Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #1 Skrevet 15. desember 2009 Vesla mi er nå 4 mnd, melkeproduksjonen min har vært så som så siden fødsel... dvs jeg har ammet (og ammer fremdeles, det lille jeg har...) men hun har fått tillegg (mme), i starten fikk hun lite men nå er hun oppe i 400ml i døgnet. Saken er den at hun har vært litt grinete de siste dagene og jeg tilbyr pupp og pupp og pupp (blir jo ikke noe mer produksjon om jeg ikke gjør det) og så mme, men nå er hun en "mark" på puppen og nå skjønner jeg hvorfor... der kommer det jo ikke mye ut... Hun får kun pupp på natten og morningen og da er hun fornøyd men på dagen har jeg rett og slett for lite:( Kjenner jeg blir lei meg for det er sååå koselig å amme, og nå ser det ut som det tar slutt... Hun skal fremdeles få det lille jeg har men må nok begynne å gi henne enda mer mme på dagen... ja ja, jeg skal kanskje være glad for at jeg i det hele tatt har melk, men håper at det varer en stund til...
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #2 Skrevet 15. desember 2009 Forstår din frustrasjon om å ikke mestre ammingen. De rådene jeg vil gi deg er å passe på å få i deg nok mat og drikke. Minst 3 l vann om dagen. At du hyppig legger til barnet eller eventuelt pumper deg for å få opp produksjonen. Alle mødre kan amme lenge hvis de klarer å holde produksjonen oppe. Har ammet mine til de nærmet seg 2 år jeg. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #3 Skrevet 15. desember 2009 Jeg har selv vært en melkeku, men også hatt venninner som ikke har vært det.... Tror man må akseptere at alle er forskjellige og at noen faktisk ikke har nok melk. Kjedelig, men sant. Det er veldig praktisk med denne puppen på tur men samtidig har ingen dødd av MME heller.Kanskje du kommer til å nyte dagene mer og slappe mer av hvis du prøver å akseptere at "sånn er livet" ;-) Ikke ha dårlig samvittighet i alle fall, hvis du går over til erstatning :-) Lykke til!
Frk Marge Skrevet 15. desember 2009 #4 Skrevet 15. desember 2009 det er ikke alle som kan det nei har prøvd flittig to ganger og mistet begge gangene. jeg har delammet da første gangen holdt melka i 4-5 mnd før det var tomt på tross av iherdig pumping hver annen/tredje time tom om natten. ble fullstendig utslitt andre gangen hadde jeg et litt mer avslappet forhold til det og hadde melk i 11 mnd. de 6 siste ammet jeg ikke, bare pumpet siden sønnen min spyttet ut puppen da han var 5 mnd og nektet å suge mer... han fikk ca 50/50 mm/mme på flaske helt til han var ca et år. da var lageret i fryseren tomt det eneste du kan gjøre er å pumpe deg hver annen time, hver ekstra nøye med nattamming/pumping. det er lettere å opprettholde melka om du ammer et par ganger på natta. ellers må du spise sunnt og drikke masse. vørterøl hjalp for meg med nr 2
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #5 Skrevet 15. desember 2009 Du høres ut som slik jeg hadde det med første. Når jeg tenker på det i ettertid, angrer jeg så utrolig på at jeg ikke bare slutta å amme mye tidligere. Det rant som oftest minst like mye snørr og tårer som melk, og han måtte alltid ha mme etterpå. Etter at han hadde sovnet om kvelden satt jeg og pumpet og pumpet for å øke produksjonen. Et h******s styr som ikke var til nytte for hverken sønnen min, meg eller mannen min. Etter at jeg ga meg da han var 6 mnd og hadde avfunnet meg med det, ble hele livet mye lettere å leve. Jeg anbefaler deg å gi henne puppen de gangene hun vil ha den, gi henne mme etterpå og å ofre færrest mulig tanker på at det ikke går bra. Du kan også skaffe nesesprayen syntocynon (det skrives ikke sånn, men det er så lenge siden at jeg har glemt det). Den brukte jeg med nr. 2, og den hjelper på utdrivingsrefleksen. Nr 2 ammet jeg i 13 mnd! Hvis du velger å gi deg, skal du vite at barnet ditt har det godt likevel. Kanskje har hun det til og med bedre om hun slipper kaving ved puppen. Ikke kos for deg,, og ikke kos for henne. Jeg skal ikke råde deg til å slutte, men jeg skulle virkelig ønske noen hadde rådet meg til det med førstemann. Jeg vil bare si: Kjenn etter om det er verdt det for deg med denne ammingen! Kanskje er det det, da fortsetter du. Kanskje er det ikke det, da slutter du. Barnet ditt har det flott uansett. Det viktigste har hun allerede fått!
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #6 Skrevet 15. desember 2009 Hei HI her:) Jeg forstår at vi er forskjellig, men skal prøve å være flinkere til å drikke mer (vørterøl liker jeg ikke..he he he)...men jeg kan prøve å pumpe meg, i alle fall før jeg legger meg, for hun legger seg ca kl 20.00 og jeg ca kl 24.00 - og hun pleier å ville ha pupp ca kl 04.00, så får hun på nytt mellom kl 06.00 og 08.00. Hun sover ca 8 timer uten mat, det er jo egentlig bra - men det har kanskje bidratt til at produksjonen blir mindre...!!?? Tok bare litt av for meg i kveld, når jeg forsto at ammetiden min var på vei til å gå over - for det er jo sååå kos:)))hun ligger og koser seg på puppen samtidig som hun smiler, ler og flørter med mamma... jeg får bli ferdig med leimegheten i kveld (tårene triller her:(((() og så skal jeg i alle fall gjøre mitt for å holde litt lenger på ammingen...
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #7 Skrevet 15. desember 2009 Alle mødre kan amme jo,det handler om teknikk og pågangsmot! Kjipt å ikke få det til selvfølgelig men viktig å ikke gi opp for tidlig!
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #8 Skrevet 15. desember 2009 Alle mødre kan ikke amme. Du vet at barn i u-land (akkurat som barn i Norge for mange år siden) dør fordi mor ikke produserer melk? Og at det finnes kvinner som ikke er i stand til å produsere nok melk? Og at det finnes barn som ikke klarer å suge rett? Du har ikke peiling.
Gjest Skrevet 15. desember 2009 #9 Skrevet 15. desember 2009 Du er flink som har stått på og forsøkt uansett. Hvis du prøver ammehjelpen.no kan det hende du får noen tips som kan hjelpe deg. Og går det ikke så er ikke mme det aller verste du kan gi barnet ditt:) En liten tår mm er bedre enn ikke noe i det hele tatt.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #10 Skrevet 15. desember 2009 I u-land er de underernærte og kroppen klarer ikke produsere melk nei, men i gamle dager ammet de til de begynte på skolen omtrent. Jeg har peiling. Har ammet alle mine 3 barn til de nærmet seg to!
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #11 Skrevet 15. desember 2009 Nei, du har ikke peiling. Bare det faktum at du har ammet alle dine 3 barn til de ble 2 viser at du ikke har peiling på hvordan det kan være for dem det ikke funker for. Uansett hva du måtte mene, finnes det kvinner som ikke kan amme, og barn som ikke kan die. Og når du påstår at dette ikke eksisterer, viser du at du ikke har peiling. Så enkelt er det.
AussieAnette Skrevet 15. desember 2009 #12 Skrevet 15. desember 2009 Til 20:46 Min lille har for høy gane til å klare å få vakuum. Og derfor da ikke godt nok tak på puppen. Så kom gjerne hit med din ekspertise, men den hjelper nok 0.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #13 Skrevet 15. desember 2009 Jeg snakker ikke om slike tilfeller hvor barnet ikke klarer å die, da kan du jo pumpe deg. Det jeg mener er at alle har melk hvis de pumper seg eller legger barnet til brystet
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #14 Skrevet 15. desember 2009 Du har fortsatt ikke peiling. Alle har ikke det selv om du og alle du kjenner har det. Pumping funker ikke for alle, selv om det er lett for deg. Meld deg ut av denne diskusjonen og overlat den til de som har peiling.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #15 Skrevet 15. desember 2009 Jeg melder meg ikkke ut av en diskusjon hvor jeg vet jeg har rett! Alle som i utgangspunktet har fått melk i puppene kan opprettholde produksjonene i årevis hvis de er stannhaftige nok!!!!!!!!!!!!
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #16 Skrevet 15. desember 2009 Du har ikke rett. Ja, man kan opprettholde den produksjonen du har, men om den i utgangspunktet er slett blir er det ikke nødvendigvis bedre uansett hva du gjør. Og kom ikke med standhaftighet til meg, du vet ingenting om ammeproblemer. Det er helt tydelig og innlysende.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #17 Skrevet 15. desember 2009 Selv om du har hatt problemer med ammingen så betyr ikke det at du ikke kunne amme. Du har bare gjort det feil dessverre! ALLE har melk når de har vært gravide dermed basta!!!
