Gå til innhold

Er dette normalt/greit av en ti åring? Evnt foreldrene :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det normalt at en tiåring som er på besøk går inn i alle rom i huset, til og med åpner skuffer og skaper? Uten og spørre altså. Og foreldrene bare sitter der å sier ingenting?

Jeg har ikke noe å skjule, men syns det er litt ubehagelig når han går inn på soverommet vårt å begynner å rote. Trodde det var normal folkeskikk og ihvertfall spørre først, og forventet jo at foreldrene stanset han og kanskje så at det var noe han måtte spørre meg om var greit. Men neida...

Rart eller helt normalt.....?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rart....! Sa foreldrene virkelig ingenting? Enda rarere.. Ville ikke latt det passere nei..

Skrevet

Det er ikke unormalt, for 10åringer er nysgjerrige. Men det er ikke greit, så dere kan si det til han, bare forklar at det ikke er så høflig å gjøre sånn, for man kan ha private ting der:)

Skrevet

Neida, de sier ingenting. Er ikke bare en gang det har skjedd. Greia er at jeg har store problemer med foreldrene, jeg kan virkelig ikke klare dem, og alt de gjør irriterer meg. Jeg må derfor av og til få bekreftelse her inne på at ting virkelig ikke er greit, og at det ikke bare er min avsky ovenfor dem som gjør meg helt irrasjonell.

Og jeg har ikke lyst til å snakke til gutten viss dette er noe som er normalt. Vil jo ikke at han skal bli et "offer" for min avsky for foreldrene. Og av og til blir det vanskelig å se hva som er hva :-)

Skrevet

Hvis dere ikke liker dem, hvorfor har dere dem på besøk? :) Høres jo ikke ut som et tap, å la være å invitere. Kan heller dra hjem til dem, hvis dere "må" treffe dem... Så kan dere gå hjem når dere synes det blir klamt.

Skrevet

Ser jo at han er fryktelig nysjerrig ja, og det er ikke det at han ikke skal få lov til å kikke. Men å begynne i skuffer og skap syns jeg blir veldig ubehagelig, og trodde kanskje at en ti åring hadde lært at slikt spør man om først. Tror jeg hadde blit litt flau viss mitt barn gjorde sånnt, men nå har jeg aldri hatt ti åring...

Skrevet

Fordi det er nær familie. Vil ikke at mannen min og broren skal få et dårlig forhold selv om han mangler noen antenner og har en uberspesiell samboer. Mannen min er også fadder til denne gutten og føler vel lit ansvar. Jeg klarer å svelge unna, har godtatt ganske mye rart, og det er ikke alltid lett å la ting passere. Men det er til syvende og sist verdt det. Ikke minst for mine snille, snille svigerforeldre sin del som hadde blitt knust viss forholdet mellom de to sønnene var heller kjølig.

Skrevet

Og forressten, vi inviterer dem ikke, de bare kommer. Plutselig, til alle døgnets tider og alltid uanmeldt. Nok en ting som irriterer :-) Men det er heldigvis ikke så ofte.

Skrevet

Vi har noen venner med en sønn på 6 år som gjør slikt - men de sier fra, da. Gutten har ADHD og Aspergers.

Skrevet

Tenker med en gang på en gutt som bor her i nabolaget. Er ikke sikker på hvor eksakt han bor eller hvem foreldrene er, siden vi ikke har bodd her så lenge.. men sånn som i sommer f.eks, kom han plutseli syklende til ytterdøra vår (mens jeg og svigerinna mi sto ute), åpna døra og gikk rett inn, sa ikke et ord! Man ser jo tydelig at det er noe som feiler han, men vet ikke hva.. ikke hadde han noen som så etter han heller, han kan være rundt 10 år vil jeg tro.

Jeg gikk inn etter han og sa klart ifra at han måtte gå ut, men han hørte ikke etter, begynte røre på saker og ting i stua. Så spurte jeg om han ville ha saft, da sa han ja, jeg ga han et plastglass med saft og leide han rett å slett ut. Så drakk han safta, heiv fra seg glasset ute, og sykla bort.

Syns det er VELDIG rart at foreldrene ikke sa noe! Jeg sier bestandig fra til min 2 åring om han plukker på ting han ikke skal, når vi er på besøk, hjemme og andre plasser. En 10 åring som har fått en normal oppdragelse burde jo skjønne at man ikke skal drive å snoke i skap og skuffer etter min mening.. men etter det du forteller, så har han kanskje ikkje det..

Skrevet

har en 12 åring som er sånn jeg... og synes ikke det det er greitt :(

h*n er døv, og har desverre ikke fått inn alle de sosiale anntennen som er vanlig for en på den alderen. det smitter også over på småsøsken som tror at ting er greitt å gjøre så lenge den eldste gjør det...

vet ikke helt hvordan jeg skal få inn de sosiale reglene, annet enn å terpe på dem... men det blir bare ikke nok...

det er forferdelig flaut, og h*n virker forferdelig frekk på omgivelsene. jeg har desverre fått masse negativ respons fra andre om det :(

det er også vanskelig å få minsten til å fatte dette siden den elste ikke gjør det... og vi må være ekstra strenge fordi vi ser at h*n også begynner å få samme tendensene...

å få inn hva som er gjengs høfflighet når de ikke får nok respons fra omgivelsene... jeg ville gitt uttrykk for hva du synes overfor barnet. om han ikke får det inn via foreldrene, så kan han lære en del fra deg også ;)

Skrevet

Ikke normalt. Men du må da ha vett på deg til å si fra at det får han ikke lov til. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...