Gå til innhold

skal ALLE betale halv skatt i desember?

Anbefalte innlegg

Skrevet

for det har nemelig ikke jeg gjort :S

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal være halv skatt ja.

Hvis du har månedslønning så er det halv skatt.

Har du 14 dagers lønning så er det ofte en lønn som er skattefri og en med vanlig trekk.

Er det arbeidsgiver som lønner det eller går du f. eks på foreldrepenger fra NAV?

Uansett ville jeg ha tatt kontakt med den som utbetaler lønna.

Skrevet

jeg får betalt av arbeidsgiver gjennom NAV, hvis du førstår? :) får ut betalt foreldrepenger....

så da skal jeg betale halv skatt jeg og

Skrevet

Ja du skal ha halv skatt. Jeg får selv foreldrepenger fra NAV og fikk halv skatt denne måneden. Ta kontakt med NAV for å sjekke hva som har skjedd.

Gjest Mylian med twins
Skrevet

i mannen min sin bedrift var det halv skatt i november.

Skrevet

Nei, men det er en ordning de fleste arbeidsplasser har.

Det er rett og slett bare det at det trekkes bittelitt mer resten av året så du kan betale litt mindre i desember (den mnd de fleste trenger litt ekstra).

Det er opp til arbeidsgiver hvordan de vil avvikle skattetrekkene.

Det går uansett opp i opp på ligningen uansett. Enten ved at du betaler litt mindre skatt alle de andre mnd og dermed må betale like mye i desember, eller ved at du får igjen det du ev. har betalt for mye ved skatteoppgjøret.

Skrevet

jeg betaler aldri halv skatt i desember jeg.. har aldri gjort det.. liker å få igjen på sommeren jeg.. hehe..

Skrevet

Dette er i grunnen bare nok et tiltak fra staten for å leke mamma og pappa for oss stakkars borgere som ikke er i stand til å passe på oss selv. Og når jeg leser en del av innleggene på anonymforumet så innser jeg at det nok er et ganske smart tiltak også for en god del.

Man har to alternativer.

1. Betale nøyaktig like mye skatt hver eneste mnd hele året, ingen halv skatt i november/desember og (nesten) ingen feriepenger, MEN det man betaler i skatt er også en litt lavere sum pr mnd enn på alternativ 2.

2. Betale litt høyere skatt 10,5 mnd i året enn i alternativ 1, men få "skattefrie" feriepenger og halv skatt i november/desember.

Nesten alle har alternativ 2, veldig mange vet ikke engang om at det finnes et alternativ 1 og de fleste arbeidsgivere, NAV osv er heller ikke interessert i å følge alternativ 1. Hele poenget med alternativ 2, er at mange mennesker ikke klarer å sette av/spare penger så når sommerferien og jul kommer, så ville de ikke hatt råd til ferie/julepresanger om de fulgte alternativ 1, men med alternativ 2 får de brått de tusenlappene ekstra som gjør at en får råd til ferie/gaver likevel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...