Gå til innhold

Hjelp! Hvordan løser vi dette best....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillegutt på 2 år og 9 mnd har de siste månedene hatt fullstendig donekt. De siste ukene så har han vært litt mer villig til å sitte på do. Stortsett uten noen resultat, men av og til så får han det til. De siste dagene så har han villet gå uten bleie. Det har han fått lov til hjemme, og her kommer problemet. Han sier ikke fra før det er for sent. De første par dagene hadde vi ca ett uhell om dagen. Helt greit det. I dag så har han derimot hatt ikke mindre enn 5 uhell på de fordelt på timene før og etter barnehagen. Syns ikke jeg har gjort annet enn å skifte på han og vaske i dag.

Mest fristet til å si han må gå med bleie, men samtidig så synes jeg det er dumt når han er så motivert for å gå uten. Det første han sier når han kommer hjem fra barnehagen er "Nå kan jeg gå uten bleie" og så drar han ned klærne og tar av bleien selv.

Hvor lang tid må jeg regne med at det tar før han skjønner at han må si i fra og gå på do? Vet jo at dette er individuelt, men greit med en pekepinne.

Når han har tisset seg ut så har vi ikke gjort noe stort ut av det. Vi har tørket opp og tatt han med på badet for å skifte. Latt han sitte litt på do og vasket og kledd på han nye klær. Følger han også jevnlig på do. Forventer at det blir endel uhell før han er tørr, men syns i dag har vært en

travel dag.

Trenger noen gode råd.... Hva kan være lurt å gjøre/si?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hmmm, mitt tips er bare å være på "vakt" hele tiden, ofte så er det jo en slags reaksjon/oppførsel i forkant. Spørre ofte, eller minne på at "nå må du huske å kjenne etter når du må på do", følge han på do med jevne mellomrom. Lage stor ståhei når han først klarer det. Lage en tissekalender på doen eller noe, med klistremerker på e.l

Lokke med at når du har tidda feks 10 ganger på doen så kan du få velge deg en lego figur/bil e.l i lekebutikken.. kanskje det funker?

Skrevet

hmm... Han får alt klistermerke når han har tisset på do, og masse skryt. I tillegg så har han et ark som han får sette et kryss på for hver gang han sitter på do, noe som er grunnen til at han endelig synes det er ok å sitte på do.

Kan sikkert bli flinkere til å minne han på at han må kjenne etter og en premie etter x-antall ganger er kanskje ikke så dumt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...