Gå til innhold

Koking av vann, hvor lenge??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Lurte på en ting, hvor lenge koker dere vannet til mme og grøt? Min datter er 11 mnd, jeg koker det ennå men hun drikker jo springvann så går det ann å bruke det til grøt og mme også eller bør det kokes?

Takk for svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man bør ikke bruke varmt vann fra springen fordi det kan være kobber i vannet (pga kobber-rør). Men du trenger ikke koke vannet opp, det holder jo å varme det til det er passe varmt. :)

Skrevet

Ja, akkurat varmt vann fra springen bør unngås (både for store og små). Men vi hadde to forskjellige løsninger på vann til grøt og mme:

1 - Kokte opp 1 liter vann i vannkokeren, og lot det stå og avkjøle seg. Når vi tengte lunkent vann varmet vi det bare til passe temperatur og brukte det. Det hadde jo allerede blitt kokt.

2 - kokte opp kokende/ varmt vann og blandet ut med kaldt springvann.

Ble tipset om dette av en dreven helsesøster ;o)

Skrevet

etter 4 mnd tåler barna mere bakterier. Etter 4 mnd kan du slutte å koke flasker, vann, smokker og lignende.... :)

Skrevet

Jeg har sommerbarn og de har fått vann fra springen fra de har vært ca 3 mnd. Aldri kokt flasker eller smokker etter den tid heller. Men når det gjelder grøt så koker jeg vannet, selv om det ikke er nødvendig. Det har vel mest med å gjøre at når jeg først setter på vannkokeren for å varme opp vannet så går den til den stopper av seg selv/vannet koker.

Skrevet

du trenger jo ikke å koke vannet lenger, man kan slutte med det ganske tidlig. (hs sa rundt 4 mnd)

men ikke bruk varmtvann fra springen. enten ha kaldt vann og varm til riktig temp i mikro eller gjør som jeg, ha en vannkoker du kan stille inn på 40-60-80-100 grader :-) så utrolig praktisk.

bare trykk på 40 grader for vann til flaske og 80 for grøt, så får det perfekt temperatur med en gang uten å måtte pese med å sjekke temp, gjøre kaldere/varmere osv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...