Gå til innhold

Hva er en "lettere psykisk sykdom" da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser på en debatt om at det er så trendy og være psykisk syk og at for mange med "lettere psykisk sykdom" blir sykemeldt pga dette.

Hva er en "lettere psykisk sykdom?" Hvordan definerer dere dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

mild depresjon, mild sosial angst, milde former for ocd f.eks.

med disse sykdommene burde man være i stand til å opprettholde et normalt liv, noe må man bare leve med rett og slett. Samtaleterapi kan gjøre underverker for milde typer psykisk sykdom :)

de deles stort sett opp i mild, moderat og alvorlig. Så der har du skalaen.

Skrevet

Letere psykisk sykdom er det alle har. Akkurat som alle har lettere fysisk sykdom. Det finnes ingen mennesker som er 100% friske, hverken fysisk eller psykisk.

Kjenner du noen som ikke har NOEN av disse tingene?: ryggproblemer eller andre muskel- leddplager, allergier, migrene, sensitiv tarm, eksem, diabetes osv.

På samme måte har de aller fleste en eller annen lettere psykisk lidelse som ofte kommer frem i stressende livssituasjoner. Noen er disponert for lettere depresjon, noen er disponert for utmattelsessyndrom, noen får lette angstanfall i perioder, noen får spiseforstyrrelser osv.

Personlig har jeg en liten sklerose i ryggen, eksem, pollenallergi, migrene, Irritabel Bowl Syndrom. Psykisk så har jeg hatt spiseforstyrrelser i ca. 7 år (ikke nå lenger), en liten periode med angstanfall (varte heldigvis ikke lenge, og gikk over når jeg ble forklart hvor normalt dette egentlig er) og lettere depresjon.

Med andreord: Jeg er helt normal.

Skrevet

Men du sier selv at du har diagnoser, Dunder...... Det er jo poenget. Om du er normal, hvorfor har da plagene dine fått navn av en lege? Hvorfor er da andre med diagnoser mer unormale enn deg? Og er de mer unormale om de takler det annerledes, eller trenger mer tid sykemeldt?

Sykdom både på kropp og sinn har alltid vært tilstede. Det er ikke et nytt fenomen. Men å mene at en ikke trenger navn på dem, er feil. Selv om de er av lettere art. En forklaring er lettere å finne og å få, om plagen har et navn. Og behandling og forståelse.

Det kan være at du trenger en dag eller to hjemme av og til pga migrenen? Hvorfor da ikke de med psykiske plager?

Skrevet

Nå har jeg aldri hevndet at man ikke kan være sykemeldt pga. psykiske plager (mulig du blander meg sammen med noen andre i debatten), men jeg har hevdet at lettere psykiske plager overdramatiseres. Det blir bare verre for dem som har det vanskelig, når folk behanlder de som om de er alvorlig syke. Ved å normalisere psykiske plager, så er de lettere å takle. Akkurat som man kan leve et normalt liv med full jobb når man har ryggplager, er gravid o.l. så kan man leve helt normalt om man er litt deprimert.

Skrevet

Jeg har dystoni som gjør at talen påvirkes...det er helt jævlig deprimerende i de periodene sykdommen rammer mest...:((( jeg vil kalle det en depresjon som kommer av en fysisk sykdom,til vanlig er dette en mild depresjon,men når den er ille er den nesten alvorlig..

Skrevet

Jeg har en slik en, milde depresjoner, litt sosial angst, men funger godt i dagliglivet uten medisiner, heller ikke sykemeldt.

Jeg er og har aldri vært til fare for meg selv eller andre, tar meg godt av barna og hjemmet. Ingen som ikke vet noe kan forestille seg at jeg faktisk har en slik diagnose, er veldig normal.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...