Gå til innhold

Alernativ behandling av urolige babyer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har skrevet et par innlegg her om en veldig urolig baby, og det ser ut for å være ganske normalt for alderen (4 mnd akkurat). Jeg vet også av erfaring at det (med all sannsynlighet) vil bedre seg om ca 2-3 mnd. Siden resten av innlegget blir negativt vil jeg også si at jeg koser meg så utrolig mye med vesla, ligger på gulvet med henne, synger, danser og går rundt med henne, koser, susser og klemmer på henne, kjenner den vesla kroppen hennes mot min og føles som om hjerte skal briste av kjærlighet til henne.

Det er bare at akkurat nå kjenner jeg at jeg vet ikke om jeg makter 2-3 mnd til uten å gå i kjelleren en tur. Det merkes nå at vesla er baby nr 4, baby nr 4 som er urolig og gir meg ukesvis og månedesvis med bare 3-4 timers oppstykket søvn i døgnet, at jeg er blitt eldre og at det er mye, mye, MYE mer slitsomt å takle dette nå med nr 4 som 29 åring enn med nr 1 og 2 i begynnelsen av 20-årene. Jeg kjenner at den sorte tåken av lett depresjon ligger faretruende nær, svelger oftere og oftere på en vond klump i halsen og blunker bort sviende tårer, jeg orker bare ikke mer nå snart... Mannen tar det han kan for å avlaste meg (men hun roer seg kun med meg om natten), en natt med avlasting vil ikke hjelpe, jeg trenger bedring hver dag, eller rettere natt.

Jeg begynner å bli desperat etter å finne noe som kan gjøre til at hun sover roligere om natten. Har vært til manuellterapaut med henne, så er ikke noen låsninger, har gitt kamillete og fenikkelte, men uten effekt (lenger). Med baby nr 4 som er slik kan jeg vel også si at jeg antagelig har prøvd det meste av tips og råd som er vanlig å gi i slike situasjoner. Hun var ikke urolig før hun ble ca 2,5 mnd, da ble det gradvis verre og verre. Nå får det koste hva det koste vil, jeg er klar for hva som helst som kan hjelpe henne til å sove roligere. Håper inderlig noen her har noen solskinnshistorier de kan dele med en eller annen fantastisk alternativ behandler som gjorde noe - og vips- så forsvant uroen... Noen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke så mange tips til hva det kan være, men hva med å gå til osteopat? Det hjalp oss ihvertfall når lillegutt var veldig urolig. Nå skal det sies at han roet seg i 2,5mnds alderen, men kanskje det kunne vært verdt å prøve ut?

Skrevet

Kan du forklare hva osteopaten gjorde? Jeg prøver gjerne det ut om det er håp om at det kan hjelpe :-)

Skrevet

jeg slår også et slag for osteopat. har stor tro på den behandlingsformen. hvor bor du? kjenner en kjempedyktig osteopat i Østfold som har erfaring med barn.

Skrevet

Nærmeste by er Bergen, bor 1,5 time unna, men kjører gjerne til Bergen om det kan være til noen hjelp :-)

Får gå inn på Gule Sider og søke opp noen da kanskje.

Skrevet

Har sendt deg en solskinns-historie! Ville ikke legge ut alt om min lille gutt her. :) Lykke til!

Skrevet

Føler med deg Alva, da jeg godt vet hav det er å være 4 barnsmamma og sliten og utmattet av søvnmangel.

Jeg mistet troen på kiropraktorer etc når førstemann med intensiv kolikk og skriking fikk påvist kragebensbrudd på sykehuset (kom ved fødsel), mens kiropraktoren ikke fant dette når han skulle behandle den lille for kolikk.

Hadde jeg vært deg hadde jeg oppsøkt lege med problemene. Jeg hadde også gitt en "god dose" paracet om kvelden når du legger vesla for å se om det hjelper. Kan hun ha en slags smerte, så vil en paracet kunne dempe dette og gi bedre søvn (bare for å sjekke dette med smerte).

Jeg ville også vurdert om vesla kunne være urolig fordi hun krever mer næring. Etter som jeg har forstått så har du store barn og mye melk, så kanskje er ikke det så sannsynlig, men jeg var skrikerunge i månedsvis fordi jeg fikk for lite næring.

Kolikk opptrer jo ca ved 3 uke, så det virker ikke som det kan være et alternativ? Allergi eller mageondt? Jeg måtte kutte ut all melk/meieriprodukter fordi min lille reagerte på det (da ser du veldig løs mage og utslett).

Vanskelig dette her, men prøv å få sove litt på dagen om du kan, det gjør jeg. Håper dette bedrer seg - viktig for hele familien din at du har det bra og er uthvilt:)

Skrevet

beklager litt skrivefeil..

