Gå til innhold

HIV- tar de automatisk tester for dette under svangerskap i Norge?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De har gjort det under alle mine 3 sv.skap hvertfall, så regner med det :)

Skrevet

Begge mine også, men tror du kan reservere deg om du har en grunn for det.

Skrevet

Jeg "måtte" ta HIV-test ved første legekontroll. Altså jeg måtte ikke ta testen, men legen informerte at om jeg ikke lot meg teste så ville jeg ved fødsel bli behandlet som om jeg hadde HIV. Dette for sikkerheten til de ansatte og andre ved avdelingen.

Samtykket selvfølgelig til testen og alt var, som forventet, ok:)

Skrevet

Ja det er helt vanlig.hvis du velger å ikke ta hiv test så vil du bli behandlet som du er hiv positiv..thats the way it is...

Skrevet

Blodprøven de tar på første kontroll testes automatisk for HIV, syfilis og... hepatitt...? (Litt usikker på den siste der. ) Med mindre noe annet blir spesifisert.

Ellers skal det jo sies at det er veldig viktig å la seg teste for hiv når man er gravid, ikke bare for egen og helsepersonellets del, men fordi at om man har hiv vil dette mest sansynlig smitte barnet om man ikke får behandling under svangerskapet.

Skrevet

jeg har ikke blitt testet for hiv nå, siden jeg ble testet for det, når jeg var gravid for 4 år siden. Jordmor sa også at det gikk bra. Hmmm, vil jo ikke bli behandla som hiv pasient pga jeg ikke testet for det nå..

Skrevet

Legen spurte om jeg ville ta HIV-test, så tror ikke du må hvis du ikke vil.

Skrevet

Kan ikke huske om jeg ble testet eller ikke under siste svangerskap. men har hvertfall ikke sagt nei til en test, så da kan jeg kanskje anta at jeg har blitt testet...?

Grunnen til at jeg spor er at jeg over de siste årene har f9tt gradvis dårligere helse og svekket imunnforsvar. Sopp i munnen, uforklarlige hudutslett plutselig, konstant hovne lymfekjertler i hals og under armer osv. Generellt sliten, slapp og dårlig. Symptomene stemmer overens med HIV virus......

HI

Skrevet

Jeg, som også noen ovenfor nevner, ble spurt om jeg ville bli testet og informert om at hvis jeg ikke gjorde det ville jeg bli behandlet som om jeg hadde det. Naturlig nok.

Er du usikker, så snakk med legen din om det har blitt testet ved dette svangerskapet, og hvis ikke så be om en test. Abolutt ikke sikkert det er det som er årsaken til symptomene dine, men ta en test så du slipper å tenke på det! (også med tanke på evt smitte til babyen din, er det lurt å sjekke)

Skrevet

Jeg måtte be om at de skulle ta det. Ingen blodprøver ble tatt før jeg ba om det... Og da jeg ba om hiv så jordmoren ut som om hun ble livredd meg... :)

Skrevet

Selvsagt kan jeg, og vil mest sannsynelig gå til legen. Jeg vil bare være litt finne ut litt om dette på forhånd.

HI

Skrevet

Ser man det....

Jeg kan ikke huske og ha tatt den, men kan derimot heller ikke huske og ha bedt om og IKKE ta den. Så.....

HI

Skrevet

Egentlig skal legen spør om du vil ta hiv test, men tror ofte de glemmer det bort og bare tester. Jeg fikk tilfeldigvis utlevert et skriv med alle prøve svar og der sto det hiv-negativ. Ingen spurte om jeg ville ta den, så visste ikke at den var blitt tatt. Uansett helt greit for meg for ser ingen grunner for at man skal nekte å la seg teste.

Skrevet

Om du har tatt hiv-test vil jo svaret stå på svangerskapspapirene dine. Ellers vet jo ikke føden at du er neg/pos.

Skrevet

Jeg vet, men kan desverre ikke finne papirene mine etter at vi har flyttet + div. må kontakte svangerskapskontrollen/sykehuset evt.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...