Gå til innhold

termin og uker og....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet jo akkuratt når barnet ble unnfanget. IVF-forsøk så har kontroll på dette...

Termin til fastlege og legen på IVF-avdelinga er like

Men når jeg forekselmpel kommer inn på min egen sider her på BIM så sier den om hvilken uke jeg er i.. Videre kommer hvilken uke barnet er i...

Dette gjør meg forvirret.. Trodde at siden vi vet når unnfangelsen er så er det reelt med de ukene som jeg faktisk er i...

Samtidig på babyverden sin terminkalkulator så trykker mann inn dato for unnfangelsen og kommer nøyaktige uker og dager.. Men det som står om barnet er ikke det samme som står på BIM...

kan noen hjelpe en litt forvirret termin tyder???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En gang i tiden visste man ikke noe særlig om eggløsning og unfangelse. Termin ble regna som 40 uker etter siste mens.

Så fant mann ut at termin er 38 uker etter unfangelse (og dette samsvarer som regel, men ikke alltid, med 40 uker etter siste mens).

Å regne 38 uker fra unfangelse er mest naturlig. Men helsevesenet i Norge regner 40 uker fra "to uker før unfangelse". Man har altså gått bort fra å spørre om når siste mens var, men fortsetter å telle ukene opp til 40. Det får mann til ved å bare bestemme at unnfangelses-tidspunktet er det samme som starten på uke 3.

Selvbestemt abort gjelder t.o.m. uke 12. Det betyr faktisk innen 10 uker fra unfangelse. Det kan altså få store konsekvenser dersom man ikke er klar over tellemåten.

Skrevet

Du blir ikke gravid akkurat den dagen du satte inn egget og uansett når du ble gravid går vi kvinner litt ulik lengde gravide 40 uker og 2 dager er ett gjenommsnitt.

Når man da kommer til ordinær ul kan man fortsatt bli flyttet både frem og tilbake selv om det er ivf.

Skrevet

hmmm.. ok... ja skjønner igrunn litt mer ab regninga da..

Men skjønner ikke hvorfor jeg er lenger enn fosteret i magen og hvorfor det er så ulik beskrivelse av fosteret på babyverden og BIM...

???

Bilr spennende å se hva dem sier på Ul da.. :) kan gjerne få før termin.. :)

Skrevet

Det er fordi det er standardisert og basert på gjennomsnitt. De regner likt for alle, selv om noen vet nøyaktig når eggløsningen var. Så det er alltid mors uker som blir oppgitt som hvor langt en er på vei!

Mors uker er to uker lenger fordi det en gang i tiden ble valgt å beregne svangerskapet fra første dag i siste menstruasjon før unnfangelsen. I tillegg er det basert på en gjennomsnittsyklus på 28 dager. Vi vet jo godt at dette på langt nær stemmer for alle! :-P

Bim og bv viser litt forskjellige mål på embryo tidlig i svangerskapet, den ene siden viser hele lengden på embryo mens den andre siden kun viser crl (panne til rumpe lengde) og tar ikke hensyn til at embryo er krøllet sammen. Jeg tror også at senere i svangerskapet viser den ene siden gjennomsnittlig vekt på babyen i begynnelsen av uken mens den andre viser vekt i slutten av uken. Ulikheter er det i allefall! :-P

Og husk at du kan bli justert både to og tre uker frem eller tilbake på ul selv om du vet nøyaktig når el var! Et befruktet egg kan gå i dvale eller det kan vokse raskere enn vanlig.

(en kvinne i et land med ekstrem tolkning av islamske lover ble frikjent for utroskap på grunnlag av dette! Hun var dømt til døden fordi termin tilsynelatende viste at babyen hun bar var unnfanget etter skilsmissen med mannen. Men internasjonale leger la frem dette med at embryo kan gå i dvale og at eksmannen da ikke kunne utelukkes som far. Husker ikke hele saken men dette var noe av essensen i det)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...