når jeg fyrer...
lille sprelle Skrevet 17. desember 2009 #9 Skrevet 17. desember 2009 Anbefaling: Sett vogna inntil en vegg og helst under et tak. Det gir litt mindre kaldras. En annen ting som kan være lurt er å legge et liggeunderlag under madrassen/posen i vogna. Det gir bra isolasjon. Saueskinn er også bra.
Embla77 Skrevet 17. desember 2009 #10 Skrevet 17. desember 2009 Vår lille gutt sover i kaldt soverom med ullpysjamas. Problemet er at han ofte sparker av seg dynen, og blir da kald. Hva gjør dere?
Frøken Anonym Skrevet 17. desember 2009 #11 Skrevet 17. desember 2009 JEG ville ikke lagt meg ute i ti minus for å sove, ville DU? Men uansett, grunnen til at barna (under tre år) ikke skal være ute i kaldere enn ti minus er fordi at de ikke klarer å varme opp lufta like godt i luftveiene som vi voksne klarer. Du kjenner kanskje at det "fryser i nesa" når det er veldig kaldt? Tenk deg så at den frysingen går nedover luftveiene til lungene til din lille skatt, fordi han ikke klarer å varme lufta før den kommer ned i lungene. Da kan han få frysningsskader i luftveiene, og øker sjansen for feks. astma. Jeg tviler ikke et sekund på at han er god og varm i vogna si, men lufta som han puster inn, bør ikke være kaldere enn ti kuldegrader. Om du legger et teppe over vognen så blir vel lufta varmere, men også veldig tett.. Du kan ikke legge ham inne i et kaldt rom/garasje som ikke blir brukt til biler (mange som har en garasje som blir brukt til vogner, sykler og hagemøbler, mener selvsagt ikke at du skal legge ham i garasjen der dere har bilen) i vogna, med en dyne over seg?
Gjest Skrevet 17. desember 2009 #12 Skrevet 17. desember 2009 Embla77 Du får kjøpt sovepose både i dun og bomull i babyutstyrforretninger. Har brukt det på lillemann siden han var 7 mnd, nå er han 21 mnd og bruker det fortsatt. Det er ikke seler altså. Men da fryser de ikke hvis dyna ikke ligger på plass, og det er godt og lunt rundt de hele natten. Lillemann elsker sin. Dessuten blir bevegelsesfriheten litt mindre og de kaver ikke så mye.
Mom2Two Skrevet 17. desember 2009 #13 Skrevet 17. desember 2009 Hvorfor tror alle at det handler om å holde barnet varmt? Det er jo at de trekker den kalde luften ned i umodne lunger som er problemet, ikke å holde seg varm.
Mor Løvehjerte Skrevet 17. desember 2009 #14 Skrevet 17. desember 2009 Nemlig! Her er det bikkjekalde vinter! 25 minus er standard i januar-februar. Nå om dagen sover vesla ute når det er noen kuldegrader. Ellers sover hun inne på et soverom der vinduet står på gløtt, og varmen er skrudd av. Da blir det godt og kaldt, men ikke for kaldt for lungene hennes.
Little.miss.sunshine&Adrian Skrevet 17. desember 2009 Forfatter #15 Skrevet 17. desember 2009 Han sov ute i dag, og det gikk fint:-) Har babycall med temperaturmåler, så pakket han godt inn, la et teppe over vogna og lot han stå ute til tempen sank til -2 inne i vogna. Han fikk en god time ute, så tok jeg han inn i gangen og lot han sove der til han våknet. Mange gode tips her, takk! Er det like kaldt i morgen skal jeg pakke han inn og sette baggen i vogna på et av soverommene og sette opp vinduet så han får "utefølelsen" , håper det funker;-) Takk igjen alle sammen for gode tips:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå