Gå til innhold

Jordmorkontroll uke 29


vann123

Anbefalte innlegg

Har vært hos jordmor i dag og fått bekreftet at magen vokser som den skal, og litt til, og baby har fine hjerteslag, og Hb er finfin og alt er helt som det skal være. Ligger litt over på symfysefundusmåletingen, men jeg er ikke spesielt liten, det er heller ikke min mann, og minstemann var 4340 da han ble født, så det er vel ingen som regner med at dette er noen liten baby :-) Det som overrasker meg mest, og som jeg er kanonfornøyd med er at jeg ikke går så mye opp i vekt som jeg hadde trodd jeg skulle gjøre - har litt å ta av fra før, og har til nå lagt på meg totalt 5,5 kg fra utgangspunktet mitt før jeg ble gravid. Det betyr at de sjokoladene jeg ikke har klart å motstå å spise ikke har gjort så stor skade som jeg trodde - hurra!

 

Har også bikket over til tredje trimester nå og i dag - for første gang - så ser jeg at det kommer jo til å ta slutt en gang dette - om knappe tre måneder kan jeg ta på meg sokker igjen uten å pruste som en hvalross, og jeg kan se tærne mine igjen når jeg står oppreist! Jeg er ikke så begeistret for hele denne gravidingen, men nå som jeg ser at det kommer til å ta slutt en gang så kjennes det litt lettere.

 

Er egentlig ganske glad for at det er jul snart også, de dagene går jo fortere, og vips så er en måned til forsvunnet. Hvordan har kontrollene til dere andre vært?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kontrollene virker helt greie, har også litt høye symfysemål og jeg er vel egentlig ikke så stor fra før og forrige datter kom heller ikke ut så stor, men jordmor mente at livmoren vokser litt hver gang og gir litt ekstra tumleplass til babyen. Jeg har også blodtrykk som en konfirmant mente hun og har en aktiv gutt i magen. Vektøkningen nærmer seg 16 kilo, men jeg ligger i risikosonen for svangerskapsdiabetes og forbrenner ikke sukker som jeg skal, så her går det mye i gulrøtter og vann for tiden. Har også kronisk urinveisinfeksjon og litt "bekkenløsnings" plager, så jeg vil be om en sykeemeldig for en bijobb jeg har som vaskehjelp en dag i uken. Jeg kan rett og slett ikke gå resten av dagen etter denne. Kvalmen kom også tilbake for noen uker siden.

 

Oppsummert så er dette svangerskapet en del tøffere fysisk enn første, men jeg var jo så ung sist og barnløs, ikke minst. Nå tar jeg både hånd om min datter og min samboer med ødelagt kne. Vi bor i fjerde uten heis :-( Dagens klage! Utover dette så synes jeg det er kjempedeilig å være gravid og jeg synes faktisk at det er litt vemodig at det snart er over, i forhold til sistgang hvor jeg bare ønsket at babyen skulle bli ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er alt også som det skal. :-)

Blodtrykket er fint og ikke tegn på uiv. Magen vokser og ligger akkurat på kurven, og jeg har gått opp ca 7 kg. Har ingen plager i dette svangerskapet, blir litt stiv og støl i bekkenet etter en lang dag, men det kan jeg fint leve med. :-)

 

Jeg går regelmessig til ul siden jeg har fare for å føde for tidlig, men så langt er det ingenting som tyder på at det skal skje noe enda, heldigvis! Jeg synes svangerskapet har gått forbausende fort denne gang, og er takknemelig for hver uke jeg får beholde jenta inni magen. Jenta er litt mindre enn gjennomsnittet, men vokser fint. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på kontroll hos jordmor i går.. var da akkurat 29uker... blodtrykk var fint.. hjerteslagene på 155... urinen flott, og magen var på kurven... hadde gått opp 2 kilo fra det jeg veide før graviditeten... så kan ikke klage så mye... bortsett fra at jeg allerede er LEI... altfor tidlig sier alle.. så får bare smøre meg med tålmodighet... har oxo kjøpt meg jordnøttolje, så nå ere bare å kline på fremover:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Babyen ser ut til å ha det fint. Magen ligger over normalen, men jeg er nå småvokst selv heller. Har masse kynnere og bekkenløsning. Har måttet slutte helt å trene, har aldri vært så lite i bevegelse som det jeg er nå. Det er ett helt nytt liv for en som alltid har vært over normalen fysisk aktiv. Må støtte meg på vann123 og være litt politisk ukorrekt, da jeg heller ikke er overbegeistrert for å være gravid. Selv om babyen er meget velkommen, da sjansene våre for å få barn var små og vi ikke er av de yngste lenger. Så er litt overransket over at jeg trives så lite med å være gravid.

 

Har nå blitt 50% sykemeldt. Ikke helt som forventetet, da jeg ikke har vært borte fra jobb på 8 år. Men må jo ta hensyn til den lille, vi vet jo ikke om vi får flere muligheter.

 

Begynner se slutten nå, og gleder oss masse sammen med to sett besteforeldre som ikke vet hva godt de kan gjøre eller hvordan de kan stille opp :)

 

Godt nytt år til alle sammen.

Det er ett meget spennende og utfordrende år vi har foran oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...