Gå til innhold

En liten tanke ang helsemyndighetenes anbefalinger........

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det hvar vært hardt debattert i det siste ang det å smake noen dråper alkohol i svangerskapet og det er nærmest 100% enighet om at man bør følge helsemyndighetenes anbefalinger om nulltoleranse, fordi man ikke vet hvor mye alkohol som skal til for å skade fosteret. Det råder også enighet om at det oftest går bra hvis dette uansett skjedd før man visst at man er gravid og at % andelen nok oftest vil gå i ens favor.

Merkelig er det da synes jeg at når det kommer til Svineinfluensavaksinen så skal man plutselig IKKE høre på helsemyndighetenses anbefalinger fordi de er da plutselig ikke truverdige nok??

Selv mener jeg man ikke drikker i svangerskapet og bør vaksinere seg, men hvorfor er helsemyndighetene truverdig i det ene fallet og bare vil folket det beste, mens i det andre fallet er de korrupte og bare ønsker å sko seg på vår frykt??

Kjør debatt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anbefalinger baserer seg gjerne på forskningsrapporter. Ang alkohol i svangerskapet finnes det utallige rapporter som viser at dette kan være svært skadelig for fosteret/barnet. Dette er forsknings om er basert på oppfølgeing gjennom flere tiår.

Svineinfluensavaksinen er ny. Det finnes ikke noen forskning som vil si hva slags mulige senvirkninger den kan ha. Dessuten er alkohol i svangerskapet farlig for fosteret. Svineifnluensa er ikke farlig for de aller aller fleste av oss. FHI har selv sagt at massevaksineringen delvis er pga samf.øk.hensyn, altså at ikke altfor mange er borte fra jobb samtidig.

I mine øyne er dine to sammenligninger ikke sammenlignbare.

Skrevet

LOL! :-))))) Utrolig bra, Cat!!

Jeg trenger egentlig ikke si mer, for du sa alt! Helt enig med deg! :-))

Skrevet

Myndighetene vurderer (vurderte hvertfall) å la vaksine mot vannkopper bli en del av vaksinasjonsprogrammet. Ville du vaksinert dine barn mot en så ufarlig sykdom bare for å gjøre det?

Det er lov å tenke litt selv og sortere ut hva som er viktig og ikke.

Skrevet

tenke sjæl og mene..

jeg tror ikke alkohol er særlig bra for ungen min eller meg.. så jeg holder meg unna når jeg har barn i magen!

jeg tror ikke h1n1-vaksina er særlig bra for ungen min eller meg. .. så jeg holder oss begge unna.

punktum.

Skrevet

men sjiraff, har DU den kompetansen til å vurdere eventuelle skadevirkinger av vaksinen eller overlater du det til de med medisinsk kompetanse. Og JA jeg hadde nok vaksinert mot vannkopper hvis helsemyndighetene mente det var til det beste. Vannkopper kan også gi senvirkinger selv om risikoen er liten.

Og slik jeg har skjønt det så er ikke vaksinen mot svineinfluensaen uprøvd. Grunnstoffene i vaksinen er de samme som var i barnevaksineprogrammet frem til 70- tallet. Det er bare komponenten "svin" som er forandret. På samme måte som den vanlige vaksinen er forandret og tilpasset de forskjellige formene av viruset som kommer.

Skrevet

og hvorfor i alle dager skal vi dra opp denne debatten gang på gang på gang! folk får nesten få lov til å gjøre sånn de vil så lenge det ikke er lovpålagt å vaksinere seg mot den jævla influenzaen!!!

Skrevet

Nei jeg har ikke kompetanse til å vite hva evt senvirkninger kan være. Men jeg har jo sett på sykdomsforløpet her i Norge, og anser muligheten for at noen av oss skal bli svært syke er liten. Dermed tok jeg valget om å ikke vaksinere.