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #18 Skrevet 15. desember 2009 Nå fikk jeg lyst til å bli skikkelig ufin. Men så kom jeg på at det holder med en av oss som er ufin. Heldigvis er jeg i hvert fall smartere enn deg, som kan innse at selv om jeg fikk til å amme med nr. 2 og hadde problemer med nr 1, finnes det både kvinner som ammer uten problemer, kvinner som ammer med problemer, kvinner som overvinner problemer, kvinner som ikke vil overvinne problemer, kvinner som ikke gjør sitt beste, kvinner som gjør sitt beste og får det til, kvinner som gjør sitt beste men dessverre har gjort det feil OG kvinner som ikke har fysiske forutsetninger for å kunne amme. Du skjønner det, lille venn, at selv i dyreverdenen er det dyreunger som dør fordi moren av en eller annen grunn ikke har nok melk. Men de er kanskje bare for dårlige til å amme?
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #19 Skrevet 15. desember 2009 Ja i dyreverden trokker de på ungene og der så det blir et dårlig eksempel. Nei du har nok tapt min venn. Ingen sak å amme hvis du virkelig VIL!
Frk Marge Skrevet 15. desember 2009 #21 Skrevet 15. desember 2009 nå ble jeg mektig provosert her! det er ikke sant det du sier! jeg fikk en sønn som ikke klarte å suge meg tom, men jeg pumpet meg etter hver eneste amming. pumpet meg hver 2. time hele døgnet i 11 mnd. allikevel hadde jeg bare ca 50% av hva han trengte. han var ikke en syk unge, ikke fødselskadet, ikke trøtt hele tiden heller. han fikk bare aldri skikkelig tak med sugingen. jeg hadde ikke nok rett og slett. jeg har rett og slett ikke mulighet til å produsere nok. det går jo oppover, men altfor tregt og det detter kjempefort for den minste ting jeg har bare innsett at om jeg hadde levd i steinalderen hadde jeg ikke klart å holde liv i barna mine ikke uten hjelp i allefall ... men jeg gav ikke opp fordet. brukte nesespray for å lette utdriningsrefleksen, drakk masse vann, ammete, vørterøl, slappet av, sov bra, spiste bra, gikk turer og fikk frisk luft, ringte og fikk masse råd og hjelp av ammehjelpen, jordmor, helsesøster og var faktisk en hel uke på barsel for å komme igang med ammingen etter fødsel fordi jeg sleit med førstemann også (men av sykdomsgrunner) sorry, men jeg fikk aldri nok melk... jeg hadde ikke økedager, eller økeuker... jeg hadde 11 sammenhengende økemåneder... føler selv det var verd det, men for et slit... og om noen tør påstå at jeg ikke gjorde alt jeg kunne, så synes jeg rett og slett de er skikkelig onde! det er en myte at alle kan få nok melk til å fullamme. de som ikke fikk det til før fikk melk av andre som hadde mer enn nok. det var folk som jobbet som "ammer" før i tiden". det var også vanlig at de som hadde nok melk lot puppen gå rundt til unger i nermeste omkrets. nå er det litt mer kommersiellt siden disse selger melka si til prematuravdelinger istedenfor og vi andre kjøper hipp eller nan. så svelg ordene dine! det er riktig at mange, kanskje tom de fleste kan amme, ikke alle disse kan fullamme, men mange kan. men ikke alle!!! og nå gidder jeg ikke være anonym en gang
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #22 Skrevet 15. desember 2009 Hei igjen HI her: Jeg bude vel egentlig ikke bli "sjokkert" (tar i litt, men...) over at denne tråden også ble en "krangletråd"... var ikke meningen å starte en debatt om emnet, men takker for gode råd:) Skal gjøre det jeg kan for å opprettholde produksjonen, men blir det for mye stress så får jeg gå over til mme...
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #23 Skrevet 15. desember 2009 Har aldri vært snakk om å fullamme her vell.vi snakker om å amme generelt. Det gjorde jo du til ditt barn var 11 mnd så hurra for deg!
Frk Marge Skrevet 15. desember 2009 #24 Skrevet 15. desember 2009 med fullamming mener jeg da å ikke behøve å bruke mme. det har ikke jeg hatt muligheten til. måtte i tillegg begynne med velling når de var 4 mnd, fordi de begge la på seg altfor lite. å bare amme til 6 mnd+ ser jeg som utopi for min del. hurra som du sier for dem som får til det men drømmen min er å slippe å bruke tillegg om jeg er så heldig å få en til.... *drømme* men det forblir nok en urealistisk drøm uansett hvilken innsats jeg legger i det..
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #25 Skrevet 15. desember 2009 Lykke til med neste svangerskap da og håper du får til ammingen. Nå er det natta her. Takk for praten selv om jeg fikk deg provosert. Sier bare det jeg mener jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå