Gå til innhold

hva forbereder dere?


medlembaby

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er nå i uke 16 og det begynner å vise at jeg er gravid..samtale emnet blir ofte da graviditet, og jeg får hele tiden beskjed av venner/kollegaer/familie som allerede er mødre, om at alt går så bra så lenge du forbereder deg...

 

Men så lurte jeg: Hvordan forbereder dere dere til fødsel og til å få et barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke forberedt så mye ennå, men føler at jeg er veldig "inni det" og har mye utstyr o.l siden storebror bare er 1 år. Men har jo tenkt mye på hvordan det blir å få to tette, og snakker mye med mannen min om hvordan vi skal gjøre ting for at det skal gå best mulig. Men er jo alltid litt vanskelig å se for seg hvordan ting blir siden barn er så forskjellige. Har tenkt litt på hvilken søskenvogn vi skal ha og ny seng, men ikke handlet inn noe ennå. Har mye gutteklær, så venter til etter ultralyden med å evnt å handle klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er viktig og snakke om hvordan man skal takle hverdagen best mulig når den forandres ganske mye (i alle for oss, for vi venter første). Ellers har vi tenkt litt på hva vi må kjøpe etter hvert, men ikke begynt på noen innkjøp enda. Har derimot begynt å rydde litt fordi vi må rydde og pusse opp et soverom før babyen kommer. Satser på å gjøre det tidlig på året når jeg ikke er for stor og formen forhåpentligvis er bra.

 

Og så er det jo litt kos å snakke om navn og hvordan vi ser for oss alt det kjekke med å få barn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som var veldig pengesparende for oss da førstemann kom var å finne vogn etc på tilbud. Da regnet vi ut hvor mye vi hadde spart på allt babyutstyret og følte oss veldig flinke.

Ellers SKAL jeg vite kjønn på babyen på UL etter jul, jeg har strikkedilla og må jo strikke i riktig farge.

Men hvis det er førstemann som kommer er det nok viktig å være psykisk forberedt på at dette er en stor forandring i livet og parforholdet. Det er nemlig en stor forandring og hvis en legger til mangel på nattesøvn etc på toppen av det hele er det greit å ha snakket igjennom en del ting på forhånd.

Ellers er det så mye å kjøpe inn at det er greit å ha god tid til å bestemme seg for hva dere skal ha. Se på forumpå nettet, se på venner og familie, og finn deres favoritter som dere tror vil fungere bra for dere. Vet dere feks at det finnes 3-4 forskjellige str på babydyner?? Skal dere kjøpe alle, eller velge ut en eller to??

 

Lykke til med verdens største lykke;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forberedelser kan være:

 

-holde formen ved like: trene rygg, lår, armer, bekkenbunn + (skrå) mage.

Jeg anbefaler et spesielt fokus på bekkenbunn og både nedre og øvre rygg!

 

-lære om fødsel.

Jeg leste bl.a. Pierre Vellays bok ”Fødsel uten smerte”. Om du tror på fødsel uten smerte eller ei, så har den fine forklaringer om de forskjellige fasene av fødselen, og ellers gode tips. Jeg følte meg mer forberedt når jeg visste litt mer om hva som faktisk kom til å skje. Fins på biblioteker.

Jeg så også serien "jordmødrene" på NRK, som jeg syns ga et fint innblikk i forskjellige typer fødsler. Da blir det kanskje ikke fullt så skummelt om det skulle skje deg, fordi selv om flere ting ser skummelt ut, så betyr det ikke at der "skjer noe" farlig.

Ellers er det mye fin lesing på forumer her -erfaringer fra andre er gull verdt, både når det gjelder fødsel og amming og forventninger.

 

-samtaler med partner.

Som noen har nevnt, forandres hverdagen mye etter å ha fått barn. Jo mer dere kan snakke nå før barnet kommer, jo bedre. Dere kan snakke om det som skal skje, om barnet i magen, om dere, bruke tid på å pleie forholdet, snakke om oppdragelse, om forventninger til diverse osv. At dere begge er litt forberedt på hva den andre kanskje kan komme til å tenke og føle og forvente rundt og etter fødsel. Rett og slett bruke kvalitetstid sammen. Det trenger ikke bli vanskelig selv om man får barn :)

 

-innkjøp.

Tenk over hva som fins, snakk med noen med erfaring, og tenk etter hva dere MÅ ha og hva dere KANSKJE trenger. Man trenger som regel ikke ALT, selv om det "hadde vært kjekt" :) Sonder terrenget, og finn fram til gode priser. Mye bra brukt også. Kanskje dere kan arve av noen?

Jeg anbefaler bl.a. klær i ull/ull-silke både til sommer og vinter, et godt lager av gulpekluter, vaskekluter og håndklær som kan kokes, BabyCare Tvättlappar (solide "papirkluter" som blir klut når de blir våte), elastisk bæresjal (f.eks. Moby-sjal til kun 400 kr) som du kan knyte på før du putter inn babyen + ull-silke-ammeinnlegg fra Nøstebarn til mor :) Babyen kan fint sove i vogna de første månedene: veldig praktisk og syns jeg, for da bare tar du med deg vogna når du skal ut, om babyen sover eller ei :)

 

Forberedelser kommer ofte "automatisk" ettersom man blir "mer gravid". Slapp av og nyt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...