Gå til innhold

Hva er dødelig navlebrokk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hva er sjangsen for at babyen får det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fant dette da jeg googlet navlebrokk:

Navlebrokk Av Helsedoktoren.no

Av: Helsedoktoren.no

Hva er navlebrokk?

Navlebrokk er et vanlig og helt ufarlig brokk ved navlen som især ses hos spedbarn

På medisinsk språk kalles det for hernia umbilicus.

Hvorfor får man navlebrokk

Brokk er deler av tarmene som presses gjennom svake steder i bukveggen.

Et av disse svake stedene er ved navlen - andre steder er bl.a. i lysken, hvor man får lyskebrokk.

Spedbarn har ofte et svakt sted rundt øvre del av navlen, hvor tarmen kan presses ut som en ”kul” – et navlebrokk.

Hvor hyppig er navlebrokk?

Navlebrokk er svært vanlig hos spedbarn og kommer ofte kort tid etter fødselen

Hva er symptomene på navlebrokk? Symptomer

Navlebrokket ses som en bløt kul ved navlen.

Ofte er brokket ikke synlig om morgenen, men kommer frem i løpet av dagen.

Det er typisk at økt trykk i magen vil få brokket frem og gjøre det større. Derfor vil brokket bli stort når barnet skriker, gråter eller spenner magemusklene på annen måte.

Navlebrokk hos spedbarn

Er navlebrokk farlig?

Det er viktig som foreldre å være klar over at navlebrokk er helt ufarlig!

De store navlebrokkene kan første gang se voldsom ut, men de er ikke plagsomme for barnet og de er ikke farlige.

Hvordan behandles navlebrokk? behandling

Navlebrokk hos spedbarn skal i praksis aldri behandles. De er som sagt ufarlige og bare et ”kosmetisk” problem.

Brokket svinner stort sett alltid før barnet er 2 år.

Har barnet fortsatt brokket i skolealderen kan operasjon overveies – av kosmetiske årsaker.

Plasterbehandling, som tidligere var populært, har ingen virkning og anbefales ikke.

Skrevet

Hei

Altså...det finnes 2 typer navlebrokk...den ene typen er den brokken som kan opereres inn igjen i kroppen etter at barnet er født...

den andre typen er hvor de viktigste indre organene som lever, tarmer osv ikke har vokst inn i kroppen og fortsatt henger utenpå kroppen...

de går heller ikke an og operere inn igjen i kroppen etter fødsel.

dette er ett tilfelle som intreffer sjelde etter det jeg fikk høre da min gutt hadde dette....

Skrevet

fant ikke artikkelen jeg?

men uansett så het det ovalum ett eller annet , og det jeg fikk beskjed om da gutten vår hadde det var at når brokket var så stort at leveren osv hang utenfor, så ville barnet dø enten i mors liv eller kort tid etter fødsel.

ikke mulig og operere på det han hadde...så kommer kanskje an på størrelsen på brokken....

Skrevet

merkelig at linken ble sånn....

søk gastroschise i google, artikkelen er første som kommer opp. fra kirurgen.no

trist å høre om gutten din, virker som om han hadde den mest alvorlige tilstanden:(

men det variere jo mellom hvor mye som ligger utenfor, litt av tarmen, hele tarmen, blæren osv.

Skrevet

leveren lå utenfor, samt tarmer og div, så ja, det var ganske alvorlig....og det endte jo også deretter...men som sagt så er det sikkert mange forskjellige diagnoser av dette....jeg fikk iallefall vite at det var 2 typer navlebrokk, en som var dødelig pga det ikke kunne opereres og en annen type som var snill som går an og operere....

men dette er det jeg vet og orker egentlig ikke å søke så mye på det...og anbefaler heller ikke andre og lese så mye om det da dette er sjelden og bare gjør en selv redd....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...