Skrevet

Takker for mange gode råd :-)

Vi har prøvd ut flere av dem. Jeg har vært til lege med henne, men det er ikke noe galt, ingen tydelige allergier, og hun ble godt undersøkt. Vi har også prøvd gi paracet en kveld av den grunnen du oppgir, for å se om hun har veldig vondt og ville bli roligere av dette, men nei, ingen forskjell.

Hun er for det meste veldig blid på dagen når hun er våken, er langt framme motorisk og gråter veldig lite. Hun er stor ja, over 7 kg (men er lang også), men hadde ikke lagt på seg så veldig mye nå sist til tross for at jeg har mye melk. Derfor begynte jeg med litt smaksprøve på grøt i går og forgårs, men det virket som hun fikk vondt i magen av det, så tror jeg utsetter grøtstarten litt likevel. Eller prøver en annen grøt om noen dager.

Problemet består i urolig søvn, at hun våkner i ett kjør, kan måtte gi smokk og holde henne hånden hver 5-10 minutt i timesvis på det meste om natten. Om hun er i sin egen seng eller ligger inntil meg spiller ingen rolle, hun er like urolig uansett. Hun kommer seg liksom ikke over i dyp søvn virker det som. Virker også som hun er litt plaget med magen, men ikke veldig plager, ikke kolikk liksom, men at luften setter seg litt fast.

Skrevet

Vår 2,5 åring har vært veldig urolig på natta med flere oppvåkninger fra han var liten (men han hadde reflux-tendenser, spydde mat opp igjen). Ved to år fikk han sovemedisin som hjelper, men din lille er altfor liten til det.

Har du prøvd å "reive" jenta, altså tulle henne stramt inn i helseteppe? Dette har vi gjort og fått roligere babyer når de skal sove. Surrer det rundt babyen flere ganger fra armene og ned (siden han bruker totten). Når de var helt små surret vi fra halsen og ned. Virker beroligende som en "livmor". Jeg reiver han som nå er 6,5 mnd snart.

På de verste nettene hvor jeg ikke fikk sove av urolig baby tok jeg babyen ned i første etasje i gangen og putta den/de oppi barnevogna. Passe på at det ikke er for varmt/kaldt. Da kunne de gråte en liten stund før de sovnet, og vi fikk sove litt i fred oppe på soverommene. Høres kanskje drastisk ut, men det gikk helt fint med de som liker å sove i vogn.

Kommer ikke på mer råd i farta, men det hender altså at jeg har latt ungene gråte et kvarter og finne roen sjøl til slutt. Lett er dette ikke..

Skrevet

Takk, så snilt å hjelpe :-)

Hun sover i vognen, og på dagtid kan hun noen få ganger sove noen timer i strekk ute å våkne, men som regel må jeg bysse på vognen x antall ganger også. Innendørs sover hun ikke i vognen i det hele tatt.

Jeg skal forsøke "reiving" i kveld, det skader i hvertfall ikke, men må innrømme at jeg tviler litt på om det hjelper nå som hun er så stor og ikke vandt til det. Når hun blir litt eldre tenkt jeg å la henne gråte litt uten å ta opp om det ikke bedrer seg, men jeg får meg ikke til det helt enda.

Nå fikk jeg time til osteopat i slutten av mnd, så få satse på at det kan hjelpe, han skulle til og med ringe om det kom en åpning før.

Skrevet

Akupunktur kan også hjelpe..

Ellers har jeg ei veninne som fikk noen dråper av osteopat som skulle gjøre at han falt inn i en dypere søvn.. han hadde kolikk. var helt naturlig, no urtegreier.. husker ikke navnet på den.. men hun kjøpte den på helsekost butikk.

Skrevet

Når min er urolig så legger jeg han over på siden med støtte slik at han ikke vipper tilbake eller over på magen. Legger koseteppet hans foran ansiktet. Da sovner han med en gang mens han koser ansiktet i teppet.

Han kan være veldig urolig å gråte osv, med en gang jeg gjør det blir han stille med en gang.

Skrevet

Jeg anbefaler AKUPUNKTUR for urolige barn uten nakkelåsninger! Vi fikk et nytt barn etter 2-3 timer. Selve behandlingen innebærer to kjappe nåler i hver legg, et sekund til 30 sek inne (alt etter behandler), overhode ikke noe superskriking utenom det vanlige "ta på genser"-skrikinga. Vi fikk en "oppstrammer" tre uker senere. Da ble det enda bedre, da fikk hun også et stikk i hånden. Anbefales!!!

