tiah Skrevet 17. desember 2009 #1 Skrevet 17. desember 2009 Hei Er det noen som har erfaring med å slutte å samsove? Det må jo være noen som kan komme med noen tips.... Vi fikk yngstemann i august, han er nå 4 måneder. Vi startet med samsoving fordi han våknet når vi la han ned i vogga og hylte, og at han spiste så og si hver time og jeg sovnet mellom slagene på natten..... Jeg la han oppi vogga når jeg våknet innimellom. Samt om morgenen. Men det var mest for at den litt småsjalu storesøster på 3 ikke skulle se at han sov hos oss. Hun får ikke lov til det pga at hun sover for urolig om natten. Dette fungerte fint de tre første månedene. Men nå merker både jeg og mannen at vi ikke slapper av og er slitne i muskulaturen om morgenen og vi sover nok litt dårlig og. Vi er rett og slett nøtt til å slutte ganske snart før vi blir helt mørbanket i kroppen. Så den siste måneden har jeg forsøkt å amme sittende og legge han over i vogga når han sovner. Han spiste bare 2 ganger pr natt så det så lyst ut... Men det har resultert i at han nå ikke godtar å bli lagt mellom oss. Han vil kun sove på magen min. Så nå er vel situasjonen for meg iallefall blitt enda værre! Det må legges til at han kun sover korte dupper på dag og kveld, og at vogna må være i bevegelse. I tillegg har han ikke forståelse av at det er kveld så han legges samtidig med oss rundt 22. Han har dupper mellom 18 og 22 som vi har prøvd å bruke til å legge han men han våkner med engang han legges ned, eller han girer seg opp når han legges våken. Jeg bruker amming som måte å å han i søvn på, det ser ut som det eneste som funker, men han er ikke egentlig sulten så det er vel mer enn smokk jeg er... Men smokken er ikke så pop at det hjelper... Far må sove grunnet helse ellers og jobb. Det er derfor min jobb om natten. Men hva gjør jeg nå? Vi ser for oss å bruke deler av juleferien på å venne han til vogga, men jeg syns han er for liten å gråte lenge av gangen, har en grense på 5 minutt når han er overtrøtt og må vogges i vogna. Legging tidlig og sent, våken eller ammet i senk, bæresele, vognbag, suttekluter, bleie rundt hodet, kosedyr, reiving, smokk, ekstra teppe har vi prøvd, men det funker ikke. Han våkner bare vi løfter han over vogga... og ialefall i det jeg fjerner armen under hodet... Er det noen som har tips. Litt desperat etter en natt som jeg hadde en pjokk på magen til 3.... Takk for tips
FruTB Skrevet 17. desember 2009 #2 Skrevet 17. desember 2009 Hei! Aller først vil jeg råde deg til å stille samme spørsmål inne på ringblomst-forumet (ringblomst.no). De damene der er kjempeflinke og har masse erfaring med samsoving. Jeg stilte akkurat det samme spørsmålet der inne - nå er riktignok Bo 14 mnd, men likevel Vi har samsovet så og si hele tiden, da jeg ikke orket å ta opp kampen flere ganger. Jeg tror rett og slett det er sånn at noen babyer er litt ekstra urolige, sover ekstra lett og har et ekstra behov for nærhet - det å vite at mamma og mat er i umiddelbar nærhet. Bo er/var i hvertfall en sånn fyr, så for at vi alle tre skulle få sammenhengende søvn om natten så ble samsoving (og større seng) løsningen her. Det er nok ikke så vanskelig å slutte med samsoving siden babyen din er så liten, men jeg er helt enig at jeg ikke ville latt han gråte for å få til dette. (noe som kanskje kan gjøre det litt vanskelig?). En løsning kan være å kjøpe en seng med kun tre vegger som kan festes på voksensengen, eventuelt ta vekk den ene veggen på sprinkelsengen om det lar seg gjøre. Da ligger han i egen seng, samtidig om han kjenner og ser at du er i nærheten. Når han har blitt vant til dette kan du sette på den ene veggen, også etterhvert flytte sengen lenger og lenger fra deres seng - til han til slutt havner på eget rom. Dette er jo en prosess som kan ta lang tid. Men husk at han er så liten enda, så det kan godt hende at hans (grunnleggende) behov for å være i nærheten av deg er så sterkt at han rett og slett ikke klarer å finne roen i en egen seng (med mindre du bruker en skrike-metode som gjør at han til slutt skjønner at det er nyttesløst å rope på mamma, siden du likevel ikke tar ham opp ...). enda, og trenger deg en liten stund til når han skal sove. Husk å lage et rede i sengen hans, sånn at det blir lunt og varmt, Gjerne med en putetrekk du har brukt under hodet hans, og varmeflaske som varmer opp sengen før han skal legge seg. Masse lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå