Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #1 Skrevet 15. desember 2009 Da jeg fikk svar fra NAV om utregning av barnebidrag, var det satt til null. I brevet sto det bl.a. om at barnefar var lærling, og bodde alene. Noe som er feil, han er ferdig med lærlingetiden og bor sammen med sin kjæreste og samboer. Så jeg sendte en klage til nav ang. dette. Idag fikk jeg kopi av det bf hadde skrevet tilbake til nav. Det han hadde skrevet sjokkerte meg! Han skrev bl.a. at ja han var ferdig med lærlingetiden, og han måtte ta opp et billån "slik at han kunne kjøre trygt med sønnen sin ettersom det var han som hentet/leverte. Så han regnet med at det blir et nytt skjema som skal fylles ut ang dette, slik at dette blir klargjort på nytt." ?? Er ikke billån og nybil bare et "luksusproblem", eller har jeg misforstått her? Jeg betaler også halve reiseutgifene for kjøringen. (Noe jeg egentlig ikke trenger, da han tjener mer enn meg. Men det er ikke noe nøye for min del) Han måtte også "komme med en tileggsopplysning ang. samvær. Da han helt fra starten av han begynnte å han sønnen sin på samvær måtte ha stått for alt av klær og utstyr selv. Da sønn ble sendt av gårde i ett sett med klær. Så han måtte stå for alt av klær, barnevogn, bilstol etc selv. Og dette syntes han skulle trekkes ifra når beregningen av nytt underholdningsbidrag skulle utregnes, da dette var noe som bidragsmotaker skal holde av bidrag. Så ettersom det ikke er gjort, bør dette trekkes fra beregningen"... Jeg blir helt satt ut. Fra den dagen de begynnte med samvær, har jeg spurt bf om jeg skulle sende med klær. Men det trengte jeg ikke, da han hadde kjøpt klær selv. Jaok, så har det aldri vært noe mer snakk om det. Spurt han også om barnevogn, om han skulle ha med den. Men det hadde han også selv! Ettersom jeg ikke har kort eller bil, hadde jeg ikke bilstol tidligere (Men jeg skaffet bilstol i sommer), men han sa at han hadde LÅNT en bilstol fra en nabo/vennine. Etter jeg skaffet bilstol selv, spurte jeg ham om han heller ville låne den. Ettersom den jeg har er ny, og den har sikkerhetsstøtte og de ekstraselene som skal festes i framsetet. (Noe som ikke er på den bilstolen han har, da det er av en meget gammel type!) På det brevet som var skrevet fra nav sto det også: "Han er bedt om dokumentasjon av nye inntektsforhold fra 01.09.09, og dokumentasjon på klær og utstyr til barnet som naturlig skulle vært belastet deg som bidragsmottaker". ??? Skal jeg finne frem ALT av kvitteringer for utstyr og klær jeg har kjøpt til barnet?
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #2 Skrevet 15. desember 2009 HAHAHA :-D Nei. Forsørgerplikt går foran kjøpetrang. Man kan ikke si at man ikke har råd til et barn fordi man vil ha en bil. Der kommer han til å bli overrasket. Og han kan ikke kreve tilbake bidrag fordi han har hatt utgifter til barnet selv om dette er ting som skulle vært dekket av deg (fått med meg at du har gitt ham tilbudet).
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #3 Skrevet 15. desember 2009 Bare ring NAV, og forklar hvilken tulling han egentlig er. Av og til må en bare gjøre det. Bare si sannheten. Og si at du gjerne skriver dette i et brev til dem. Og så kan du godt gi ham beskjed om at du faktisk får kopi av det han skriver til NAV ang dette, slik at du ser hva han tuller med. Ikke sikkert han er klar over det, og dermed prøver seg. Lån blir ikke tatt hensyn til, for dette kan en ikke bare ta opp på bekostning av barns underhold(som jo bidrag er). Du trenger ikke kvitteringer for det du har kjøpt til barnet. Du har jo tingene. Og du har jo tilbudt ham å sende det med ungen. Mat, toalettartikler, bleier og seng med utstyr skal han holde selv. Det er det fradrag for i bidraget(samværsfradrag).
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2009 #4 Skrevet 16. desember 2009 Men skal far gi avkall på barnet fordi han ikke kan hente det? At far iht til hi har kjøpt ting og tang til barnet selv om hun har tilbudt han det syns jeg mor bør ta inn over seg - er det ikke fint at barnet har en fast base hos far? Og hvorfor velge å krangle om bidrag, hvorfor ikke heller bli enige - delt samvær (når barnet er gammelt nok)? Blir helt satt ut av hi..!
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2009 #5 Skrevet 16. desember 2009 Synes det er kjempe bra at bf faktisk har kjøpt / fått / lånt egne klær og saker til mini. Men han trenger ikke å komme å klage over det nå Bare for å bruke det som en undskyldning for å ikke betale bidrag. HI
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2009 #6 Skrevet 16. desember 2009 Svar meg nå helt ærlig: Det eneste som man kan bli enige om er delt samvær? Fordi det er det beste? Tror du virkelig delt smvær er det beste for barnet? Det tror nemlig ikke jeg. Eller, om mor og far bytter på å bo der barnet er da. Da slipper barnet å reise fram og tilbake, da kan mor og far ta den belastningen:)
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2009 #7 Skrevet 16. desember 2009 Delt omsorg er aldri det beste for barnet.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2009 #8 Skrevet 16. desember 2009 10:22, leser du selv hva du skriver?? Man kan da ikke bytte på å bo sammen med barnet i samme bopel når fyren har samboer. Hvor mange hus skal disse egentlig ha? Tre stk?
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2009 #9 Skrevet 16. desember 2009 Da foreldrene ikke bor sammen, må barnet jo flytte mellom de to så som disse foreldrene har löst det seg imellom per i dag, så hvorfor ikke en uke hos hver? Den som har fast bostedsadresse med barnet får barnetrygden og evt skatteklasse 2 (og det kan man bytte på å ha annet hvert år), ingen av foreldrene betaler bidrag til den andre, dog deler man utgifter til barnehage / SFO og reiser 50-50. Större innkjöp, for eks sykkel, pc og utgifter til fritidsaktiviteter deler man også på denne måten - med mindre man velger å avtale å stå for dette selv. Ingen krangel om bidrag og derfor ikke baksnakking og misstemning pga dette. Ellers enig i at i en ideell verden er det bra at barnet har en fast base og foreldrene bytter på å väre der - men hadde DU villet dra frem og tilbake med den nye familien din for å väre sammen med barnet?
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2009 #11 Skrevet 16. desember 2009 HI her. Hvorfor begynner dere å diskutere delt omsorg? Det er uvesentlig, og har ingenting med saken å gjøre. Det er lange avstander mellom mor og far, så det er bokstavligtalt umulig å praktisere delt omsorg. Finnes også mange andre grunner som taler imot delt omsorg i denne situasjonen. HI
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2009 #12 Skrevet 16. desember 2009 Delt omsorg er da et vesentlig punkt i barnefordeling? Og hva legger du i lange avstander? Halden - Hammerfest? Eller en time med bil? Andre grunner som taler imot delt omsorg - hva mener du og hva sier pappaen? Er han enig eller uenig i dette?
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2009 #13 Skrevet 16. desember 2009 Delt omsorg er vesentlig for de som faktisk har en kommunikasjon imellom seg som foreldre. Nå har jeg prøvd hele tiden å skape en kommunikasjon imellom bf og samboeren, uten resultat. Barnet er fortsatt lite, og ikke gammel nok til å bli et offer av mor og fars uenigheter. Nå har jeg snakket med en hyggelig dame fra NAV forvaltning, som kunne hjelpe meg med det jeg lurte på ang klagen han kom med. Han har ingenting å stille opp med, da han hele tiden har blitt tilbydt alt av klær og utstyr ved samvær. Det med delt omsorg er da virkelig ingenting å diskutere. Hvorfor er det så nøye for deg det med delt omsorg? Noe sier meg at du er en veldig bitter person, av en eller annen ubetydelig grunn. HI.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2009 #14 Skrevet 16. desember 2009 Men kommunikasjon mellom bf og samboer skal du ikke blande deg i. Kommunikasjonen mellom deg og bf er det viktige. Hvis dere ikke får det til, er barnet allerede et offer, uansett alder. At dere ikke kunne kommunisere med hver andre da dere var sammen er ingen unnskyldning for å ikke kunne kommunisere nå om barnet og ting som angår det. At du ikke unner bf en bil slik at han kan transportere deres felles barn mellom dere, sier meg at du ikke vil at bf skal se barnet, men kun betale. Har du råd til å ha barn kun på egen innkomst? Eller er du avhengig av offentlige midler og barnebidrag fra far for å få økonomien til å henge sammen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå