Gå til innhold

Kan borettslaget gjøre dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i et av norges største borettslag med over 1000 boenheter. Trives godt her, men det er en ting jeg ikke forstår meg på... For en del måneder siden fikk vi et skriv om at borettslaget ville ha lagt nye steiner i alle oppgangene. For å gjøre det måtte de ta ned tørkestativet som er satt opp ute.

Vi er fire leiligheter som deler utvendig oppgang. Det er en liten trapp opp til en flate med steiner og så to leiligheter på bakkenivå som har platting utenfor og trapp opp til to nye leiligheter. På plattingen nede er det ikke noe annet enn to boder som vi fire deler og et tørkestativ som ser ut som det alltid har vært her.

Da vi fikk dette skrivet ble vi i oppgangen enige om at vi ikke ønsket å få nye steiner, men borettslaget sa vi måtte fordi de gamle var lagt skjevt. OK, men da sparte vi på delene til tørkestativet og satte det opp igjen selv senere.

Så en dag for et par uker siden kom det en vaktmester og sagde det ned igjen!! Jeg ble forbannet og spurte ham hvorfor. Han sa at borettslaget hadde bestemt at alle tørkestativer skulle tas ned. Jeg forstår ikke at de kan ha lov til dette, for vi eier jo leiligheten og bodene som står utenfor også. Da må vel vi ha råderett over hvordan det ser ut der ute. Andre folk har bygd plattinger og andre ting som fyller hele inngangspartiet, mens vi har BARE et tørkestativ.

Noen som vet hva vi kan gjøre med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Styret i boretslaget kan nok i stor grad bestemme hva som kan plaseres på utearealene, ja.

Skrevet

Det høres ut som mitt borettslag. Og ja de kan nok det, Borettslaget her hadde en en høringsrunde med beboerutvalgene og jeg tror enden på visa var at det ikke skulle være tørkestativ og dermed basta... Det utvendige er nok borettslaget som stor grad bestemmer... Dere kan jo sende en søknad til borettslaget eller beboerutvalget om å få sette det opp igjen.

Skrevet

Styret kan jo ikke bare gjøre sånt utfra hva de selv ønsker... Det bør jo ligge noe til grunn her, og i et så stort borettslag bør man jo kunne forvente at det ligger i en form for plan som er vedtatt på generalforsamlingen?

Men du vet Narvestad er oppdiktet, men karakteren er hentet fra mange, mange sånne som han. Jeg har sittet i borettslagstyre selv, og har truffet uendelig mange sånne.

Og man vil gjerne gjøre ting sånn at det skal se estetisk ut, uten at man tenker over hva som er praktisk for de som bor der.

Skrevet

slik er det her å, men vi fikk ikke ny stein pga av att vi bor oppå en garasje...Ser du bor i Trondheim så kansje det er snakk om samme boretslag:)

Skrevet

Mulig vi bor i samme borettslag ja:) Virker ikke som det er stort å gjøre med det. Rart at andre har bygget svære plattinger osv utenfor sine leiligheter da, og så får vi ikke lov til å ha tørkestativ...

Skrevet

Hihi, vi er en av dem som har byggd større platting i sommer:). men må rive den når de skal renover garasjeannlegget.

Skrevet

Så kjedelig at dere må rive den rett etter at dere har bygd da!! Har ikke noe imot at folk bygger på inngangene sine, for jeg mener folk må få gjøre som de vil... men så er det vel mer borettslaget kan bestemme enn jeg trodde da.

Skrevet

Man har ikke råderett over uteområdene bortsett fra markplan. Altså du kan legge stein, gress etc uten at de kan si noe. Men alle fasadeendringer må søkes styret om. Det er boretteslaget (igennom styret) som har ansvaret for at alt ser pent og gjennomført ut..

Skrevet

I bunn og grunn så skal en jo søke til borettslaget for å sette opp ting ute. Hvis du har fått godkjent å ha tørkestativet der så kan de ikke komme å sage det ned, om du derimot ikke har søkt så er det ris til egen bak ;-)

Skrevet

Det var her da vi flyttet hit, og det er egentilg bare to stolper som er satt opp og så går det snorer bort til veggen på andre siden. Hun som bor under oss er helt avhengig av den. Hun er ca 70 år og har sikkert bodd her leeenge.

Skrevet

Ja veldig kjipt, men slik er reglene;-)

Her har folk måttet rive gamle garasjer som det ikke har blitt søkt om å bygge.

Skrevet

Blir bare nysgjerrig på hvor nært vi bor hverandre jeg:) Vi bor helt klart i samme borettslag i alle fall!

Skrevet

Haha:) Jeg også!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...