Gå til innhold

Amme-nekt. Hva skal man si?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Neste jordmortime skal vi snakke om fødselen og amming, men jeg gruer meg sånn fordi jeg ikke har lyst til å amme barnet mitt i det hele tatt!

Alle kjente går rundt til meg å forteller meg hvordan det blir i barseltiden, og om amming, og at jeg må kjøpe inn amme-bh osv. Da føler jeg meg som en dårlig mor fordi jeg ikke vil amme...Det gjør SÅ vondt på brystvortene, og de er blitt superømme.. Tanken på å amme barnet mitt føles skummelt ut, og jeg vil ikke...Mye pga jeg ikke vil "ødelegge" brystene, men også fordi dette ikke er "naturlig" for meg, hvis dere skjønner..

Min mor ammet heller ikke noen av oss 4 søsken.

Så jeg lurer på hvordan jeg skal si dette til jordmor? Hun blir sikkert å tro det verste om meg som mor...

Noen av dere i samme situasjon?

Råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*lar være å kommentere*

Skrevet

"er ikke naturlig"?

er det virkelig noen som tenker sånn????

det finnes da absolutt ingenting som er mer naturlig enn amming, bortsett fra selve fødselen da selvsagt!

skjønner veldig godt at man ikke vil amme offentlig, at man ikke vi at andre skal se puppene dine, at men ikke får det til, at man mister melka, at man får masse unehag og vonter og slutter av den grunn, men å ikke prøve i det hele tatt???

er du klar over at det er graviditeten som "ødelegger" brystene? amming gjør faktisk ikke det ;) så siden du tydeligvis er gravid er de allerede "ødelagt"....

Skrevet

Du bør ikke si noe som helst. Les deg opp på temaet slik at du er sikker på avgjørelsen din. Jordmor (eller annet helsepersonell for den del) bestemmer ikke over deg, men du må regne med krasse ord dersom du sier det du tenker.

Skrevet

Det er jo barnet ditt dette først og fremst går utover. Det er vel derfor jordmor vil si litt om saken. Etter jeg har fått barn har jeg tatt mange avgjørelser på vegne av meg og mitt som jeg ellers ikke ville gjort, det er barna som kommer først, ikke meg selv lenger. Sånn oppleves det vel å få barn for de fleste skulle jeg tro. Jordmor og helsesøster sin jobb er å ha fokus på barnet ditt og de kommer sikkert til å reagere på at du ikke vil prøve en gang.

Skrevet

jeg vil ikke...Mye pga jeg ikke vil "ødelegge" brystene,

Må bare kommentere dette; bryster endrer nemlig form og konsistens på grunn av hormoner gjennom svangerskap og barseltid, ikke av barnets diing. Vet av mange som ammet som har beholdt faste bryster, og like mange andre (som meg) som ikke ammet og har fått slappe, lange pupper.

Skrevet

hei..

jeg vil først si at jeg tenkte litti de baner du gjør når jeg gikk gravid...vet alle sier at amming er så naturlig og fint og alt sånt, men da jeg gikk gravid klarte jeg ikke helt å forestille meg at det skulle være det...jeg hadde tenkt å gi det et forsøk, men ikke gå inn for det for alt i verden.

så fødte jeg da og det kom aldri en eneste negativ tanke rundt ammingen da, =) merkelig nok var de negative tankene rundt dette liksom borte vekk..

desverre gikk det ikke så bra med ammingen for min del, så vi måtte gå over til flaske etterhvert...

holdt på lenge med pumping og ammeforsøk, men måtte til slutt gi meg ettersom det gikk utover humør og samværet med barnet mitt..

..det endte til slutt opp med at jeg synes det var helt forferdelig å måtte bruke flaske i stedet for å amme..

sklei litt ut her, men ville bare vise litt at tankene kan forandre seg helt..så vil anbefale deg å ikke avfeie ammingen helt før du har prøvd..kanskje du og endrer mening =)

hilsen en mamma som håper hun får til ammingen neste gang.

Skrevet

Bryster blir ikke "ødelagt" av amming!

Jeg har to barn. Ammet dem i 22 og 15 måneder. Pumpet og leverte melk til morsmelksentralen begge gangene. Har den samme bh-størrelsen nå som før første graviditet (75c), og ikke antydning til hengepupper. Ikke nekt barnet ditt morsmelk på grunn av dum overtro.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...