Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #1 Skrevet 15. desember 2009 Ja det kommer jo selvsagt på hvem som sier det. Er det mamma eller mannen min er det helt ok. Jeg er student å har basisgruppemøter med noen som er en del år eldre enn meg. Jeg kjenner ikke dem så godt, for jeg er ganske ny i den klassen. Jeg måtte sende en mld å si at jeg ikke kunne være der så lenge i morgen, og om at vi kunne begynne litt tidligere. Fikk til svar "jada lille venn". Jeg vet ikke hvorfor men det irriterte meg grenseløst. Fikk liksom følelsen at jeg bare var småjenta i deres øyne. Likte det ikke i det heletatt. Selv om jeg vet at hadde mamma skrevet det samme hadde jeg ikke reagert i det heletatt. hva tenker dere når noen dere kjenner sier det?
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #2 Skrevet 15. desember 2009 Maktbehov...... Dette er en kontrollteknikk for å gjøre andre mindre sikre, og at de skal føle seg underlegne. Ikke alltid bevisst fra "giver", og ikke alltid ment som maktutøvelse. Men noen ganger oppfattes det slik av mottaker. Den personen du mener, kan nok ha dette som en vane bare. Og mener da lite med det.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #3 Skrevet 15. desember 2009 Huff, kom til å tenke på at jeg tabbet meg ut i en kollokviegruppe en gang, he he. Var ganske konsentrert om det jeg holdt på med, og glemte at det ikke var samboeren min jeg snakket med og klarte å slenge på en "vennen" på slutten av en setning til en av mine medstudiner. *flau* :-D "lille vennen" og sånn er kosenavn som en kan bruke på familie og venner, men ikke kollegaer og medstudenter! Det passer seg bare ikke! Jeg hadde i allefall følt det veldig ubehagelig og følt at de ville heve seg over meg eller følte seg "bedre" enn meg. Det virker litt nedlatende, ikke sant? Som om en prater til et barn, med en god porsjon overbærenhet...
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #4 Skrevet 15. desember 2009 Det er nedlatende fra fremmede..
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #5 Skrevet 15. desember 2009 Enig, det er nedlatende når det ikke kommer fra de nærmeste..
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #6 Skrevet 15. desember 2009 Det kommer litt ann på settingen. Fra mine nærmeste er det helt ok å bli kalt lille venn, men da utenfor noen spesiell sammenheng. Setninger som "lille venn, du må jo huske at du må gjøre det sånn" osv er nedverdigende uansett om det kommer fra nærmeste eller fremmede. Det blir litt sånn lille venn forstår du ingenting du da?
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #7 Skrevet 15. desember 2009 hi her, takk for svar.. det er akkurat slik jeg føler det, men begynte å lure på om jeg var litt unormal...
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #8 Skrevet 15. desember 2009 Psj.. sier det til kollegaer som er 30 år eldre enn meg også jeg - tror det har mest betydning på måten det blir sagt på. Sleng på et smil og et blunk med øynene så er det bare koselig uansett hvem du sier det til:)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 15. desember 2009 #9 Skrevet 15. desember 2009 jeg sier også det til de andre i min basisgruppe. det er en kjent hersketeknik. heldigvis så kjenner de meg og påpeker at jeg er den minste og ikke trenger å være så breial om jeg går for langt (alt med glimt i øye begge veier) ikke tenk noe mer på det, og sier de det når du er der så parerer du med "å måtte benytte seg av hersketekninker er en svakhet" mens blunker
Tokatter_USA Skrevet 15. desember 2009 #10 Skrevet 15. desember 2009 Ikke vær så sikker på at det oppfattes som koselig....
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #11 Skrevet 15. desember 2009 Minner meg på rett før jeg skulle ta en eksamen. Vi satt på plassene våre, da en av eksamensvaktene, en eldre mann, henvendte seg til en av studentene og mente at hun skulle flytte seg, fordi hun satt for nært en annen. Hun satt slett ikke nært, og ville ikke flytte seg fra vinduet (8 timers eksamen, frisk luft er et must). Da sa han i en skikkelig nedlatende tone: "Hør nå her, lille venn..." Det han ikke visste, var t hun er feminist på sin hals. Jeg satt bakerst i rommet, og kunne faktisk se alle studentene holde pusten og vente på smellet. Og gjett om det smalt! Skal love han var spak etterpå, og hun ble sittende der hun satt. Hun truet med å melde fra til skolen at han sjikanerte henne, og det er jeg enig i. Man kaller ikke en dame på 40 år "lille venn"!
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #12 Skrevet 15. desember 2009 hater å bli kalt lillevenn... var på et kurs om hersketeknikker for mange år siden og dette er en form for hersketeknikk. Lillevenn fra folk jeg ikke kjenner særlig godt (basisgruppe, kollokviegr, arb.plass..) er svært upassende - min menning... kan heller ikke fordra (hvem som helst) som sier (under en diskusjon) "tror ikke du skjønner helt hva jeg mener (etterfulgt av) lillevenn".... men det beste er å ikke svare, lærte meg en ting som har hjulpet meg da jeg gikk i terapi - om du gjentar argumentene dine, svekkes budskapet...derfor si det du mener - en gang! Det er faktisk svært effektivt....
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #13 Skrevet 15. desember 2009 jeg hater enda mer å bi kaldt frøken! Føler meg som en 4 åring da!
Winterlady Skrevet 15. desember 2009 #14 Skrevet 15. desember 2009 Lille venn er en svært nedlatende hersketeknikk ja. Men også lett gjennomskubar, og benyttes av folk som ikke har særlig andre overtak på den andre parten de tråkker på, enn nettopp sin alder
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå