Gå til innhold

Falsk bekymringsmelding til barnevernet..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg nettopp ferdig med de 3 værste månedene i livet mitt. ex-svigermor og sønnen hennes (barnefar) meldte meg til barnevernet for alvorlig grov omsorgsvikt. (Skrev et innlegg om dette for 3 mnd siden).. Meldingen inneholdt at jeg hadde prøvd å kvele babyen min, at jeg var alvorlig psykisk syk, at jeg ikke maktet å ta meg av barna mine, at jeg forlot dem uten tilsyn, at jeg bare brydde meg om å feste osv osv.

Barnevernet startet en undersøkelse. Først så så de nok ganske alvorlig på dette, siden meldingen var såpass lang og detaljert. De var hjemme hos oss to korte ganger (1 time første gang, 3 kvarter den andre gangen)... De konkluderte med at jeg trengte en sakskyndig, fordi de mente de så antydning til ekstremt dårlig samspill, at jeg ikke viste følelser ovenfor barna osv)

Nå har jeg hatt psykolog, spesialist på PMT på besøk mange ganger. I dag kom den endelige konklusjonen hans, endelig.. Han sa at han var overrasket over at barnevernet hadde sendt han hjem til oss. At mine barn er veldig glade, stabile og ikke minst trygge. Han sa at han er mektig imponert over hvordan jeg er mot mine barn. At jeg viser en haug med følelser og at samspillet er BRA og at jeg er en MER enn god nok mor.

Så nå sitter jeg her da........ GLAD for at det endte så bra, men forbanna på barnevernet, ex-svigermor og exen selv som har skapt en så vanskelig tid. Det skal sies at de sendte denne meldingen fordi barnefaren ønsker hovedomsorgen. Er det ikke noe man kan gjøre? Jeg synes det er urettferdig om de skal slippe så lett unna med dette...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du kan anmelde dem for ærekrenkelse og falske beskyldninger?

Skrevet

Ikke gjør noe mer med det. Det taper du bare på.

Tenk på denne måten; bf har tabbet seg ut ved å gi deg ekstremt gode kort; du har skriftlig og faglig fått bevis for hvilken mor du er;) Det har ikke bf for hvordan han er som far;)

Hevnen er søt den dagen han prøver å gå etter hovedomsorgen; du har papirer på hvor god mor du er, og han har levert en tydelig og overlagt falsk anmeldelse på deg til barnevernet. Hvem tror du stiller sterkest?

Skrevet

Sååååå bra for deg! Hev deg LANGT over exen og mora hans:)

Skrevet

Altså heve seg over, mente jeg med å ikke gjøre noe, men inderst inne vite at du er en flott mor og har det på papiret tilogmed:) Hilsen anonym 21.50

Skrevet

Dette er på ingen måte ment som kritikk mot deg.

Jeg er selv saksbehandler i BV, og på hjemmebesøk ser vi ofte at det er dårlig samspill mellom mor og barn, så vi tilkaller en sakskyndig som kan komme med samme konklusjon som det "din" gjorde.

Vi stoler selvfølgelig på den sakskyndige i slike situasjoner, men grunnen til at vi ofte observerer noe annet er fordi vi har liten tid med familien (slik som i ditt tilfelle), og fordi foreldrene ofte er stresset, nervøse osv ved hjemmebesøk, og ofte er mer opptatt av at ting skal være perfekt slik at barna KAN bli litt oversett. Barna plukker jo også ofte opp foreldrenes følelser selvom man tror man skjuler det godt, og det er heller ikke bra. Dersom man etterhvert får et tettere samarbeid med foreldre/barn og de blir vandt med oss ser vi ofte at ståa ikke er så ille som den først kunne se ut som.

Dette er et kjent fenomen for alle saksbehandlere i BV, og gjelder litt sånn på generell basis, jeg kan selvfølgelig ikke uttale meg om ditt tilfelle. Uansett er vi pliktige til å tilkalle sakskyndige i tilfeller der det er mulig at samspill osv mellom foreldre/barn ikke fungerer særlig godt. Jeg synes derfor BV gjorde riktig i din situasjon, men jeg forstår selvfølgelig at det sliter på deg dersom meldingen er falsk og du opplever å ikke bli trodd av BV. Du står uansett sterkt med en saksyndig i ryggen.

Lykke til!

Skrevet

Faktisk er dette et godt eksempel på at barnevernet og deres samarbeidsparter har fungert godt :)

Når barnevernet får en så alvorlig melding MÅ de undersøke dette. De kan ikke overse det. De kjenner ikke deg, de kjenner ikke din exsvigermor ei heller barnefaren.

Jeg har en venninne som har gått i gjennom det samme helvete som deg hvor den sjalue og psykisk syke exen til den nye samboeren hennes ringte inn en alvorlig bekymringsmelding til barnevernet.

Det tok faktisk 3 mnd før saken ble henlagt. Og hun ble mistenkt til det siste stakkar. Heldigvis kom også der sannheten fram til slutt. Hun ble renvasket og med papirer på at hun var en fantastisk flink og god omsorgsperson.

Hun lurte også på om hun skulle anmelde denne exdama til samboeren hennes, men hun ble anbefalt og la være i første omgang.

Min venninne var i lang tid forbannet på barnevernet, men fant etter hvert ut at de må jo ha gjort noe riktig siden hun ble reinvasket ;)

Skrevet

Jeg forstår det. Og jeg forstår at det ikke er enkelt å jobbe i bv og å 'lese' foreldre. MEN... i mitt tilfelle, så kunne barnevernet ha brukt litt mer tid sammen med oss som familie før de tilkalte sakskyndig. Psykologen som har vært hos oss sa at barnevernet her har gjort en dårlig jobb, at de har blåst det opp noe voldsomt og at dette var veldig unødvendig. De så oss til sammen snaue 2 timer og de skulle faktisk tatt seg litt mer tid.

Så jo, det irriterer meg at de blåste det opp på den måten, når barna mine faktisk har det bra, og det hadde de sett med egne øyne om de hadde tatt seg noen få timer til her hjemme, men siden de ikke gjorde det, så måtte jeg gå med denne klumpen i 3 mnd ekstra. 3 mnd er lang tid i den situasjonen.

Skrevet

BV ped'en over her igjen...

Jeg forstår at saken irriterer deg, og jeg er helt enig i at BV burde brukt mer tid til deg og barna. Desverre er det bare ikke alltid så enkelt, vi får inn grusomt mange meldinger, faktisk blir mange som burde vært undersøkt henlagt med en gang. Ofte blir det sånn at vi må bruke litt tid på mage, istedet for mye tid på noen få, og det går selvfølgelig ut over slike som deg. Kvaliteten på arbeidet vårt blir lavere når situasjonen er slik den er i dag.

Det er fryktelig trist, men slik er realiteten når BV ikke blir prioritert av verken bydeler, kommuner, fylker eller staten. Jeg føler veldig med deg, tre mnd er lenge med en slik sak hengende over seg. Jeg er uansett glad det ordnet seg for deg:)

Skrevet

det er jo ikke sakkyndig som bestemmer den endelige avgjørelsen, det er det jo bv som gjør! så du må vente på avgjørelse fra dem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...