Husk å ikke ta skrikingen personlig heller, det er slik hun prater... Det hjelper på stressnivået. Og vi bruker slynge når hun er urolig på kvelden. Da roer hun seg.

Skrevet

Anbefaler også akupunktur. Bare vær obs på at det kan kreve opp til 2-3 behandlinger før man merker bedring. Du må gå til noen som har utdanning/opplæring i akupunktur for barn, men har du mulighet til å reise til Bergen burde ikke det by på noen problem :)

Lykke til, håper det går seg til for dere!

Har også hatt barn som var mye våkne på dagtid, og sov urolig om natten og jeg holdt på å kreppere da nummer 2 var baby så orker ikke å forestille meg hvordan det er med nummer 4 av samme sorten....

Skrevet

Vår dame heter Randi og holdet til på Lotusklinikken på Midttun.

Skrevet

Hei:)

Nå er jeg førstgangs innen dette med baby, så vet ikke helt hvilke råd jeg kan komme med til ei med 4 barn, men har en datter på 3 mnd (idag faktisk:)). Hun sovner ikke på kvelden før vi har tulla henne inn i teppet som de sier over her, armene må være "fanget". Om de er fri skriker hun og vifter med de, virker nesten som hun er redd. Vi begynte med dette for noen uker siden, så ikke sikkert jenta di er for gammel? Ellers har hun nå fått en koseklut som hun elsker å holde opp til ansiktet, og vi har lagt tepper rundt henne i sengen. Kan det være at hun synes sengen er for åpen?

Ellers har vi vært til fysioterapeut med henne, pga skriking dag og natt. Vi gikk tidlig, fordi vi ville forhindre kolikk, (jeg hadde det i 8 mnd, og vi ønsket ikke det samme:p) Fysioterapeuten fann umoden pustemusklatur som førte til magevondt, (husker ikke helt hvorfor, men det var noe med at det forplanter seg nedover). Både vi og andre jeg har snakket med har merket forskjell allerede etter en eller få behandlinger. Det var IKKE vondt for barnet, i det hele tatt! Hun sov seg gjennom ene behandlingen! Om ikke osteopaten kan hjelpe, ville jeg prøvd fysioterapeut.

Mye lykke til vertfall:)

Skrevet

Tusen takk for alle råd :-)

Akupunktur er notert! Hun skriker ikke så mye, bare for å presisere det. eller, hun skriker jo til slutt om hun ikke får smokk/pupp, er mer at hun ikke klarer å kommer over i en dypere søvn selv. Når jeg har henne i sengen sammen med meg, prøver jeg å holde henne litt fast, men hun kan virre likevel, så jeg er derfor usikker på om "reiving" vil hjelpe, men skal helt klart forsøke. Teppe foran ansiktet hjelper overhode ikke på hun her, like lite som det hjelper å ha henne nær meg (eller pappaen), derfor tror jeg ikke det er frykt eller mangel på nærhet som plager henne.

Skrevet

He sagt det før, for lite mat...

Her er min sove oppskrift: (Helt i strid mot alt og alle)

Gi mme hver 3-4 t hele dagen til hu skal legge seg, gi mm en gang i løpet av dagen for å halde tarmene i gang (+halvt glass med sviskemos viss hu er plaget).

Vet du har nok melk, men er du som meg er det ikke nok næring i melka di til at vesla legg på seg. Jeg fikk ei rolig jente som sov godt og la på seg godt....du var villig til å prøva ALT, var det så?? :)

Ønsker deg lykke til og at du får ei fredeleg jul med mye SØVN.

Skrevet

Nå er jo alle barn ulike, men jeg har hatt mye samme problem med alle mine barn, i hvertfall de to minste guttene også + vesla. Ene gutten vår, som var helt som vesla på natten, måtte vi gi mme til i en periode på ca 2 uker fordi jeg gikk på medisiner som ikke kunne kombineres med amming (jeg pumpet meg i mellomtiden for å holde produksjonen oppe), og det var null forskjell på ham i hvertfall, til tross for malt og sviskesaft i tillegg. Akkurat like urolig. Vesla har fått mme i ny og ne bare for å forsøke det, men hun våkner like mye/ofte likevel.

Uff, føler jo som om jeg har utrolig unormale barn her, har prøvd det meste dere foreslår, og det har null effekt på vesla, eller hadde det på guttene :-(

Expat: Vesla roer seg kun i slynge dersom du får sitte på hoften slik man gjerne bærer litt større barn, ellers hyler hun i den. Også MeiTai tolerer hun bare en kort periode før hun mener det er nok.

Nå er i hvertfall time bestilt til osteopat, og om ikke det hjelper prøver jeg akupunktur (takk for navn på en dyktig en :-)). Får krysse fingrene!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...