Gå til innhold

Foreldrepermisjon - 56 uker med 80% utbetaling eller 46 uker med 100% utbetaling?


vannmann_81

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har funnet ut at det er på tide å søke til NAV om permisjon, og må da velge om vi skal gå for 56 uker eller 46 uker. Synes det er vanskelig å velge.

 

Med 80% utbetaling får vi jo lengst permisjon, men det svir egentlig litt for mye i lommeboken med betydelig reduksjon i inntekt hver mnd.

 

Med 100% utbetaling blir jo permisjonen veldig kort, og jeg må begynne i jobb i november (og evt spe på med 5 uker ferie). Har også lest at det kan lønne seg å velge 100% utbetaling og evt spe på med permisjon fra jobb uten lønn, men dette virker komplisert, og da virker det som om man først må tilbake i jobb mens far bruker fedrekvoten, for så å gå ut i permisjon uten lønn igjen.

 

Får man barnehageplass eller ikke? Er det for tidlig å sende en liten tass på 10 mnd i barnehage?

 

Mange spørsmål.. Hvordan skal dere løse permisjonskabalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

46 uker 100% hos oss. Det er ikke akkurat godt å sende en liten tass på 10 mnd i barnehagen, men det er ikke godt å sende en tass på 12 mnd i barnehagen heller... Vår yngste startet tilvenning i barnehagen da han var 9 mnd, fikk med seg beholdere med morsmelk som han kunne få i tillegg til vanlig mat, så laget de babymat til ham i barnehagen av det de laget middag av til de store barna, det gikk veldig fint.

 

Vi har prioritert å prøve å ha kortere dager enn "normalt" for ham i barnehage ved at en av oss leverer i barnehage og begynner sent på jobb og en henter og da har begynt tidlig på jobb. Har klart å ha dagene hans fra halv ni til halv fire da istedenfor å ha 8-17 i barnehagen...

 

Tror også det kan være lurt å bruke familie, hvis man har og de kan og vil, til å hente tidligere innimellom, sånn at dagene i barnehagen blir kortere. Vår småttas trives godt i barnehagen, og har gjort det hele tiden, men han ble jo en slags maskot da, og alle som jobbet der syntes han var såå liten og søt og måtte bare kose masse med ham hele tiden. Det er en fordel med å sende småtasser i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi tenkte vi skulle vente med å sette han i barnehage til høsten 2011... tar 56 uker permisjon pluss ferie (vil ha lengst mulig tid med førstemann)...BF skal ta sine 10 uker helt på slutten... Så skaffer vi dagmamma de siste mnd før barnehagestart... synes det virker som en god løsning for oss ihvertfall... men nå tenker jeg heller ikke så mye på pengene... har helt vanlige jobber, så vi kommer sikkert til å merke det litt... men er redd for å ikke bruke nok tid med lillegull:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har vi nok litt for stor lånebelastning til at vi kan klare oss med en 80% inntekt i et år... I tillegg har mannen over 6G i inntekt, så vi kommer til å merke det når han skal ha permisjon uansett. Hadde økonomi ikke vært en sak, så hadde vi nok tatt 56 uker med 80% utbetaling.

 

Hos oss regner jeg også med at pappa kommer til å ta litt mer enn 10 uker - forrige gang tok vi 22 uker hver, denne gangen er situasjonen litt annerledes, siden han nettopp har begynt i ny spennende jobb, så vi må tilpasse litt til hans nye jobbsituasjon. I forrige jobb var det helt fint at han tok fem måneder borte, det var andre som kunne ta hans oppgaver i den perioden - i den jobben han har nå er han litt mer "unik" og det er ikke så mange som bare kan ta over hans jobb - da må vi bare tilpasse oss litt sånn at det går bra for både jobben hans og oss :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at vi kommer til å gå for 56 uker med 80% lønn. Rett og slett for at barnet skal bli eldst mulig innen han/hun skal begynne i barnehagen. Med 56 uker permisjon rekker han/hun jo å fylle året før vi trenger barnepass. Jeg hadde egentlig håpet på å kunne ha ham/henne hjemme til barnehagestart høsten 2011, men vet ikke helt om vi klarer det, rent økonomisk.

 

Vi er i en heldig situasjon; har lite lån og relativt greie lønninger. Så vi får se hva vi får til.. ;) Personlig syns jeg ikke noe særlig om å ha så små barn i barnehage - men samtidig er det helt klart at det for mange er en nødvendighet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg vi har funnet en løsning, etter x antall samtaler med NAV traff jeg endelig på en dame som visste hva hun snakket om.

 

Jeg tar da ut 36 uker, etterfulgt av ferien som jeg har spart opp til 2010, deretter 2 mnd permisjon uten lønn etter avtale med arbeidsgiver. Far kan i utgangspunktet ikke ta ut fedrekvote (10 uker) uten at mor er i arbeid/ferie, men så lenge man søker til NAV i løpet av permisjonstiden om utsettelse kan han få ta sin kvote etter at jeg er ferdig med foreldrepermisjon, ferie og utvidet permisjon uten lønn.

 

Vi vil også prøve å få til noen uker sammen i fars permisjon, ved at jeg tar ut et par av ferieukene for 2011 når han er hjemme.

 

Vi inngår avtale med banken om 1 års avfragsfrihet på boliglånet, da skal vi klare å få regnestykket til å gå opp også, da vi har ganske høy lånebelastning og derfor ikke velger 80% utbetaling. I det store og det hele lønner det seg å ta ut 100% utbetaling og kortere permisjonstid, og heller spe på med permisjon uten lønn.

 

Da er det bare å håpe på barnehageplass i mars 2011. .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har satt inn spareblusset og skal gå hjemme fram til august 2011. Jeg jobber som førskolelærer i en barnehage og syns det er for tidlig å sende knerten i barnehage noe særlig før pga ulike sider ved barns utvikling i ettårsalderen. I tillegg er det vanskelig å få plass i en god barnehage i Oslo utenom hovedopptaket (og fordi jeg jobber i barnehage vet jeg for mye om barnehagene i området til at jeg velger hvilken som helst av dem). Mulig jeg er litt for sær, men føler meg tryggest sånn. Jeg kommer til å ta 36 uker med full lønn deretter 16 uker ulønnet før faren tar sine 10 uker med full lønn etterfulgt av 10 uker ulønnet. I juli 2011 tar vi begge ut ferie. Fikk anbefalt å ta 46 uker 100% for da får vi mest penger. Og husk at fra bebis er 1 år gammel og ikke går i barnehage får dere kontantstøtte på litt over 3000 i mnd i tillegg til barnetrygden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bare å komme med en heads-up til dere som vurderer å ta 100% utbetaling og ta 2 måneder ulønnet permisjon etter dette. Dere må være klar over at dere da mister retten til sykepenger siden du må ha hadt arbeidsinntekt(svangerskapspenger, lønn, sykepenger osv) i minimum 6 uker før du har rett på sykepenger. Skulle du da ikke være helt frisk og trenger sykmelding etter at du har tatt de 2 månedene med ulønnet permisjon så har du ikke rett på sykepenger. Det var det ei på Nav som opplyste oss om, glad hun gjorde det siden vi vurderte denne modellen. Jeg har selv vært plaget med bekkenløsning siden jeg var 3 måneder gravid og det er ikke sikkert dette forsvinner av seg selv til jeg skal ut igjen i en jobb med ekstremt høyt tempo. Det kan jo hende man ikke klarer å jobbe fulltid med deltid en periode, sånne ting kan man ikke forutse...

Bare ta det med i vurderingen jenter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Det var dette vi fant ut også, og har heller gått for den andre varianten med 56 uker. I tillegg til dette kunne vi ikke få regnestykket til å vise at den ene varianten var mer "lønnsom" enn den andre, så da ble det lengst mulig foreldrepermisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...