Anonym bruker Skrevet 17. desember 2009 #1 Skrevet 17. desember 2009 Har prøvd nå 3 ganger å lage skolebrød og skillingsboller! Men det går til h....... hver gang! Bollene blir brent på undersiden lenge før de blir gyldne på toppen! samt rå innvendig... Noen som vet råd? Skal sies at ovnen er helt ny, men har jo fortsatt på over - og undervarme, samt midt i ovn... Hjelp meg:/
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2009 #2 Skrevet 17. desember 2009 Lavere temperatur:) Kan være nok å senke den med ca 25 grader. Du må prøve deg frem her. Temperaturene og steketidene kan variere en del fra ovn til ovn.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2009 #3 Skrevet 17. desember 2009 prøv å flytte de lenger opp i ovnen, selv om det står midterste rille i oppskriften. kan gjerne også forsøke å steike bare et par boller om gangen til du finner riktig fremgangsmåte... lykke til
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2009 #4 Skrevet 17. desember 2009 240 grader. midt i ovnen. 5-7 min.
Gjest Skrevet 17. desember 2009 #5 Skrevet 17. desember 2009 Prøv å steke dem på 180-190 Grader-- Ikke ha på vifta over--- Jeg gjørde den filen at jeg steker alt med vifta på,og blir bollene råe inni og svarte under..Ikke bra nei..Men jeg lærte av mine feil da... Sørg for at ovnen er varm,så steker du dem i ca 8-12 min,kommer ann på størelsen på bollene ...... Lykke til...
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2009 #6 Skrevet 17. desember 2009 Bollene skulle (etter oppskriften) stå på 250 grader i 7-10 min..... Etter ca 8 min var de brent under og bare en liiiiten antydning til gyllen farve på toppen og rå inni. Det med vifta har jeg ikke tenkt på, vet faktisk ikke hvordan jeg skrur den av engang... men de skal jeg jaggu prøve å finne ut! Takk for mange gode råd!
Gjest Skrevet 17. desember 2009 #7 Skrevet 17. desember 2009 Det syntes jeg var veldig høy tempreatur.. Ja,slå av vifta du..Hva slags ovnen har du?? Det er vifte tegn på der du stiller den inn liksom..Slå den av,så ska du se bollene dine blir perfekte... Så bra at du ikke gir deg, men fortsetter å prøve... Stå på..
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2009 #8 Skrevet 17. desember 2009 Du har brukt varmluft, men du skal bruke over og undervarme. Tegnet for det på min ovn, er en mørk strek oppe og en nede inni en firkant. Bruker du varmluft, så MÅ du skru ned temperaturen med ca 25 grader. Men jeg velger stort sett uansett å senke tempen i ovnen og la det heller stå litt lenger. Jeg bakte horn her om dagen, og da brukte jeg ca 210-220 grader, og de stod i ca 20 minutter med over og under varme. Helt perfekte:)
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2009 #9 Skrevet 17. desember 2009 Nei, jeg brukte ikke varmluft, jeg brukte over - og undervarme. Jeg dobbelsjekket tilogmed i bruksanvisningen den 2 gangen jeg prøvde, og den skal stå på riktig:) Så snille dere er som hjelper meg sånn! Setter stor pris på det! Har en ny Gorenjeovn... MØKKAOVN! Hehe:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå