Gjest Skrevet 17. desember 2009 #1 Skrevet 17. desember 2009 http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/oppsoekte-krisesenter-ble-fratatt-barna-3066495.html Hvordan er det mulig??
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 17. desember 2009 #2 Skrevet 17. desember 2009 Huff, stakkars foreldre og ikke minst barna. Sånt burde virkelig ikke skje.
lille sprelle Skrevet 17. desember 2009 #3 Skrevet 17. desember 2009 Er ikke helt sikkert vi har fått hele sannheten... har sett systemet fra innsiden for en tid tilbake og det er ikke alltid brukeren som har "rett". MEN jeg er enig i at dette virker horribelt slik det er fremstilt.
Ugl@ Skrevet 17. desember 2009 #4 Skrevet 17. desember 2009 Vel, jeg har vansker for å tro på denne typer saker, man får KUN høre den ene siden pga taushetsplikten. Barnevernet gjør en kjempejobb, det er mer et problem at de ikke tar barn ut av hjemmet i tide. Jeg vet også at det skal mye til for at de fjerner barn fra hjemmet. De følger opp med hjemmebesøk, samtaler med barnet og foreldrene. Kontakter skole og helsetjenesten i tillegg for å gjøre undersøkelser. Joda, de har sikkert gjort feil de som andre, tross alt mennesker som jobber det, og sikkert mennesker som er firkanta også. Men i det store og det hele er det mennesker som genuint jobber for at barn skal ha det godt og trygt, tross alt ikke verdens beste lønn, eller mest velansette yrket siden mange ugleser de som jobber i barnevernet. Det er et større problem at barnevernet vegrer seg i mange tilfeller for å fjerne barn fra hjemmet. Barn elsker foreldrene sine uansett stort sett, selv om de kansje ikke burde bo sammen med foreldrene sine, derfor vil de ofte pynte på sammheten i frykt for å bli tatt ut av hjemmet. At mange kvinner går tilbake til en voldelig mann er et stort problem, derfor vasler krisenterene i visse tilfeller barnevernet.
mammasgo`jente Skrevet 17. desember 2009 #5 Skrevet 17. desember 2009 Jeg må si at jeg er til dels enig med barnevernet her. Dersom barnevernet får en slik melding er de jo selvfølgelig nødt til å reagere. Her har barnevernet fått en medlig fra et krisesenter at tre barn blir utsatt for vold i hjemmet. Hva skal de gjøre da? Tenkte at neida, det er nok ikke sant. Vi venter bare å ser. Selvfølgelig må de reagere!! Vil heller si at du burde skrive "Fy faen altså (Krisesenteret). Det er jo de som har "diktet" at mor og barn blir utsatt for vold! Men jeg er ening i at det burde ikke tatt så lang tid og barnevernet burde ha funnet ut tidligere at det ikke var tilfelle at barna ble utsatt for vold. Men... det vi kjenner jo ikke hele saken. Og det som er så dumt i slike saker er at foreldrene kan si hva som helst til media, mens barenvernet ikke kan si noen ting. Så det er kun foreldrene sine meninger som kommer frem. Og ja... jeg har jobbet i barnevernet!
prekæs Skrevet 17. desember 2009 #6 Skrevet 17. desember 2009 Jeg stiller ett stort spørsmålstegn om hvorfor mor dro på krisesenteret i utgangspunktet. Hadde hun tenkt å bruke krisesenteret som feriested? Man må da virkelig ta kvinners hendvendelser til krisesenter alvorlig. Det finnes haugevis av eksempler på at kvinner trekker tilbake både andmeldelser og beskyldninger i frykt for represalier fra mannens side.
MintCondition Skrevet 17. desember 2009 #8 Skrevet 17. desember 2009 Hvordan er det mulig? Mener du hvordan det er mulig at barnevernet griper inn i en situasjon hvor mor, på grunn av vold i hjemmet, oppsøker et KRISESENTER? Skjønner dem godt jeg...ingen oppsøker Krisesenteret "for å slappe av", uavhengig av hvilket land de kommer fra.
OsloMor Skrevet 17. desember 2009 #9 Skrevet 17. desember 2009 De fleste krisesentere har egen barnevernspedagog som fast ansatt, så det kan jo være en ørliten sjanse for at disse barna er blitt observert av kyndige fagfolk.
GuttemammaX3 Skrevet 17. desember 2009 #10 Skrevet 17. desember 2009 Det er veldig dumt at barnevernet har taushetsplikt i disse sakene, og ikke kan gi sin versjon i media... Hvis barnevernvakta sender en bekymringsmelding, med såpass alvorlig innhold, kan ikke barnevernet gjøre annet enn å gripe inn. Barnevernets fremgangsmåte kan kanskje kritiseres, men at saken henlegges i flere offentlige instanser, på tross av at foreldrenes fremstilling er såpass alvorlig, tyder vel på at vi har fått en ufullstendig versjon...
Pirkeanonym Skrevet 17. desember 2009 #11 Skrevet 17. desember 2009 Helt enig. Jeg har selv en jobb hvor klienter og pårørende ofte går ut i media for å klage, men vi kan ikke forsvare oss. Etter min erfaring er det de som går til avisene for å få oppmerksomhet som IKKE har helt rent mel i posen.
dykkedama Skrevet 17. desember 2009 #12 Skrevet 17. desember 2009 hvis mor har oppsøkt krisesenteret og det pga far, så er det faktisk ikk eveldig rart om barnevernet griper inn og henter ut barna når mor går TILBAKE til far... det kalles nemlig barnemisshandling å la barn være vitne til vold...
Gjest Skrevet 17. desember 2009 #13 Skrevet 17. desember 2009 Det går da ikke an å mene det er dumt at barnevernet har taushetsplikt så de ikke kan uttale seg til media. De skal beskytte BARNA, ikke de voksen. Hvordan kan det tjene barna at barnevernet går til media og forteller om deres håpløse situasjon?
Gjest Skrevet 17. desember 2009 #14 Skrevet 17. desember 2009 Og til Hi! En sak har som regel flere sider...
Loglady Skrevet 17. desember 2009 #15 Skrevet 17. desember 2009 Ser at både barnevern og krisesenter får kritikk fra flere instanser her, både rettssvesen, politi og psykolog. Det er begått flere saksfeil. Så om barnevernet generelt gjør en grepa jobb, bør man ikke være blind for at de i enkelte saker ikke gjør jobben sin slik den burde vært gjort. Barnevernet er tross alt ikke ett eneste stort vesen som utfører likeartede handlinger til enhver tid.
ippemo får augustbaby Skrevet 17. desember 2009 #16 Skrevet 17. desember 2009 Nåja, en sak har alltid flere sider og de andre partene har taushetsplikt. 1) HVORFOR oppsøker man krisesenter? For å slappe av? 2) Hvis en kvinne er på et krisesenter med sine barn pga en voldelig mann, for så å reise tilbake, er det ikke da naturlig at noen reagerer? 3) Man mister ikke omsorgen uten videre. Det er saker i denne historien som ikke blir nevnt. SÅ - fy faen altså! (er det mulig å lyve så man tror det selv?)
Loglady Skrevet 17. desember 2009 #17 Skrevet 17. desember 2009 Ippemo, siste setning viser jo at du selv konklusjoner på svært usikkert grunnlag her. Uansett er det et faktum at det er begått flere saksbehandlingsfeil.
mammasgo`jente Skrevet 17. desember 2009 #18 Skrevet 17. desember 2009 Hvis det er meg du sikter til så var det ikke det jeg mente. Selvfølgelig skal barnevernet ha taushetsplikt, det er jeg helt enig med. Men det jeg mener er at folk og media må vere klar over at barnevernet ikke har lov å uttale seg før de blåser opp en sak sånn kun basert på hva foreldrene sier.
Gjest Skrevet 17. desember 2009 #19 Skrevet 17. desember 2009 Hørte nettop på radioen her om dagen at spesielt kvinner fra utlandet reiser på krishjem, dikter opp en historie om vold i hjemmet for å kunne bli i Norge (noe lignende, fulgte ikke SÅ godt med) Det kan godt hende at denne kvinnen har sagt lignende, men angret seg etterpå. Så jeg tviler på at denne saken er riktig fremstilt, og tviler på at ett krisesenter dikter opp en historie for å ha noe å gjøre på.
Gjest Skrevet 17. desember 2009 #20 Skrevet 17. desember 2009 Denne saken har garantert flere sider, det har alltid slike saker. Barnevernet kan selvsagt gjøre feil, men det skal ganske mye til før noe så drastisk skjer, ofte går det for langt etter min mening. Og ja jeg jobber i barnevernet og er stolt av det:)
ippemo får augustbaby Skrevet 17. desember 2009 #21 Skrevet 17. desember 2009 Loglady - det var nettopp det som var poenget mitt ;-) Hvis ikke man selv sitter med all info om denne saken, så kan man ikke uttale seg skråsikkert om verken det ene eller det andre. Men jeg synes artikkelen, som viser foreldrene side, selvsagt, er mildt sagt sprikende.
GuttemammaX3 Skrevet 17. desember 2009 #22 Skrevet 17. desember 2009 Uttalte meg kanskje litt feil. Taushetsplikten er veldig viktig, ingenting negativt om taushetsplikt i seg selv. Men i slike saker skapes det en ubalanse i informasjon, som lett gjør at media ikke fremstiller saken i riktig lys.
Gjest Skrevet 17. desember 2009 #23 Skrevet 17. desember 2009 Det jeg mente med å sette barnevernet i parantes er at dette handler om barnevernet! Jeg skjønner jo godt dem også da,når de får en sånn beskjed så må de jo reagere.Men det første de må gjøre er å UNDERSØKE,snakke med foreldrene og barna,og kansje komme på uanmeldt besøk for å se på forholdene! De kan jo ikke bare gå og ta barna fra skolen helt sånn uten videre.Foreldrene må jo i det minste få vite om det! Og HVIS dette er løgn så er det også FY FAEN Krisesenteret! Man lyver ikke om slikt! Og det er hårreisende å ikke ha tolk når den stakkars kvinnen ikke kan norsk! De kan jo ikke vite nøyaktig om det er noe som har skjedd hjemme om hun ikke kan norsk og kan forklare seg skikkelig! Og så er det vel en selvfølge at de skal få treffe barna vel selv om det er med tilsyn? Ikke få overrekke julegaver engang.. Stakkars barna,de kan ikke ha hatt det godt når dette pågikk! Og uansett om det hadde skjedd noe galt hjemme eller ikke så skal jo bv reagere annerledes overfor barna.Fortelle sannheten f.eks,ikke at de skal på ferie! De går jo på skole,så er store nok til å høre at "dere kan dessverre ikke bo hjemme mer".Og de skal hjelpe dem skikkelig så de ikke blir redde.. Og kan de i det hele tatt anmelde mannen uten å informere kona??? Og om hun har blitt misshandlet,er det ikke bare hun som kan anmelde ham?? Hårreisende!
Dronningen! Skrevet 17. desember 2009 #24 Skrevet 17. desember 2009 Barnevernet har taushetsplikt og kan derfor ikke uttale seg i enkeltsaker..... Denne saken har nok flere sider og ganske så mye mere info enn det som kommer frem i tv2 og man skal helst ikke anta/tro uten å ha fakta på bordet. (det er vel ikke første gangen tv2 velger ut juicy info fra en sak for å selge mest?) Ps: Påtalemyndigheten kan faktisk anmelde personer uten at fornærmede vil det!
klg,2 boys now:) Skrevet 17. desember 2009 #25 Skrevet 17. desember 2009 har ingen problem med å tru på saken der.pågår noe lignende med noen venner av oss.vet at barnevernet har sine tabber.vet om mange desverre om ingen glad saker..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå