Gå til innhold

Mine tanker rundt det å gi barnet dobbeltnavn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når førstemann har dobbeltnavn, burde nr 2 også få det da?

Egentlig liker jeg ikke dobbeltnavn, men nr 1 fikk et navn jeg har tenkt på i 11 år, siden jeg var 14 år. Derfor ble det et dobbeltnavn.. Og det passer fint sammen og er spesielt for meg som har tenkt så lenge på det. Men er ikke såå ivrig på at nestemann skal ha to navn, for da blir navnet så langt, spesielt siden vi bruker begge etternavna også. Men føler det blir så urettferdig. Nå får nr 2 "bare" et navn... Tåpelige tanker, men sånn er det nå.. Burde de andre barna også få to navn?? Eller har det ikke noe å si synes dere? Kjedelig å diskutere med seg selv :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her har barn nr 1 og 3 bare ett navn, mens barn nr 2 og 4 har to navn. Da utenom etternavnet så klart. Ikke passer navnene sånn ekstremt godt sammen heller, altså da tenker jeg på alle 4 barna sine navn, de som har to navn har to navn som klinger bra sammen, men mens denne ene har et urnorskt vanlig navn, har en av de andre bl.a et litt mer uvanlig navn av spansk opprinnelse. osv.

Jeg er vel en av de (få?) som ikke fatter og begriper denne greien med at søsken må ha like navn, like mange navn osv, de er jo ulike personer, så hvorfor gi "like" navn?

Skrevet

Jeg syns absolutt ikke det er nødvendig med dobbeltnavn til nr 2 selv om nr 1 har dobbeltnavn.

Mitt prinsipp rundt dobbeltnavn er at da bør begge navn brukes i det daglige. Hvis ikke - hva er vitsen med to navn? Har fire tantebarn - alle med dobbeltnavn, og begge navnene brukes kun på det ene barnet. De andre kalles kun ved "fornavn" ellers blir det for langt å uttale. Da synes jeg det er unødvendig.

Kan gå med på det dersom det er snakk om navn som "betyr noe ekstra" om du skjønner.. For eksempel oppkalling etter besteforeldre/oldeforeldre eller lignende. Hos enkelte blir det da litt gammeldagse navn, som foreldrene kanskje ikke ønsker som navn nr 1. Kan derfor gå an å ta dette med som et dobbeltnavn, men jeg syns likevel at en bør tenke over at det ikke blir alt for himla langt. Særlig med to etternavn.

Skrevet

Jeg kan bare snakke for megselv, og JEG syntes det var ordentlig kjipt at min eldre søster hadde TO navn, mens jeg bare hadde ETT. :) Da jeg var liten var det stas å ha to navn, uansett har alle barna mine 2 fornavn - og fordi det blir for langt med 2 etternavn også har de bare fars etternavn.

Skrevet

Takk for innspill. Var nesten overbevist om at nestemann skulle ha bare ett navn, helt til innlegg nr 3 :P hehe :D

Samboer skulle ønske at alle har navn med samme forbokstav, men det vil ikke jeg.. Synes det heller må være stas å ha forskjellig forbokstav. Men enn om vi får spørsmål; hvorfor fikk jeg bare ett navn, mens storebror fikk to? Da blir jeg satt ut :)

Jeg er veldig usikker og går fra det ene til det andre hele tiden...

Det er jammen en tøff oppgave og gi navn! Trodde aldri det skulle bli et tema.. Vi bruker ikke begge navna på førstemann, litt, men sjelden.

Hva synes barna dine Alva om å ha forskjellige navn, noen som har sagt noe? altså, de med to navn og de med 1? Er de store nok til å ha meninger om det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...