Eneste grunnen til at de vurderer (vurderte?) vannkoppvaksine var pga samfunnsøkonomi. Vannkopper fører nemlig til svært mye fravær pga sykt barn.

Å vaksinere fremfor å bygge om et naturlig immunforsvar tror jeg neppe er bra. Men jeg har ikke noe fakta som bygger opp under mine antagelser.

Orker ikke slenge meg videre i diskusjonen, natta for min del. Er glad jeg lever i et land som lar meg tenke selv :o)

Skrevet

Det er frivillig å delta i debatten Tinkerbelle. Ønsker du ikke debattere lar du være, så enkelt er det faktisk.

Skrevet

jeg har gitt mine "2 cents" jeg... jeg bare spurte jeg. burde jeg lage min egen debatt om hvorfor det må debateres om dette hele tiden?

hmmmm.

Skrevet

Men trur du ikke det er den samme tankegangen hos de som "anser" at noen cl vin til julebordet under graviditet ikke er farlig og anser sjansen for å skade fostret med de cl som svært liten? De å mener jo de tenker selv, men de får igjen refs for å gå imot helsemyndighetenes anbefalinger?? Hvis dem leter finner jo de også "fakta" som kan underbygge deres meninger om de leter godt nok.

Og igjen, for å ikke bli misforstått, jeg er IKKE for å drikke alkohol når man er gravid. Dette er bare tankespinn, og spennede å se hva slags tankar man har rundt dette.

Skrevet

Men du sjiraffen....

Den vannkoppevaksina.... Det er ikke ufarlig for alle. Selv de som var helt friske fra før av _kan_ i verste fall få hjerneskade av en sykdom de fleste av oss ikke engang tenker på som potensielt farlig. Mange foreldre utsetter tm barna sine for smitte med vilje. Jeg mener ikke at sykdommen er farlig, men den kan få farlige følger. På samme måte som svineinfluensa. Det er også vanskelig å vite hvem som er i risikosonen, og ikke.

En annen fordel med å gi vannkoppevaksinen til alle er at det ville vært mindre farlig for de imunsvake å bevege seg ute.

Pia vår ble alvorlig syk i vår og bla vannkoppesmitte kunne tatt livet av henne. Selv om hun bare fikk vannkopper og ikke noen av følgesykdommene en _kan_ få!

Hadde "alle" vært vaksinert ville livet vårt som familie vært mye enklere i ukene frem til at vi fikk vite om vaksinen hun fikk virket. Hadde det vært en vaksine for almenheten hadde hun antagelig vært vaksinert før sykdommen ble farlig for henne også - enda bedre!

Den tiden gjekk datteren vår glipp av mye, bare fordi andre kunne bære på smitte. Hun fikk feks ikke oppleve 17mai.

Vi hadde henne med oss i butikken, hun var 1,5år gammel. Så kommer det ei jente bort å vil snakke med henne. Denne jenta var full av prikker. Jeg får panikk og river jenta bort, og sier til moren "har ikke hun vannkopper?". Vet du hva moren svarer "jo! men det er jo bare bra å bli smittet når de er små". Når jeg så sier at vannkopper er farlig for henne som nettopp er satt på cellegift snurpet hun munnen sammen og tusler avgårde med jenta si.

Det finnes bra mange der ute som...... jeg finner ikke ord for det engang!!

Å være smittebærer uten å vite er nå en ting, men.

Nå høres det ut som om jeg mener at alle burde vært vaksinert. Det er ikke noe jeg har tenkt over! Vil bare belyse at det nok ikke var uten grunn de vurderte å vaksinere mot en "ufarlig" sykdom for folk flest.

Skrevet

Det du sier her er jo helt bak mål. Man kan da ikke sammenligne det å drikke under svangerskapet med det å ikke ville vaksinere seg. Det er jo en latterlig sammenlikning. Det er fordeler og ulemper både med vaksinen og det å ikke vaksinere seg. Ha respekt for oss som ikke vil ta vaksinen. Vi har gjort det av samme grunn som dere selv om vi har kommet frem til en annen konklusjon, vil vil alle våre barn det beste. Hvem av oss som har rett får vi ikke svar på på lenge enda, så hva med å la debatten ligge..?

Skrevet

Selv om noen fyrer pga de to sakene du sammenligner her, så er det virkelig et paradoks det du tar opp.

Det viser bare det som all forskning viser, man velger å høre på det man vil høre og der det passer i forhold til egne meninger. Ære være den som tør å snu!

Skrevet

nyttnick - takk for en historie fra "virkeligheten"!

Men for mange går ikke alvoret opp før de er i en slik situasjon selv. Det er så lett å tenke at "det skjer ikke meg/oss". Når man i tillegg sammenligner svineinfluensa og sesonginfluensa, betyr det jo bare at man ikke har fulgt med i timen.

Stusser litt på at mange er redd for bivirkninger av vaksinen, fordi den ikke er godt nok utprøvd. Det virker som om de ikke tenker på at svineinfluensa er en sykdom vi definitivt ikke kjenner godt!

Håper det går bra med jenta di!

Skrevet

Ang. vannkopper, tror jeg faktisk at det er best for de aller fleste barna at de skal få det i ung alder.

De fleste vaksinene gir ikke immunitet resten av livet (vanskelig å vite hvor lenge de virker), men det fleste voksne er ikke så flinke til å følge opp barnevaksinene sine. Det er risiko for komplikasjoner når man får vannkopper som voksen i tillegg til at man pleier å bli en del sykere enn hvis man får det som barn.

En tankevekker: min mann fikk vannkopper som 18-årig, smittet av en nevø, ble KJEMPE syk mens nevøen merket nesten ingenting av sykdommen. Han vil slite med nedsatt frukbarhet resten av livet pga det. Det tok oss 4 år å få Trollet, vi hadde egentlig gitt opp.

Skrevet

Fordi man stiller spm tegn ved motivet bak anbefalingen.

Hva har helsemyndighetene å tjene på og anbefale nulltolleranse vedr alkohol i sv.skapet?

Hva har helsemyndighetene å tjene på og anbefale massevaksinering?

Man kan jo dra denne debatten videre til klima. En mengde forskere mener at klimaforandringer er menneskeskapt. Allikevel er det ikke alle som tror på dette. I den politiske verden velger de å tro på de som støtter opp under den politikken partiet står for.

Skrevet

Men kjære deg hjertelykke, slapp nå av noen hakk. Hvordan kan du dra konklusjonen om at jeg ikke respekterer de som ikke lar seg vaksinere??

Digresjonen går ikke på enten/eller vaksine. Men på hvorfor man stoler på en helsemyndighet i noen tilfeller for så dra de i tvil andre ganger. Deg og dine private valg er jeg ikke inntressert i. Debatten handler ikke om det, ser du ikke det da?

Og igjen, du er rimelig frekk som prøver å diktere hva jeg ønsker å debattere på en debattside. Er debatten uinntressant og ferdig debbatert fra din side lar du vært å delta.

Hrmpf, blir fornærmet av de som trur de vet hva jeg mener og synes. At jeg lot meg og datteren min sinere ligger laaaaaaaaangt utenfor hva jeg har for private tanker og åsikter ang vaksinen. Meninger og tanker man har rundt enkelte temaer MÅ ikke være enten eller. Debbatten startet pga et tema jeg synes er spennade høre andres meninger om. :o(

Skrevet

men lille sprelle,hva VIL jeg høre da? Hva er det som passer mine meninger? Vet du i hele tatt hva jeg egentlig mener?

Skrevet

LOTP, Hva helsemyndighetene har å tjene på nulltoleranse i Svangerskap? Vel sosiale tjenester, og tilrettelegging av funksjonshemmede er ikke akkurat billig.

Skrevet

Signerer LOTP. Det handler om helsemyndighetenes motiv (høres jo stygt ut når man sier det sånn). Men ang svangerskap så tenker de på babyens beste. Ang vaksine så er det det kollektive fellesskap som står i fokus. De mener selvfølgelig at det er liten risiko forbundet med vaksine, og så veier de det opp mot følgene ved at mange i risikogruppene skulle bli smittet. Dette gjør de også ved bruk av medikamenter. Jeg har ikke villet bruke p-piller fordi jeg ikke vil ha disse hormonene i kroppen. Mitt eget valg. Men det er jo merkelig at det opplyses lite om virkningen av hormonene i kroppen. Da sier myndighetene faktisk at de veier alvorlige bivirkninger opp mot f.eks. mange tenårings-graviditeter, og velger å anbefale alle å ta p-piller.

Skrevet

Gjentar meg selv fra anonymtråden:

1. Alkohol i svangerskapet kan gi fosterskader.

2. Vaksiner, svinevaksinen inkludert, kan gi alvorlige bivirkninger.

Begge opplysningene kommer fra Fhi, og jeg tar det til etteretning.

Skrevet

Jeg ser den Cath.68 og beklager at innlegget mitt var litt kvast. Men innlegget ditt handler vel i bunn og i grunn om å vaksinere seg eller å ikke vaksinere seg. For du snakker jo om det å stole på helsemyndighetene eller ikke, og på hvilket grunnlag vi velger å stole på dem i en situasjon og ikke i en annen? Arrester meg om jeg tar feil. Og jeg mener fremdeles at sammenlikningen din ikke holder helt mål, fordi det er stooor forskjell på det å drikke alkohol i svangerskapet, og det å ikke ville vaksinere seg. Det finnes utallig dokumentasjon på at det er skadelig for fosteret om mor drikker alkohol, og i tillegg forstår jo de fleste med sunn fornuft at alkohol ikke er bra. Når det gjelder vaksinen derimot så vet vi ikke hvilke senskader som kan oppstå i ettertid, og det er det som skremmer meg og mange andre. Hadde det vert like god dokumentasjon på denne vaksinen og den hadde vist at prosentandelen som fikk senskader var liten ville vi nok vurdert å vaksinert oss. Så dette med å stole på helesmyndighetene sine anbefalinger handler vel egentlig mer om hva de baserer anbefalingene sine på. Dette er jo personer med mye kunnskap, som vet mer enn mannen på gata om hva som er bra elle ikke for helsa til norges befolkning, MEN denne gangen er det for lite forskning og dokumentasjon å vise til mener jeg..

Skrevet

At jeg har latt være å drikke alkohol når jeg har vært gravid har da ingenting med anbefalinger fra helsemyndighetene å gjøre. Jeg greier faktisk forstå helt av meg selv at det ikke er spesielt lurt å tømme i seg en unødvendig gift når man har et lite foster i magen som skal vokse og utvikle seg...

Skrevet

Vi kan fnyse og le av en mulig vannkoppvaksine..Men det er ikke til å putte under en stol at i mange land med helt annen generell helse enn oss, så er vannkopper en skummel sykdom og få, og det finnes i tillegg farlige varianter av den. En litt verre utgave av vannkoper er vel brannkopper, dog ikke farlig den heller. men øker mulgihet for infeksjon og særlig kjøttetende bakterier? MEn det skal visstnok finnes flere, og hissiger typer.. Det vil jo ikke være for oss vi vaksinerer oss, men for å være med og stoppe en sykdom som er potensiell veldig farlig for mange andre mennesker som ikke er like heldig som oss.....

Noen gang så må man tenke litt lenger enn sin egen stue. Og vannkoppvaksien har man snakket om lenge, men jeg enda til gode og høre leger og/eller helsesøstre si at de vet noe sikkert om noe sånt er planlagt.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...